
Märkvärdigheter i samarbetsförhandlingarna på
Kelpo Kuljetus
"De har fört oss bakom ljuset"
Kelpo
Kuljetus måste bli lönsammare
Jag har varit med om
det mesta i förhandlingsväg men det här tar nog priset, säger huvudförtroendeman Jukka
Heikkinen.
Han har nyss kommit från samarbetsförhandlingar, där man behandlar
ett uppsägningshot mot 250 chaufförer på Kelpo Kuljetus som sköter Postens
transporter. Arbetsgivaren har meddelat att bolaget har behov att minska chaufförerna med
ungefär hälften jämfört med idag.
Heikkinen beskriver arbetsgivarens förhandlingsstil som rå, bland annat för att
arbetstagarna inte har fått de uppgifter de har begärt på finska, utan på engelska,
vilket är koncernspråket i tyska DHL som äger Kelpo Kuljetus.
Enligt Finlands lag ska en människa få information om
ärenden som berör henne på hennes eget modersmål. Vi har bett om information om bl.a.
Kelpo Kuljetus resultat och om transportavtalet mellan Posten och DHL på finska i ett
flertal repriser, men vi har inte fått dem.
Arbetsgivaren har hemligstämplat samarbetsförhandlingarna, vilket enligt Jukka
Heikkinen har gjort det svårt att ens informera personalen om förhandlingarna.
Fackförbundets sakkunniga har inte getts tillträde till förhandlingarna.
Meddelandet om att samarbetsförhandlingar inleds kom till chaufförerna i september
som en fullständig överraskning för den samarbetsprocess som avslutades i augusti och
gällde affärsövertagandet förlöpte i god anda. I det sammanhanget intygade Suomen
Posti och Kelpo Kuljetus ledning att arbetsplatserna inte hotades av ägarbytet.
Det gick inte ens en månad, innan Heikkinen som av en händelse, i samband med ett
möte, fick en lapp i handen med beskedet att samarbetsförhandlingar inleds med anledning
av uppsägningar. Arbetsgivaren uppgav produktionsmässiga och ekonomiska orsaker.
Arbetstagarna känner sig djupt bedragna,
säger Heikkinen.
Samarbetsförhandlingarna varar minst sex veckor och de tar paus i början av november.
Syftet att öka underleveranserna
Kelpo Kuljetus har skött en betydande del av Postens transporter sedan slutet av
1990-talet, då Posten grundade bolaget tillsammans med tyska Dansas-ASG. I det skedet var
Posten majoritetsägare. Före det skötte Posten sina transporter själv, med egen
utrustning och personal. Enligt branschens fackförbund, Finlands Post- och logistikunion
PAU har den modellen i efterhand visat sig vara den mest ekonomiska.
År 2001 köpte Danzas upp majoriteten av aktierna i Kelpo Kuljetus. Vid nya
ägararrangemang i augusti i år sålde Posten sin 49 procents ägarandel av Kelpo
Kuljetus till DHL, före detta Danzas, som ägs av Deutsche Post, dvs. tyska postverket.
Kelpo Kuljetus sköter de så kallade stamtransporterna mellan Postens
sorteringscentraler. Områdestransporten och största delen av den personal som sköter
den flyttade i samband med ägarbytet från Kelpo Kuljetus tillbaka till Posten.
Samarbetsprocessen har enligt huvudförtroendeman Jukka Heikkinen varit underlig på
många vis. DHL har t.ex. meddelat som grund för personalnedskärningarna att Postens
transporter stegvis kommer att minska väsentligt. Posten själv säger att transporterna
inte minskar. På PAU misstänker man att den verkliga orsaken till uppsägningarna är
DHL:s strävan att lägga ut allt större delar av Postens transporter på
underleverantörer.
PAU:s ordförande Esa Vilkuna säger att det i praktiken handlar om
återanvändning av arbetare. Chaufförerna skulle göra samma jobb som tidigare men via
olika underleverantörer och med sämre arbetsvillkor. På förbundet anser man inte att
utläggning till underleverantörer är en grund för uppsägning.
Vi kan inte godkänna att man låter bli att göra transportavtal
mellan Posten och Kelpo Kuljetus medan DHL ger ut transporterna till sina andra
underleverantörer, säger Vilkuna.
Heikkinen misstänker att transportsektorns kollektivavtal, arbetstidslagstiftningen
och de lagar som garanterar postgången och posthemligheten lätt hamnar på soptippen
när priskonkurrensen skärps. Heikkinen och Vilkuna tror att företag som opererar i den
ekonomiska gråzonen kommer att få ett stadigt fotfäste inom Postens transporter i och
med att underleveranserna ökar, vilket bl.a. medför ökade störningar i transporterna.
Enligt förbundet vore det bästa om Posten skulle ta tillbaka inte bara
områdestransporterna utan också stamtransporterna.
Esa Vilkuna har diskuterat situationen på Kelpo Kuljetus och problemen med
underleverantörer med Postens representanter. Samtalen har enligt Vilkuna förts i god
anda och på Posten vidkänner man risken med att underleveranser lätt glider in i den
ekonomiska gråzonen.
Arbetarna har nerverna på spänn
En av chaufförerna på Kelpo Kuljetus säger att situationen i företaget är sådan
att den som klagar får slutlikvid på momangen. Chauffören vill inte ha med sitt namn i
tidningen, för "arbetsgivaren har inte ännu valt ut vilka som får stanna kvar och
vilka som får gå".
Firman har värden som den gärna drar fram vid olika sammankomster med
personalen, men i den praktiska verksamheten har de här värdena ingen betydelse, säger
chauffören.
Han berättar att chaufförerna hos de underleverantörer som DHL anlitar gör långa
arbetsdagar till och med en hel vecka i streck. Trötta chaufförer drabbas lätt av
olyckor.
Jag har själv blivit vittne till två kollisioner inom några få veckor. I
bägge fallen handlade det om verkligt trötta chaufförer.
Inte heller PAU:s Esa Vilkuna har någon bra bild av DHL:s verksamhetskultur.
Så vitt jag förstår är de enda avlönade chaufförerna i Finland de som
jobbar för Kelpo Kuljetus, alla andra är utlagda på entreprenad. Bolagets globala
verksamhetskoncept är att lägga ut så mycket som möjligt.
PIRJO PAJUNEN
Översättning: ASTRID NIKULA
DHL: 
Kelpo Kuljetus måste bli lönsammare
Arbetsgivaren motiverar de nya
samarbetsförhandlingarna med att Kelpo Kuljetus lönsamhet måste förbättras. DHL:s vd Timo
Jaakkola säger att Kelpo Kuljetus resultat har varit kraftigt förlustbringande det
gångna året. Jaakkola säger att DHL inte heller hade kunnat nå resultat i
förhandlingarna med Posten om man hade tvingats trygga den nuvarande personalstyrkan på
lång sikt.
Jaakkola säger att det tvååriga transportavtalet mellan Posten och DHL
undertecknades först i slutet av augusti, då man också slog fast de slutliga
transportvolymerna. Information om godsmängden förelåg inte vid affärsöverlåtelsen
tidigare i augusti.
I arbetsgivarens meddelande om att samarbetsförhandlingar inleds konstateras det att
man vid förhandlingarna utreder möjligheterna att omplacera de uppsagda på annat håll
inom DHL-koncernen eller få in dem i pensionsslussen.
Jukka Heikkinen säger att man givetvis förhandlar först, men om man inte når
resultat måste man överväga andra åtgärder.
Löntagaren
2.11.2006 nr 9/06
|