Yana
Zaychenko tar ett stadigt grepp om papplådan, rätar på ryggen, lyfter och kollar
att koden med adressatens uppgifter är på den sidan som är uppåt. Snabbt placerar hon
den tunga lådan på tranportbandet där den hamnar mellan en datorlåda och ett
odefinierbart paket. Kodläsaren passeras och lådan vippas av bandet av fanerlamellen vid
någon av de 86 avfartsrännorna.
Bokpaketen är tyngst men också paketens form kan vara
besvärlig, säger den späda ukrainskan på flytande finska, efter bara drygt ett år i
Finland.
Upp till 30 kilo klarar transportbandet av. Tyngre paket, långa och otympliga
försändelser sorteras för hand på ett skilt band. Mattor, madrasser langas vant från
kärror upp på bandet av Mohamed Bashir Mohamed och hans kolleger.
Arbetsinstruktören Ali Moge assisterar.
Koderna är ibland fel, och vi kollar tillsammans. Men jag håller också koll
på ergonomin, att paketen hanteras rätt, säger Ali Moge som talar flytande finska,
engelska och somaliska.
Språken är många här i Itellas enorma logistikcentral i Vanda. Var fjärde
arbetstagare är invandrare, berättar PAU:s arbetarskyddsfullmäktige Jouni Kaiponen
som tillsammans med produktionschefen Tapani Väisänen och personalchefen Krista
Mäenpää guidar oss runt i sorteringen. Lyften är många, den fysiken sätts på
prov men också psykiskt belastas arbetstagarna i jobbet. Takten är hård, med flera
toppar per dygn.
Genom sorteringen passerar 22 miljoner försändelser i året, 88 000 per dygn. Av dem
hamnar i snitt varje dag 6 000 i specialhanteringen.
Frågeformulär, hälsokoll och videofilming
De höga sjukfrånvarotalen på 8 procent och arbetsolyckorna, merparten lindringa,
fick logistikcentralens ledning, huvudförtroendemännen och arbetarskyddet att oroa sig
över arbetsbelastningen. Lagen stadgar också tydligt och klart att arbetsgivaren är
skyldig att se till att arbetet inte utgör en risk för arbetstagarnas fysiska eller
psykiska hälsa. Itellas logistikcentral beställde därför hösten 2008 ett
serviceprojekt, "Pihlaja" (Rönnen), av Arbetshälsoinstitutet.
Tre skeden undersöktes: då paket kommer in och matas upp på sorteringslinjen, då
paket sorteras i sorteringslinjens slutända och sortering av specialpaket. Fyrtiofem
personer, av dem åtta kvinnor, fyllde i frågeformulär, genom hälsoundersökning och
videofilmades då de utförde sina arbetsuppgifter. Var och en har fått en individuell
rapport med resultat och förslag för framtiden. Hela personalen ska också informeras,
både om undersökningen och den konkreta verksamhetsplan som Itellas Logistikscentrals
ledningsgrupp gjort upp på basen av rapporten. I gruppen sitter Väisänen, Mäenpää
och Kaiponen, men i uppgörande av rapporten har också arbetstagare, förmän och
informatören deltagit.
De personliga rapporterna var verkligt fina. Hela projektet har gjorts i gott
samarbete, här och med Arbetshälsoinstitutet. För oss var det en verklig toppengrej,
säger en klart nöjd arbetarskyddsfullmäktig och de övriga två nickar instämmande.
Egen aktivitet, ergonomi och arbetsledningen
Projektet visade klart tre områden där förbättringar behövs: det lönar sig för
arbetstagarna att motionera tillräckligt och se om sin livsstil så de mår bättre både
i jobbet och på fritiden. Dessutom lönar det sig att utveckla ergonomin och
arbetsledningen.
I verksamhetsplanen finns fem konkreta sätt för konditionshöjning. Tre
konditionskurirer ska aktivera sina kolleger och marknadsföra Itellas breda utbud av
sponsrad motion. Nästa år kör viktväktargrupper igång liksom ett Sluta-röka-projekt.
Proffs kommer att ge råd på speciella motionsrådgivningsstationer om löpning,
bollsporter med mera. Pausgymnastiken planeras ännu för att passa olika uppgifter och
pausscheman..
Ergonomin ska få ett lyft genom att arbetsuppgifter omdefinieras. Arbetstagarna ges
möjlighet cirkulera mellan olika uppgifter under dagen, för att minska belastningen som
t.ex. repetitiva rörelser i pakethanteringen ställer på rygg och nacke.
Vi vill bryta ensidigheten. Kanske kör samma person truck, matar in paket på
bandet. Folk har svarat att de är pigga på att bli mångkunniga. Först ges självklart
utbildning, annars uppstår nya risker, understryker Kaiponen.
Utbudet av hjälpmedel ska byggas ut, efter en grundlig kartläggning och ingående
instruktion.
Det ska bli lika naturligt att använda hjälpmedel t.ex. för tunga paket, som
det är i dag för alla att bära skyddsskor, säger arbetarskyddsfullmäktige Kaiponen.
En del av de nitton arbetsinstruktörerna ska omskolas till ergonomiexperter.
Bullertopparna då metall slår mot metall och ljudet växer då det möter stora
metall och betongytor ska kapas.
Också de tysta ska komma till tals
Förmännen ska bli bättre på arbetsledning, bl.a. vill personalen ha bättre
information om bakgrunden till olika beslut. Till sin hjälp har förmännen redan nu en
materialbank på data. Arbetstagarna ska få mer möjlighet påverka listorna över
arbetsturer så de passar hans eller hennes liv.
Ofta är det så att bara de mest högljudda kommer till tals. Nu vill vi ha
större jämlikhet också de tystlåtna ska få sin röst hörd, säger Väisänen.
Det är en klart psykisk belastning om du inte kan påverka ditt jobb, inflikar
personalchef Krista Mäenpää som fått positiv feedback på projektet, inte minst på
den individuella rapporten med personliga rekommendationer. Nu gäller det att hitta
mätare för hur förbättringarna biter.
Väisänen räknar med att rekrytering blir aktuell om ett år igen. Då ska
konditionen kontrolleras vid sidan av språkkunskaper. Kunskap i finska kan sedan byggas
på redan nu på Logistikcentralens egna skriv- och talkurser.
Mångkulturen ses som klar fördel men också en utmaning. Det krävs en del av alla
då trettiotalet nationaliteter med olika arbetskultur samsas på en och samma
arbetsplats.
Både vi infödda och nyfinländarna lär oss av integrationen, säger Kaiponen.
Vi måste alla bli bättre på att integrera invandrare i det finska
arbetslivet, påpekar Mäenpää.
Språkutbildning borde vara obligatorisk, först då kommer folk in i jobbet,
tillägger Väisänen.
Projektet Pihlaja har kostat en del men produktionschef Tapani Väisänen menar det är
en god investering för framtiden.
Ser man inte längre än till kvartalsekonomin finns alltid skäl att avstå
från att investera. Men får vi bort någon procent i sjukfrånvaron och den ena av de
två allvarligare arbetsolyckorna i året har projektet betalat sig, slår han fast.
INGEGERD EKSTRAND
Foto PATRIK LINDSTRÖM