För Järnvägsmannaförbundets del är fusionsprojektet nu ett
avslutat kapitel. I fredags beslöt förbundsfullmäktige att förbundet inte deltar i den
fortsatta utredningen. Beslutet togs med rösterna 18 mot en sammanslagning och 16 för.
Järnvägstjänstemännens förbund har knappt 1 500 medlemmar och
Järnvägsmannaförbundet 14 000. Typiska järnvägaryrken är konduktör, tågman,
växelman och banarbetare. Järnvägstjänstemännen arbetar med VR:s kundtjänst,
förvaltning och inom trafikhanteringen.
De FFC-anslutna järnvägarförbunden, där också Lokmannaförbundet ingår, har under
de senaste åren intensifierat sitt samarbete. Det har varit nödvändigt på grund av
VR:s hårdnade arbetsgivarpolitik. Förbunden har bland annat samordnat sina
avtalsmålsättningar sinsemellan.
I maklig takt
Redan i flera år har diskussionerna om en ännu större förbundsfusion pågått.
Projektet startade samtidigt som de FFC-anslutna industriförbunden började bygga sitt
TEAM. TEAM förverkligades sedermera i en mycket mindre skala än planerat, då bara
Kemifacket och Medieförbundet gick samman för ett år sedan.
Efter den första ivern har transportförbundens projekt framskridit rätt stillsamt,
men de förbund som var med i februari grundade ett flertal arbetsgrupper för att föra
processen vidare. FFC:s förre ordförande Lauri Ihalainen verkar som
utredningsman.
En första skiss till förbundsfusion skall ligga klar före årets slut. Sex förbund
deltar i projektet: Bil- och transportbranschens Arbetarförbund AKT, Luftfartsunionen
IAU, Post- och logistikunionen PAU, Finlands Sjömans-Union FS-U, Fackförbundet för
Kabinpersonal i Finland SLSY och Lokmannaförbundet. I början var också
järnvägstjänstemännen med. Preliminär tidpunkt för att grunda det nya
transportförbundet är 2013 eller 2014. Om förbunden går samman skapas ett fackförbund
för logistikbranschen med omkring 100 000 medlemmar.
PIRJO PAJUNEN
Översättning: ASTRID NIKULA
Foto JAANA AHJOKANGAS