. vane.jpg (302 bytes)

Robert ÅsbackaRobert Åsbacka

Berättelser

pune.gif (67 bytes)  Så står det i alla fall i Johannesevangeliet.

På nittiotalet fick vi lära oss att de stora berättelsernas tid är över. Egentligen handlade det då inte om romaner, utan om ideologier. Men många romanförfattare tog lärdomen till sig och skrev smala små böcker med diffust innehåll.

Jag tror inte att vi romanförfattare åstadkom särskilt stora skador. Få läste det vi skrev, och de som läste kunde nog gå vidare i livet utan bestående men.

Värre var det med ideologiernas död. Människan har behov inte bara av en samtid, utan också av dåtid och framtid. Och det som länkar ihop allt det här och skapar sammanhangen är berättelserna. Berättelserna om vilka vi är, var vi kommer ifrån och vart vi är på väg.

"I begynnelsen var Ordet."

Vad vi vill, vad vi drömmer och om och vad vi fruktar.

Det här kan åstadkommas i romaner. Men det är också här ideologier, som berättelser om vår plats i världen, kommer in i bilden.

För en tid sedan skrev jag här i Löntagaren att det som kommer satt bli mest spännande efter höstens svenska riksdagsval är vad som efter valnederlaget sker med Mona Sahlin och Socialdemokraterna. Och nu är vi där. Mona Sahlin avgår och partiet får ny ordförande i mars nästa år.

Men det som fattas Socialdemokraterna är egentligen inte en ny ordförande, utan en ny berättelse.

Den största berättelsen i Sverige under det senaste seklet var historien om ett land som hävde sig upp ur fattigdom och ojämlikhet till välstånd och framtidstro, ett land där kvinnor och män ur olika samhällsklasser gick sida vid sida mot en tillvaro som ständigt blev bättre. Och de som berättade bäst var Socialdemokratiska arbetarepartiet som i val efter val fick folkets förtroende.

Nu är berättelsen, liksom partiet, på väg att slås i spillror. Om dåtiden vill de inte tala, om samtiden har de inget att säga. Framtiden vet de inget om.

Socialdemokraternas vision idag påminner starkt om de tunna romaner med diffust innehåll som på nittiotalet låg osålda på bokhandelsdiskarna.

Och även om jag fortfarande tror på de stora berättelserna har jag svårt att se hur den berättelse skulle vara utformad som kan ena storstadens och landsbygdens socialdemokratiska väljare. I Stockholm talar de om medelklassens livspussel, fastighetsskatt och rutavdrag, i övriga landet om arbetslöshet, försäkringskassa och försvagade fackföreningar.

En skicklig romanförfattare skulle kunna få ihop det.

Men en politiker?

De svenska socialdemokraterna är inte ensamma i sin kris, den är snarare alleuropeisk. När tyska SPD för ett drygt år sedan gjorde ett historiskt dåligt val och hamnade på drygt tjugo procent hävdade partiledningen att förlusten varken berodde på kanslerkandidaten eller partiprogrammet. Partiets ordförande avgick.

Opinionssiffrorna är fortfarande lika låga.

Konstnären Esther Shalev-Gerz skapade en gång ett verk genom att fråga människor vad som är viktigast att berätta, just i dag. Deras berättelser utgjorde själva konstverket.

Kan det vara något för vilsna socialdemokrater att ta lärdom av?

Men det är klart att det räcker inte med att bara prata och drömma.

I Johannesevangeliet står också att ordet blev kött. "Genom det har allt blivit till, och utan det har intet blivit till, som är till."

Så det kanske i alla fall är en början.

 

Löntagaren 9.12.2010 nr 10/10

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)