. vane.jpg (302 bytes)
tema.jpg (1627 bytes)

Webben ger röst åt de aktiva

 Fackta

pune.gif (67 bytes)  Att få ge uttryck för sin egen åsikt inför andra har aldrig varit så enkelt som nu. Webben svämmar över av olika sociala forum där vem som helst får uttrycka sin åsikt i debatten.

Chefredaktör Tuomo Lilja på Industribranschens fackförbund TEAM tror att det sociala medias effekter kommer att vara omvälvande.

– Opinionsbildningen sker allt mer i de sociala medierna medan massmedias betydelse som opinionsbildare minskar. Människor förhåller sig allt mer kritiskt till traditionella medier.

Inom massmedia är det arbetsgivaren som styr men i sociala media är deras ställning svagare. Det här är en konstellation som facket borde dra nytta av.

Illustration: SANNA KALLIO

Tuomo Lilja menar att de sociala medierna lämpar sig väl som kanaler för facklig information och verksamhet, också därför att samhörighetstjänsterna på webben ökar människors yttrande- och publiceringsfrihet och därmed också gagnar medborgardemokratin och jämlikheten — två värden som är centrala för facket. Det här är ett faktum, även om det i diskussionsforumen publiceras en massa skräp.

I de sociala medierna talar man till exempel mycket om arbetslivet och i den debatten borde facket gå med. I diskussionsforumen och de virtuella gemenskaperna på webben borde fackets aktiva, såsom förtroendemännen låta sina röster ljuda.

Helt enig med Lilja är informationschef Timo Piiroinen på Servicefacket PAM. Han har försökt mana förbundets distriktsombudsmän och förtroendemän att delta i diskussionerna i de sociala medierna, såsom Facebook.

– Det ger dem chansen att öppna sitt jobb för andra och på det viset berätta om arbetslivet i vårt land. Det här kan skapa en ny form av debatt, växelverkan och aktiviteter. Det här är kanske den mest naturliga vägen för fackförbunden att vara närvarande i de sociala medierna, funderar Piiroinen.

Info och stöd

Av de FFC-anslutna fackförbunden har redan många en egen profil på Facebook och också Twitter och YouTube utnyttjas av förbunden. Tillsvidare använder förbunden ändå de sociala medierna mest som en informationskanal bland andra. De publicerar sina bulletiner och evenemangsinfo där.

I Post- och Logistikunionen PAU upptäckte man Facebooks kapacitet under höstens kollektivavtalsförhandlingar.

– Vi uppdaterade våra sidor varje gång vi hade något nytt att berätta om förhandlingsläget. Vi fick mängder av fans. Det bästa var ändå att gänget uppmuntrade våra förhandlare och det uppstod en stark vi-anda, berättar informatör Juha Pöyry.

För de unga medlemmarna är Facebook bästa sättet att få information om förbundet och arbetsvillkoren, tror Pöyry. Till samma insikt har Finlands Sjömans-Unions informatör Saana Lamminsivu kommit. Hon är också chefredaktör för tidningen Sjömannen. Lamminsivu säger att de unga bongar de fackliga nyheterna bättre på Facebook än på förbundets egen webbplats.

Fackförbundens webbsidor är inte särskilt lockande för de vanliga medlemmarna på fältet. Nyckelregeln tycks vara att var tionde medlem besöker förbundets sidor regelbundet. Av de regelbundna besökarna är ändå merparten fackligt aktiva, såsom förtroendemän och arbetarskyddsfullmäktige.

Snabbt och öppet

Under kollektivavtalsförhandlingarna i handelsbranschen och den dygnslånga strejken förra våren lade PAM:s information ut nyheter i realtid på förbundets webbplats, Facebook och Twitter. Medlemmar och journalister fick information om uppdateringen via textmeddelande.

– Vi sände ut textmeddelanden under vårens förhandlingsrunda till sammanlagt 140 000 olika grupper, berättar Timo Piiroinen.

Elektroniska medier har helt förvandlat nyhetsförmedlingen om kollektivavtalsförhandlingar och strejker. Den tid, då förhandlarna släppte ut minimalt med information om förhandlingarnas gång till en liten utvald skara, är definitivt förbi.

Avigsidan med en snabb och öppen kommunikation är att också falsk information sprider sig som en löpeld och i offentligheten börjar leva som en sanning, som är svår att bestrida. En uppfattning om vems krav som är berättigade bildas mycket snabbt i offentligheten.

– I krislägen klarar sig den bäst som har beredskap till en öppen, snabb och rentav aggressiv information som utnyttjar flera kanaler samtidigt, säger TEAM:s Tuomo Lilja.

Frivilliga nätverk

Ur fackets perspektiv är webbens mest värdefulla egenskap inte att den möjliggör snabb information till breda folkmassor, utan växelverkan och samhörighet, det som också är den hårda kärnan i fackets verksamhet. Så här tänker man bland annat inom Metallarbetarförbundet där man ser de sociala medierna framför allt som en del av organisationsverksamheten och medlemsrekryteringen.

Man kan emellertid inte med tvång få till stånd någon växelverkan mellan förbundet och medlemmarna eller medlemmarna emellan, på sin höjd kan man finkänsligt väcka den till liv. Det är betecknande för de sociala medierna att olika samfund föds och dör som svampar efter regn. Att hålla igång gemenskapen kräver redan större insatser, men kunde en sådan byggas upp exempelvis förtroendemännen emellan?

Åtminstone inom TEAM har man lyckats med detta. Förbundets förtroendemän har bildat nätverk på Facebook där de utbyter erfarenheter och sparrar kolleger som kämpar med samarbetsförhandlingar. Också PAU:s förtroendemän diskuterar sinsemellan och delar ut råd till varandra, men det sker på förbundets egna interna sidor som är stängda för andra.

Inom Metall är tanken att förbundets anställda och förtroendemännen, som ändå hänger i de sociala medierna, kunde vara aktiva där också i sin egen yrkesroll.

– Det här uppmuntrar vi. Vi vill inte bygga ett byråkratiskt system eller ge några anvisningar utan det är snarare så, att ombudsmän och förtroendemän är frivilligt med i samhörighetsforumen på det sätt som de själva finner naturligt, berättar chefredaktör Heikki Piskonen.

Bakgrund och synvinklar

I den snabba elektroniska världen hinner de traditionella medlemstidningarna inte med som informationsförmedlare. Deras uppgift har snarast blivit att ge bakgrund, öppna nya perspektiv och upprätthålla gemenskapen. Medlemstidningens trumfkort är att den åtminstone i princip når ut till varenda en medlem.

Jämfört med webben är det dyrt att göra tidning och bland annat därför har en del av FFC-förbunden skurit ner sin tidningsutgivning. Så har det gått till exempel i Metall och Byggnadsförbundet. Inte ett enda fackförbund har ändå tillsvidare flyttat hela sin information till nätet.

Byggnadsförbundet publicerar webbtidningen Mestalla.fi. Dess uppgift är att ge aktuell information och tala till framför allt förbundets unga medlemmar, som också annars rör sig naturligt på webben.

Arbetarnas perspektiv

I FFC:s nya informationsstrategi betonas arbetstagarens perspektiv. I praktiken innebär det att man i informationen lyfter fram arbetslivets verklighet och nya fenomen, och tar sig an olägenheter och problem.

I centralorganisationens information flyttas tyngdpunkten inom nästa år till den elektroniska världen. Organisationens organ Palkkatyöläinen och Löntagaren bevaras, men ges ut mera sällan. De ungas tidning Arvo utges såsom tidigare fyra gånger per år, Palkkatyöläinens utgivning halveras till fem nummer per år och de svenska medlemmarnas Löntagaren minskar från tio till sex nummer.

Också FFC:s webbtjänst förnyas. Den nya tjänsten sak.fi erbjuder nyheter och en artikeltjänst, förtroendemännens och de aktivas webbtjänst, en omfattande informationsbank för arbetslivet och en organisationstjänst som berättar om FFC och FFC:s medlemsförbund. Den nya webbtjänsten skall enligt planerna tas i bruk nästa höst.

Text: PIRJO PAJUNEN
Översättning: ASTRID NIKULA
Bild: SANNA KALLIO

 

Internet är vardag
Av dem som är mellan 16 och 74 år

  • använder 86 % internet
  • läser 74 % en webbtidning eller tevekanalernas webbsidor
  • är 42 % registrerade användare i ett socialt forum
  • följer 28 % med någon samfundstjänst dagligen

De yngre är aktivare
Av dem som är mellan 25 och 34 år

  • använder 100 % internet
  • läser 92 % en webbtidning eller tevekanalernas webbsidor
  • är 76 % registrerade användare i ett socialt forum
  • följer 60 % med någon samfundstjänst dagligen

Av dem som är mellan 55 och 64 år

  • använder 75 % internet
  • läser 61 % en webbtidning eller tevekanalernas webbsidor
  • är 15 % registrerade användare i ett socialt forum
  • följer 5 % med någon samfundstjänst dagligen

I samfundstjänsterna

  • uppfattar sig 37 % som deltagare
  • deltar 46 % sporadiskt i debatterna
  • uppfattar sig 16 % som aktiva aktörer

Källa:
Statistikcentralen, undersökning om bruket
av informations- och kommunikationsteknik,
2010

 

Löntagaren 9.12.2010 nr 10/10

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)