. |
 |
Vad är de för ena som huserar
på Facebook?
Av alla medlemmar i FFC:s förbund finns var tredje på facebook och av dem som
är under 35 år finns två av tre (TNS Gallup, december 2009).
Enligt Facebooks egna uträkningar finns det redan 1,8 miljoner
finländska användare.

På Facebook kan man bland annat:
- samla kring sig ett nätverk av bekanta och samarbetspartners som man kan diskutera
aktuella frågor med. Exempelvis rapporterar många kommunalpolitiker aktivt från kommun-
eller stadsfullmäktiges möten och frågar ibland efter sina Facebookvänners åsikter i
frågor som skall behandlas.
- i sin profilstatus ta upp samhällsfrågor som är viktiga för en, eller nyheter och
synpunkter. I exempelvis en arbetskonflikt kan man i sina egna uppdateringar berätta vad
konflikten handlar om och varför det är viktigt för arbetarna att driva sina egna
rättigheter. Via diskussionen på Facebook kan man få sina diskussionsparter att inse
att strejkernas syfte inte är att bråka, utan att åstadkomma rättvisa arbetsvillkor.
- för sin fackavdelning, för lokalavdelningen eller för en samhällelig kampanj skapa
en grupp, vars medlemmar fritt eller begränsat kan diskutera sinsemellan och dela bilder,
videoklipp eller annat material med varandra. Exempelvis Europafackets aktionsdag den 29
september samlade mycket långt sina deltagare via Facebookgrupper.
- skapa en plats för information, där alla som "gillar" får uppdateringarna
automatiskt på sin egen Facebookplats. Exempelvis har FFC på Facebook en egen sida som
uppdateras minst en gång i veckan. Sidan kan lätt användas vid olika kampanjer och den
lämpar sig väl som informationskanal för en organisation eller offentlig person.
- informera om evenemang och inbjuda deltagare till dem. Om evenemanget är öppet för
alla kan de inbjudna snabbt bli otroligt många, då kompisens kompis kompis sprider
kallelsen vidare.
- följa med aktuell debatt, nyheter och evenemang via uppdateringen på sidor, i grupper
och bland kamrater.
Också detta finner du på webben:
Anmäl din boss
Vänsterunga utmanade i en webbkampanj arbetstagare att berätta om
lagstridigheter, avtalsbrott och andra missförhållanden på sina arbetsplatser.
Webbkampanjens syfte har varit att lyfta fram fall i offentligheten och föra kampanj för
att förändra olägenheterna.
www.ilmiannapomosi.net (också på svenska)
McTauko
Diskussionen startade efter artiklar i PAM:s medlemstidning (9/2010,
10/2010). I dem berättade man hur arbetarna på Finlands McDonalds tvingades till
oavlönade pauser under tystare perioder. De oavlönade pauserna kunde vara allt från fem
minuter till flera timmar. Artiklarna väckte livlig debatt också på webbsidorna hos
andra tidningar som citerade artikeln och bland annat på Facebook.
www.pam.fi
Facebookstuvarna
Aki Kakko startade Olen vapaaehtoinen ahtaaja AKT-lakossa (Jag är frivillig
stuvare under AKT-strejken) på Facebook under stuvarstrejken i mars. På sidan värvades
arbetare istället för de stuvare som var i strejk. Sidan väckte livlig diskussion och
omkring 500 människor anmälde sig som arbetstagare via sidan. I juni grundade Kakko ett
personalrekryteringsbolag för logistikbranschen.
www.facebook.com
Morotsmaffian
Morotsmaffian är en grupp som verkar i flera länder för bromsad
klimatförändring och ekologisk konsumtion. Gruppen organiserar sin verksamhet via nätet
men arrangerar också olika evenemang och happenings. Det finns ingen som leder maffian,
utan nätverket verkar endast via aktiva frivilliga.
www.porkkanamafia.fi
JENNI
KARJALAINEN
Löntagaren 9.12.2010 nr
10/10
|

 
|
|
 |
|