. vane.jpg (302 bytes)
reportage.jpg (3166 bytes)

Bakom lyxen finns oceaner av övertidsarbete

Fakta

pune.gif (67 bytes)  Hägert & Fältmarsch Kb expanderar. Av personalen på 45 personer arbetar hälften i Ekenäs med att tillverka fartygsinredningar. Andra hälften monterar ihop inredningarna på Carnival Cruise´ lyxkryssare på varvet i Helsingfors. På vårvintern flyttar företaget till det som tidigare var Finnpiles fabriksutrymmen i Horsbäck och då satsar man på att få i gång utbildning av branschkunnigt folk.

Dag Söderlund, VD och projektplanerare vid Hägert & Fältmarsch, har sitt kontor i Intersteels utrymmen på Björknäs fabriksområde. 1992 kom han till bolaget. Pappershögarna på golvet och ett överfullt skrivbord vittnar om att det är mycket i görningen.

Hit flyttade adminstrationen och projektplaneringen för två år sedan när Hägert & Fältmarsch köpte Intersteel. Projektplaneringen har vuxit och sysselsätter tre planerare på heltid som ser till att arkitekternas och rederiernas önskemål uppfylls. Rederierna varierar — t.ex. Lloyd, det Norske Veritas eller italienska Rina.

Projektplanerarna ger projektet vidare till tre konstruktörer som detaljritar inredningarna vid datorerna.

FAKTA:

  • Hägert & Fältmarsch, Svets & Montage grundades 1972 som öppet bolag av Karl-Johan Hägert och Kristian Fältmarsch. Den lilla metallverkstaden levererade inredningar för Wärtsilä skeppsvarv. Företaget expanderade år för år. 1989 fanns det 25 anställda och omsättningen låg kring drygt 4 miljoner mk.
  • Wärtsiläs konkurs 1990 innebar en katastrof för Hägert & Fältmarsch. 20 anställda sades upp. Ännu så sent som 1997 var omsättningen endast sju milj. mk. År 2001 finns det 45 anställda och omsättningen uppgår till 35 milj. mk. 90 % av produktionen beställs av Finlands största skeppsvarv, Kvaerner Masayards. Beställningarna rör sig oftast kring ett tiotal miljoner mark, men även små beställningar förekommer såsom leveransen och installationen av discolister för ett fartyg.
  • Hägert & Fältmarsch Kb levererar både enskilda komponenter, tillverkar enligt ritning och beställning samt planerar och konstruerar för att uppfylla fartygens klassificeringskrav.

Fantastisk lyx

Hur resultatet sedan ser ut i slutändan — efter noggrann planering och tillverkning i verkstäderna samt montering på varvet — finns till beskådande i fotoalbumen. I Cole Porter Club hade arkitekten inspirerats av schlagern A String of Pearls. Och pärlor för hela slanten är det också frågan om: på bardisken, på väggarna och i taket. Pärleffekten uppnås med hjälp av den inom fritidsindustrin så populära fiberoptiken.

En annan beställning — för kryssaren Fascination — gick ut på att skapa en bar i en palmskog. Palmstammarna konstruerades av oregelbundet hopsvetsad metall som målades av en kyrkomålare och kokosnötterna skapades av uppblåsta saftflaskor. Bladen sågades ut i metall.

Gatsby´s Great Bar igen har en inredning helt genomförd i 20-tals stil.

Utbildning och företagskuvös

Föreragets ägare och personalansvarige Cristian Fältmarsch tittar in i rummet och det blir tal om den skriande bristen på kunnigt folk i metallbranschen. I takt med att beställningarna ökar vill Hägert & Fältmarsch gärna anställa ännu mer ny personal. Nyanställningar har hittills skett med några månaders mellanrum. Eventuellt inverkar den höga kostnadsnivån i Ekenäs på bristen på folk. Det finns även så många andra yrken som har högre status bland de unga.

För att avhjälpa personalbristen skall man efter flyttningen till större utrymmen i Horsbäck köra i gång med att utbilda metallarbetare, planerare och projekthandledare i samråd med bl. a. Karis Kurscenter och Helsingforsvarvet. En företagskuvös som regionens kommuner planerar tillsammans kommer även att finnas i de nya lokaliteterna.

I måleriet

Här intill finns måleriet där dekorationsmålarna Georgos Christides och Fredrik Fagerström målar inredning till lyxkryssaren Carneval Spirit som går under arbetsnamnet L 499. På staffliet finns en stor duk som ska bli en väggmålning i en serie på sju målningar med motiv från en målning av Botticelli. Och just nu målar pojkarna gardiner på fönsterrutorna som ska placeras framför fönstren på de meterhöga pastellmålade gammaldags höghusen av metall vilka ska placeras i vitrinskåp och belysas för att skapa stämning av olika tider på dygnet.

Georgos och Fredrik har jobbat flera år tillsammans, t.ex. med att måla 40 meter rosor för teatergruppen Raivoisat ruusut och väggmålningar i diskotek.

I målningsboxen här intill utförs metallackering, flake och pärlemormålning och i ett angränsande rum har man hängt på tork ljusmålade delar till mindre högtalare som ska placeras i barutrymmet.

Lokalt avtal

En kort körväg från måleriet finns metallverkstaden. Genom den dammiga luften skär en metallsåg gällt och kaskader av svetsgnistor lyser upp dunklet.

Cristian Fältmarsch har utgått från metallfackets löneavtal vid lönesättningen. De som monterar på varvet får rese-ersättning och ersättning för obekväm arbetstid. Under de sista 2—3 veckorna av ett projekt blir det 60 timmar långa arbetsveckor. I fjol somras när monteringspersonalen diskuterade sig fram till bättre övertidsvillkor ville arbetsgivaren tillämpa metallavtalet medan arbetstagarna förespråkade ett lokalt avtal där lönerna bestämdes utifrån kunnande, erfarenhet och arbetsuppgifter. Löneförhandlingarna avslutades med att personalen indelades i tre kategorier och betalas övertid därefter.

– Arbetsgivaren propagerar för årsarbetstid vilket skulle innebära kapacitetstoppar och färre arbetstimmar under lågsäsong, men arbetstagarna har inte varit entusiastiska, säger Dag Söderlund.

Angående det nya löneavtalet säger verkstadschef Kai Kopra att han är lika nöjd som alla år tidigare.

– Litet glidningar och justeringar spelar ingen större roll. Beskattningen kan innebära skillnaden.

Med minibuss till varvet

Nästa morgon åker vi in till Helsingforsvarvet med den tidiga skjutsen, minibussen som avgår kl. 5.45 från Ekenäs. En minut före kör bilen in på busshållplatsen. Och en minut före stannar bilen också på busshållplatsen i Karis där nästa gäng stiger på: tre tysta män i blåställ lutar ryggarna mot stolssitsarna, sluter ögonen och söker sig tillbaka till den avbrutna nattsömnen. Vem som är vem klarnar först på bensinstationsfikat i Pickala där de västnyländska montörerna på väg till varvet i två minibussar sammanstrålar för att dricka morronkaffe med bulla.

Han som kör vår minibuss heter Kurre Lindholm och bredvid honom sitter hans kompis Urpo Laine. Urpo är känd som Upi skomakaren hemma i Ekenäs. Men i början av januari började han jobba för Hägert & Fältmarsch. Kurre tipsade honom om jobbet och Upi var redo att sälja sin skomakarverkstad- och butik till sambon som han separerat från. Med inredningsbyggmästarutbildning i bakfickan och som den mångsidigt händige man han är, passar det honom bra att arbeta som montör på lyxkryssarna och tillhöra en arbetsgemenskap.

– Då byggnadsjobbena tog slut studerade jag till skomakare men nu är jag tillbaka igen och valet känns rätt, säger Upi innan vi skyndar in i minibussen för resans sista etapp där hastigheten bestäms av de långa bilköerna.

I början av december inleddes monteringsarbetena på varvet. Vecka 10 ska lyxkryssaren vara färdiginredd vilket innebär att övertiden har börjat för pojkarna på lyxkryssaren Carnival Spirit. Gårdagens hemresa avslutades 22.30. I dag är det fredag och endast den ena bilen åker hemåt vid 14-tiden.

Sex systerfartyg

Kurre Lindholm berättar att han under sina semesterresor i Karibien sett en av lyxkryssarna han jobbat på och även han förfasar sig över jätteproportionerna. Men så är fartyget med sin längd på 292 meter och 80 000 ton hälften större än den största Sverigefärjan.

Några trappor upp i den halvfärdiga lyxkryssaren där kablar ligger kors och tvärs över golvet, finns Showloungen med plats för 250 personer. Hägert & Fältmarsch har på sin lott att inreda utrymmet med estrad och väggdekorationer i form av de gammaldags, franskinspirerade stadshusen som metallarbetarna i metallverkstaden i Ekenäs håller på att tillverka. Fartygets lekrum är det andra utrymmet som Ekenäsföretaget fått som sitt "turn key" projekt. "Turn key" innebär att företaget står för allt från planering till färdiginrett.

Inredningsarkitekten för Carnival Cruise´ lyxkryssare, amerikanen Joeph Farcus, kommer varje gång upp med ett nytt tema för inredningen — förra gången undervattenslandskap, nästa gång fjärilar.

– När Farcus ser våra prototyper brukar han säga: "Det var precis det här jag eftersträvade!", säger arbetsledaren Glen Kevin.

I Helsingfors byggs sex systerfartyg, av vilka tre samtidigt är under byggnad. Vid sidan om Kvaerner Masayards egen personal på ca 1 700 personer jobbar här på varvet också monteringsfirmor från norra Finland, Sverige och Estland.

Febril aktivitet råder på alla håll på Carnival Spirit; allt löst ska sättas fast innan kryssaren nästa vecka provkörs.

SUNNIVA EKBOM

Löntagaren 5.2.2001 nr 1/01

hava500.jpg (350 bytes)

lt-back.jpg (825 bytes)lt-ylos.jpg (843 bytes)

marne.gif (45 bytes)

LÖN  nr  1/2001

etu0101.jpg (12045 bytes)

runu.gif (924 bytes) Ledaren
runu.gif (924 bytes) Kolumner
runu.gif (924 bytes) Tema
    Fackets framtid  

runu.gif (924 bytes) Arbetslösheten
    i Svenskfinland
runu.gif (924 bytes) Notiset & statistik
runu.gif (924 bytes) Förbund
runu.gif (924 bytes) Arbetarskydd
runu.gif (924 bytes) Reportage

Bakom lyxen finns oceaner av övertidsarbete

runu.gif (924 bytes) Röster i facket
runu.gif (924 bytes) Utrikes
runu.gif (924 bytes) Språklåda
runu.gif (924 bytes) Kultur
runu.gif (924 bytes) Fritid
runu.gif (924 bytes) Karikatyr

www.sak.fi/på svenska