FAKTA:
- Hägert & Fältmarsch, Svets &
Montage grundades 1972 som öppet bolag av Karl-Johan Hägert och Kristian Fältmarsch.
Den lilla metallverkstaden levererade inredningar för Wärtsilä skeppsvarv. Företaget
expanderade år för år. 1989 fanns det 25 anställda och omsättningen låg kring drygt
4 miljoner mk.
- Wärtsiläs konkurs 1990 innebar en
katastrof för Hägert & Fältmarsch. 20 anställda sades upp. Ännu så sent som 1997
var omsättningen endast sju milj. mk. År 2001 finns det 45 anställda och omsättningen
uppgår till 35 milj. mk. 90 % av produktionen beställs av Finlands största skeppsvarv,
Kvaerner Masayards. Beställningarna rör sig oftast kring ett tiotal miljoner mark, men
även små beställningar förekommer såsom leveransen och installationen av discolister
för ett fartyg.
- Hägert & Fältmarsch Kb levererar
både enskilda komponenter, tillverkar enligt ritning och beställning samt planerar och
konstruerar för att uppfylla fartygens klassificeringskrav.
|
Fantastisk lyx
Hur resultatet sedan ser ut i
slutändan efter noggrann planering och tillverkning i verkstäderna samt montering
på varvet finns till beskådande i fotoalbumen. I Cole Porter Club hade arkitekten
inspirerats av schlagern A String of Pearls. Och pärlor för hela slanten är det också
frågan om: på bardisken, på väggarna och i taket. Pärleffekten uppnås med hjälp av
den inom fritidsindustrin så populära fiberoptiken.
En annan beställning för
kryssaren Fascination gick ut på att skapa en bar i en palmskog. Palmstammarna
konstruerades av oregelbundet hopsvetsad metall som målades av en kyrkomålare och
kokosnötterna skapades av uppblåsta saftflaskor. Bladen sågades ut i metall.
Gatsby´s Great Bar igen har en
inredning helt genomförd i 20-tals stil.
Utbildning och företagskuvös
Föreragets ägare och
personalansvarige Cristian Fältmarsch tittar in i rummet och det blir tal om den
skriande bristen på kunnigt folk i metallbranschen. I takt med att beställningarna ökar
vill Hägert & Fältmarsch gärna anställa ännu mer ny personal. Nyanställningar
har hittills skett med några månaders mellanrum. Eventuellt inverkar den höga
kostnadsnivån i Ekenäs på bristen på folk. Det finns även så många andra yrken som
har högre status bland de unga.
För att avhjälpa personalbristen
skall man efter flyttningen till större utrymmen i Horsbäck köra i gång med att
utbilda metallarbetare, planerare och projekthandledare i samråd med bl. a. Karis
Kurscenter och Helsingforsvarvet. En företagskuvös som regionens kommuner planerar
tillsammans kommer även att finnas i de nya lokaliteterna.
I måleriet
Här intill finns måleriet där
dekorationsmålarna Georgos Christides och Fredrik Fagerström målar
inredning till lyxkryssaren Carneval Spirit som går under arbetsnamnet L 499. På
staffliet finns en stor duk som ska bli en väggmålning i en serie på sju målningar med
motiv från en målning av Botticelli. Och just nu målar pojkarna gardiner på
fönsterrutorna som ska placeras framför fönstren på de meterhöga pastellmålade
gammaldags höghusen av metall vilka ska placeras i vitrinskåp och belysas för att skapa
stämning av olika tider på dygnet.
Georgos och Fredrik har jobbat flera
år tillsammans, t.ex. med att måla 40 meter rosor för teatergruppen Raivoisat ruusut
och väggmålningar i diskotek.
I målningsboxen här intill utförs
metallackering, flake och pärlemormålning och i ett angränsande rum har man hängt på
tork ljusmålade delar till mindre högtalare som ska placeras i barutrymmet.
Lokalt avtal
En kort körväg från måleriet finns
metallverkstaden. Genom den dammiga luften skär en metallsåg gällt och kaskader av
svetsgnistor lyser upp dunklet.
Cristian Fältmarsch har utgått från
metallfackets löneavtal vid lönesättningen. De som monterar på varvet får
rese-ersättning och ersättning för obekväm arbetstid. Under de sista 23 veckorna
av ett projekt blir det 60 timmar långa arbetsveckor. I fjol somras när
monteringspersonalen diskuterade sig fram till bättre övertidsvillkor ville
arbetsgivaren tillämpa metallavtalet medan arbetstagarna förespråkade ett lokalt avtal
där lönerna bestämdes utifrån kunnande, erfarenhet och arbetsuppgifter.
Löneförhandlingarna avslutades med att personalen indelades i tre kategorier och betalas
övertid därefter.
Arbetsgivaren propagerar för
årsarbetstid vilket skulle innebära kapacitetstoppar och färre arbetstimmar under
lågsäsong, men arbetstagarna har inte varit entusiastiska, säger Dag Söderlund.
Angående det nya löneavtalet säger
verkstadschef Kai Kopra att han är lika nöjd som alla år tidigare.
Litet glidningar och justeringar
spelar ingen större roll. Beskattningen kan innebära skillnaden.
Med minibuss till varvet
Nästa morgon åker vi in till
Helsingforsvarvet med den tidiga skjutsen, minibussen som avgår kl. 5.45 från Ekenäs.
En minut före kör bilen in på busshållplatsen. Och en minut före stannar bilen också
på busshållplatsen i Karis där nästa gäng stiger på: tre tysta män i blåställ
lutar ryggarna mot stolssitsarna, sluter ögonen och söker sig tillbaka till den avbrutna
nattsömnen. Vem som är vem klarnar först på bensinstationsfikat i Pickala där de
västnyländska montörerna på väg till varvet i två minibussar sammanstrålar för att
dricka morronkaffe med bulla.
Han som kör vår minibuss heter Kurre
Lindholm och bredvid honom sitter hans kompis Urpo Laine. Urpo är känd som
Upi skomakaren hemma i Ekenäs. Men i början av januari började han jobba för Hägert
& Fältmarsch. Kurre tipsade honom om jobbet och Upi var redo att sälja sin
skomakarverkstad- och butik till sambon som han separerat från. Med
inredningsbyggmästarutbildning i bakfickan och som den mångsidigt händige man han är,
passar det honom bra att arbeta som montör på lyxkryssarna och tillhöra en
arbetsgemenskap.
Då byggnadsjobbena tog slut
studerade jag till skomakare men nu är jag tillbaka igen och valet känns rätt, säger
Upi innan vi skyndar in i minibussen för resans sista etapp där hastigheten bestäms av
de långa bilköerna.
I början av december inleddes
monteringsarbetena på varvet. Vecka 10 ska lyxkryssaren vara färdiginredd vilket
innebär att övertiden har börjat för pojkarna på lyxkryssaren Carnival Spirit.
Gårdagens hemresa avslutades 22.30. I dag är det fredag och endast den ena bilen åker
hemåt vid 14-tiden.
Sex systerfartyg
Kurre Lindholm berättar att han under
sina semesterresor i Karibien sett en av lyxkryssarna han jobbat på och även han
förfasar sig över jätteproportionerna. Men så är fartyget med sin längd på 292
meter och 80 000 ton hälften större än den största Sverigefärjan.
Några trappor upp i den halvfärdiga
lyxkryssaren där kablar ligger kors och tvärs över golvet, finns Showloungen med plats
för 250 personer. Hägert & Fältmarsch har på sin lott att inreda utrymmet med
estrad och väggdekorationer i form av de gammaldags, franskinspirerade stadshusen som
metallarbetarna i metallverkstaden i Ekenäs håller på att tillverka. Fartygets lekrum
är det andra utrymmet som Ekenäsföretaget fått som sitt "turn key" projekt.
"Turn key" innebär att företaget står för allt från planering till
färdiginrett.
Inredningsarkitekten för Carnival
Cruise´ lyxkryssare, amerikanen Joeph Farcus, kommer varje gång upp med ett nytt
tema för inredningen förra gången undervattenslandskap, nästa gång fjärilar.
När Farcus ser våra prototyper
brukar han säga: "Det var precis det här jag eftersträvade!", säger
arbetsledaren Glen Kevin.
I Helsingfors byggs sex systerfartyg,
av vilka tre samtidigt är under byggnad. Vid sidan om Kvaerner Masayards egen personal
på ca 1 700 personer jobbar här på varvet också monteringsfirmor från norra Finland,
Sverige och Estland.
Febril aktivitet råder på alla håll
på Carnival Spirit; allt löst ska sättas fast innan kryssaren nästa vecka provkörs.
SUNNIVA EKBOM
Löntagaren 5.2.2001 nr
1/01