Hans
Lindholm, BMT
Vårkänslor och bilfeber går
hand-i-hand
Bilhandelns försäljningskurva pekade skarpt nedåt i
januari i år. I Finland såldes drygt 25 procent färre bilar än under januari år 2000.
Vid bilhandlarnas dagar i Uleåborg den 16 mars förutspådde Matti Pörhö, ordförande
för Bilbranschens Centralförbund AKL, att 1 500 jobb försvinner före utgången av
april och lika många till före årets slut.
Telefonerna går varma.
Samarbetsförhandlingar har aviserats i många företag. I mindre företag har personal
redan permitterats och sagts upp, omtalar ombudsman Anita Spring på Bil- och
Maskinhandelns Tjänstemannaförbund BMT.
Försäljningssiffrorna för januari
gick ner i hela landet. Totalt såldes 19 494 fordon mot 14 582 under samma månad året
innan.
Vad beror den kraftiga nedgången på?
Bilskatten har aktualiserats inom EU och Spring tror att en del presumtiva köpare nu
väntar på att bilprisen sjunker.
- Det händer nog inget i år. Och om
skatten sjunker så påverkas ju också mellanpengen som kunden får vid byte, påpekar
hon.
Provisionen på sålda bilar utgör
merparten av bilförsäljarnas inkomster, i botten ligger endast en låg grundlön. Många
sökte sig därför till andra branscher under lågkonjunkturen i början på 90-talet.
Hur det går nu är det för tidigt att spekulera om.
Få köper
Hans Lindholm, förtroendeman
och bilförsäljare på Porvoon Autotarvike i Borgå, håller med om att det är lugnt
för tillfället. Det syns rent konkret på att färre spekulanter rör sig i hallen.
- Kunder finns nog men de köper inte.
Det är som om de väntar på något, kanske på att skatten på importbilar sjunker. Det
är nog onödigt, det rör sig om några tusenlappar mindre för begagnade bilar, säger
han och hänvisar också han till att det straffar sig i ett lägre pris i den bil man
själv ger i utbyte.
Helt stilla är det inte, det finns
kunder som köper bil, men de är färre. Lindholm tror inte heller att
försäljningsnedgången drabbar mindre orter lika hårt som de större där lagren med
begagnade utbytesbilar är mättade.
- Våra kunder är trogna, vi känner
varandra sedan många år och de vet att de också får den service de behöver hos oss.
Men i Borgå finns mellan 10 och 20 bilfirmor och nog har det talats om permitteringar
också här på orten.
Lindholm har sett både uppsving och
nedgång under sina 35 år i branschen och han tar situationen med stoiskt lugn. Däremot
anser han att fler bilförsäljare borde gå med i facket, det ger ju trygghet och
möjlighet till ersättning om arbetsgivaren konstaterar att nu är det slut med jobbet.
I trafiken syns allt färre äldre
bilar, ett konkret resultat av att bilförsäljningen gick för fullt ännu under 1999 och
2000. Lindholm menar att marknaden kan vara lite mättad men det finns för all del också
folk som byter bil vart eller vartannat år.
- Om försäljningen verkligen sjunker
så radikalt får vi se nu i april. Då vaknar ju vårkänslorna och då börjar man på
allvar fundera på att köpa en ny bil, säger Hans Lindholm optimistiskt.
INGEGERD EKSTRAND
Löntagaren 2.4.2001 nr
3/01 |