På väggarna hänger de traditionella
röda och blåa vimplarna med texter som talar om fred och vänskap, om partisaner och
sovjetmakt, med hammaren och skäran som dominerande symboler. Men också ungdomsidoler,
rockstjärnor och lättklädda damer har smugit sig in bland vimplar och affischer. En ny
epok tränger sig ohjälpligen på.
En annan tid
Jaså, du kommer från Finland. Det var ju sovjetstatens grundare Lenin som
erkände ert lands självständighet, säger svetsaren Vladimir Jadlovski med
glimten i ögat. Sovjetiska massmedier hade för vana att alltid framhålla de goda
kontakterna mellan Kekkonens Finland och Sovjetunionen som ett föredöme för de
mellanfolkliga relationerna.
Men nu lever vi i en annan tid. Tio år har gått sedan Sovjetunionens sammanbrott och
den tidigare vitryska sovjetrepubliken uppnådde självständighet. En självständighet
som fortfarande existerar trots ett allt närmare samarbete med Ryssland.
Företaget Motovelo som tillverkar cyklar och motorcyklar är som en spegelbild av den
efterkrigstida historien. Basfakta berättar: grundat 1945 eller samma år "det stora
fosterländska kriget" som det hette i den officiella historieskrivningen tog slut,
arbetsveckan är 40 timmar, i dag är 4 500 personer anställda av vilka 99,9 procent är
med i företagets fackklubb att arv från Sovjet där alla måste tillhöra facket,
hälften av arbetstagarna är kvinnor och man producerar dagligen 3 500 cyklar. För två
år sedan övergick man från en kombination av statligt och kollektivt ägande till ett
aktiebolag. Aktierna ägs nu av företagets arbetare och pensionärer.
Inte heller på Motovelos verkstadsgolv är president Lukasjenka särskilt populär.
Om ett halvt år fyller jag 55 år och har rätt till pension. Men blir
Lukasjenka omvald så har han lovat höja pensionsåldern. Ytterligare en orsak för mig
att inte rösta på honom, säger Jadlovski.
Som svetsare har han i årtionden kommit i ständig beröring med rök och damm.
Därför hör jag till dem som har rätt till 41 dagars semester om året i
stället för 21 dagar som är det vanliga. Visserligen gör facket en massa för att
förbättra arbetarskyddet. Men hur ska man i praktiken förbättra ventilationen i en
fabrik som byggdes 1945, undrar Vladimir Jadlovski.
På den punkten tycker jag du har alldeles fel, protesterar hans kollega Oleg
Kortjagin. Huset är visserligen gammalt. Men frågan om bättre luft och utsug handlar om
en förnyelse av ventilationssystemet och inte om byggnaden som sådan. När det gäller
effektiva filter finns det goda erfarenheter i många västliga länder, särskilt
Sverige.
Kinesisk konkurrens
Kortjagin är medlem av styrelsen för fackklubben, Komitet Profsojuza som det heter
på ryska. Han berättar att tillverkningen av motorcyklar drastiskt gått ner vid
Motovelo. Något som oroat facket.
Kanske är nedgången en del av globalisering. Kinesiska företag tog våra
marknader på motorcykelexporten till Vietnam.
Däremot är Kortjagin nöjd med privatiseringen av företaget.
Inom Motovelo har vi en ny VD som såg till att arbetarna för första gången
fick utdelning på sina aktier. I början fick de ingenting.
Galina Jerosjkina är facklig förtroendekvinna. Hon menar att
fackföreningsrörelsen alltid måste kämpa för att rädda jobben.
Till 8090 procent tillverkas cykeldelarna inom Motovelo. Dels blir det
billigare och dessutom tryggas arbetsplatserna inom fabriken. Bara plastdelarna och den
elektriska utrustningen köps av underleverantörer.
Lönenivån motsvarar den vitryska branschens allmänna nivå eller mellan 600 och 700
finska mark i månaden.
Men det händer också att arbetarna får sina löner i reservdelar. Det viktiga
är i alla fall att arbetstagarnas löner står i relation till arbetet. Om kvinnorna gör
mansjobb får det också samma lön som männen. Men det finns avdelningar med enbart män
och enbart kvinnor. Och där bara kvinnor arbetar är också lönerna lägre, berättar
Jerosjkina.
I det sammanhanget påminner Oleg Kortjagin om en av de många egendomligheterna
i forna Sovjetunionen. Där fick tjänstemannagrupperna antingen lägre eller samma lön
som jobbarna i blåställ.
Det fenomenet fanns också i Vitryssland. Dagens problem inom Motovelo är att
vi nu har för mycket tjänstemän i relation till antalet arbetare.
Lyckträff
För en del av Motovelos arbetare blev Sovjetunionens sammanbrott för tio år sedan
rena lyckträffen. Kortjagin berättar:
Förr bodde många av våra arbetstagare i företagsägda arbetarbostäder runt
fabriken. När det gamla systemet föll kunde arbetarna till ett billigt pris lösa in
sina bostäder. Men senare sköt bostadspriserna i höjden och nu skulle detta inte mera
vara möjligt. Vill man köpa en lägenhet måste man ta ett bostadslån från banken.
Till det räcker tyvärr inte en vanlig arbetarlön. Enda chansen är att man redan
tidigare äger något eller att man har någon som är beredd att ställa upp som
borgenär.