I förlängningen ser hon en risk för
att arbetsgivaren i många kommuner kommer att försöka hitta pengar till finansieringen
av läkarnas löneförhöjningar i inbesparingar som drabbar andra personalgrupper.
För de kommunala ekonomierna är hårt ansträngda och kommunerna har i många fall
underbudgeterat social- och hälsovårdssektorns anslag.
Lönenorm nödvändig
Santamäki-Vuori ser avsaknaden av en fungerande lönenorm som kommunsektorns centrala
avtalspolitiska problem. I en situation där olika former av premier och resultatlöner
får allt större betydelse inom den privata sektorn släpar kommunanställdas löner allt
mer efter. Sen 1995 har man redan hamnat fyra procent på efterkälke. Det är klart att
det inte kan fortsätta så.
Den offentliga sektorns lönesystem måste förbättras så att
löneutvecklingen följer den allmänna löneutvecklingen.
Hon är medveten om att man inom industrin inte vill veta av system som binder
löneutvecklingen inom en bransch till utvecklingen inom andra branscher men kontrar med
att säga att det inte heller kan vara så att en avtalsbransch ständigt släpar efter.
I så fall tvingas vi överge inkomstpolitiken, även om den har många
fördelar.
En fungerande lönenorm skulle trygga löneutvecklingen, men inte den kommunala
branschens andra stora lönepolitiska problem som är underbetalda yrkesgrupper. Frågan
om vilken lön som är rättvis i förhållande till uppgiften är givetvis mycket svår
att besvara. Arbetsvärdering är ett försök att komma till ett svar. Där tar man nu de
första stegen i kommunerna. Till att börja med så att arbeten inom samma sektor
utvärderas sinsemellan, men inte jämförs med arbeten inom andra sektorer.
Det ger ju inte en helhetsbild av situationen, men är i varje fall ett första
steg mot en sammanhållen arbetsvärdering och rättvisare lönesättning.
Krisekonomi
Med krisande kommunalekonomi kommer det dock att vara svårt att få reda i
löneproblematiken. De akuta problemen tar över.
Med nittiotalets ekonomiska kris störtade hela kommunsektorn in i en svår
omvandlingsprocess. Statsandelarna minskade, man blev mer beroende av direkta
skatteinkomster och samfundsskattens relativa betydelse ökade. Trots högkonjunkturen har
krisen fortsatt i många kommuner. De regionala olikheterna är stora.
Det uppstod osäkerhet, svårförutsägbarhet och konjunkturkänslighet i den
kommunala hushållningen. Men det som skiljer en kommun från ett företag är att
servicebehovet är konstant. En kommun kan inte upphöra med att producera
basservicetjänster med hänvisning till att pengarna är slut.
Nu när konjunkturerna igen går ner står krisen på nytt på lur i många kommuner.
Santamäki-Vuori förutspår att prognoserna för den kommunala ekonomin kommer att visa
sig vara för optimistiska. Skatteintäkterna blir mindre än beräknat och utgifterna
större. Särskilt samfundsskatteinkomsten sviktar.
Jag befarar panikreaktioner och nya sparkrav i många kommuner.
Hon pekar också på risken för att kommunerna använder utgiftsökningen som
läkarstrejken förorsakar som motivering till krav på inbesparingar. Man kommer att
försöka få andra personalgrupper att betala läkarnas löneförhöjningar.
Tryggheten försvann
Med krishanteringen blåste nya vindar in i kommunernas personalpolitik. Trygghet
förbyttes i många fall i osäkerhet.
Brokigheten är visserligen stor och med en ekonomi i kris kan man förstå att
otrygghet uppstår. Men det finns också kommuner med god ekonomi som regelmässigt
använder sig av tidsbundna anställningar i uppgifter som är permanenta.
Man tycks inte förstå att behovet av trygghet är ett grundläggande behov;
osäkerhet sänker i längden prestationsnivån.
I många kommuner kör man med permanent personalbrist, tillfälliga anställningar och
privatisering som norm.
Det goda förde krisen med sig att man i kommunerna allmänt såg över
arbetssätt, blev effektivare och mer kostnadsmedvetna. Men idag är personalbrist ett
allmänt faktum och orken tryter. Kommunerna måste helt enkelt anställa mer folk i fast
anställning för att klara sina uppgifter.
Vacklande välfärd
Välfärdstjänster och inkomstutjämningen är centrala beståndsdelar i vårt
välfärdssystem, som finländaren i gemen har en positiv inställning till och är beredd
att betala för. Ändå har inkomstskillnaderna igen ökat under andra hälften av
nittiotalet. Det beror på att kapitalinkomsterna ökat markant, på en viss ojämlikhet i
löneutvecklingen och på att inkomstöverföringarna skurits ner. Nu kan man också se
att de välbeställda visar ovilja att betala för välfärden och bidra till
inkomstöverföringarna.
Kan systemet då hålla i längden?
Det finns förutsättningar för att upprätthålla välfärden men politiken
är vacklande.
Det är kommunerna som i praktiken svarar för att välfärdstjänsterna finns och
fungerar. De är motorn i välfärdssamhället. Även om motorn i dag hostar betänkligt
har man hittills lyckats upprätthålla servicenivån.
Men vi får hela tiden signaler om att man jobbar på avgrundens rand, att
serviceproduktionen håller på att braka ihop. Man frågar sig om det kan fortsätta så
från år till år.
Jag är rädd illa för att om den vacklande politiken får fortsätta står vi
en dag där med en apparat som klappat ihop!
HANS JERN
Bild MATTI YLIROTU