. vane.jpg (302 bytes)
forbund.jpg (2901 bytes)

horhit.jpg (13175 bytes)Hör hit! väcker intresse

Resultatet
svårt att mäta

pune.gif (67 bytes)  – Facket bör synas på olika sätt i medierna, men inverkan av enstaka kampanjer är svår att mäta direkt med antalet nya medlemmar, säger organisationssekreterare Tarmo Viitaluoma på Servicefacket. Organisationen var en av deltagarna i FFC-förbundens kampanj 'Hör hit'! i vintras. Servicefacket genomförde samtidigt själv en riksomfattande reklamkampanj som informerade om resultatet av samgående mellan fyra förbund i servicebranschen.

Tarmo Viitaluoma säger att Servicefacket tack vare kampanjen åtminstone har fått nya förtroendemän. Han anser det inte särskilt fruktbart att försöka räkna ut hur många medlemmar enskilda reklam- eller andra kampanjer har tillfört förbundet.

– Det är klart att fackförbunden följer med utvecklingen av medlemsantalet, men uppföljningen ska göras på lång sikt. En enstaka kampanj kan plantera ett frö hos en människa som aldrig ens har hört talas om facket, men det kan hända att fröet gror och blir medlemskap först om några år, säger Tarmo Viitaluoma.

Den åsikten delas av projektsekreterare Janne Puumi på FFC. I vintras populariserades den FFC-anslutna fackföreningsrörelsen och facklig anslutning bland de unga bl.a. genom en reklamkampanj som var synlig i TV och i de största städerna som utomhusreklam. Enligt Puumi har man inte ens försökt sig på ett sammandrag av hur många nya medlemmar fackförbunden fick tack vare kampanjen.

– Det är helt enkelt omöjligt. Man kan se toppar i förbundens medlemsantal, men de kan också bero på något annat än just den här speciella reklamkampanjen, förklarar Puumi. På FFC märkte man att reklamkampanjen i någon mån ökade kontakttagningen via Internet.

Lätt att bli medlem

Janne Puumi understryker att Hör hit! innehöll och innehåller mycket annat också än bara en reklamkampanj på några veckor. Idén med kampanjen var att starta en omläggning av fackets arbetsstil så den bättre svarar mot tidens krav. Det är alltså fråga om en pågående process. Konkreta uttryck för den nya verksamhetskulturen är bl.a. en sökmaskin som hjälper folk att hitta ett lämpligt fackförbund, en för alla FFC-förbund gemensam anslutningsblankett som gör det lättare att bli medlem och en servicetelefon som har jour vardagar kl. 9—16 på nummer 0800 17 92 79.

En sökmotor på FFC:s webbplats gör det möjligt att dels ta reda på vilka fackförbund det är som passar bäst, dels att lämna kontaktuppgifter för ansökning. Sökmotorn, som togs i bruk i vintras, har enligt Puumi redan haft hundratals användare. Särskilt nyttig har den visat sig i s.k. svåra fall, där det är oklart vilket fackförbund personen borde gå med i. Förbundens gemensamma anslutningsblankett, som gör det enklare att bli medlem, ska tas i bruk i höst.

– Den gemensamma blanketten är i bruk vid sidan av förbundens egna blanketter och den kommer också att sättas upp på FFC:s webbplats, där den kan fyllas i, berättar Puumi.

Kampanjen Hör hit! gav upphov till ett för FFC-förbunden gemensamt medlemsförmånskort. Det är redan 425 000 fackförbundsmedlemmar som har ett sådant kort. Ett smartkort som ger mångsidigare medlemsförmåner utvecklas som bäst. I vår är det tid att besluta vilka förbund det blir som går med i projektet i första fasen.

– Målet är att införa kortet senast år 2005 och då naturligtvis så att det finns i fickan på så många FFC-medlemmar som möjligt, säger Janne Puumi.

PIRJO PAJUNEN
Översättning BERTEL STENIUS

Löntagaren 3.9.2001 nr 7/01

hava500.jpg (350 bytes)

lt-back.jpg (825 bytes)lt-ylos.jpg (843 bytes)

marne.gif (45 bytes)