. vane.jpg (302 bytes)
brobygg.jpg (3212 bytes)

Tapani SuominenNorden som fiktion

pune.gif (67 bytes)  För oss nordbor är det självklart att just våra kalla och karga trakter är det vackraste som finns och våra samhällen är de mest utvecklade i världen.

Alla har dock inte delat denna idealbild. Carl August Ehrensvärd (1745—1800, son till Sveaborgs grundare Augustin E.) hatade både nordborna och Nordens natur. I en av sina landskapsteckningar beskrev denna marinofficer våra skärgårdar i form av gråstensåkrar som sticker upp som fula arslen bland de trista granarna.

I dag väntar vi oss att utlänningar beundrar våra ljusa sommarnätter, välskötta städer, utvecklade socialskydd och höga teknologi. Att en del tror att det vimlar isbjörnar kring våra knutar är inte så farligt.

Ännu på 60- och 70-talet förknippade man gärna Norden med sex. "Den svenska synden" blev ett känt begrepp värden över efter att filmen "Hon dansade en sommar" (1951) hade blivit e världssuccé. Nu visste alla vad "den svenska flickan" ville: hon var alltid utrustad med preventivmedel och hade utan betänkligheten samlag med sin pojkvän — de hade ju genomgått den statliga sexualundervisningen.

Stora utländska tidningar började skriva horrorartiklar om Norden och särskilt om Sverige. Time Magazine publicerade år 1955 en rapport "Sin & Sweden" om det promiskuösa Sverige där "sociologin hade blivit statsreligion". En amerikansk författarinna beskrev följande år Sverige som "en förkromad mardröm, sterilt och tomt och utan ansikte". President Eisenhower talade 1960 om "ett europeiskt land vars socialism medfört en kraftig ökning av självmord och fylleri".

Myten om det sexliberala Norden är ett senkommet fenomen. Men redan för 2500 år sedan väckte våra trakter nyfikenhet hos antikens geografer och historiker. Skalder berättade om fruktansvärda fabeldjur och vilda människor som bodde bland höga berg i evig is.

Svenskarna själva började vid 1450-talets mitt skapa ett heroiskt förflutet åt sig själv. Man ville visa att Sverige var ursprungslandet för alla andra kulturer. Ansträngningarna för detta pågick flera århundraden.

Man påvisade att Noas sonson Magog hade seglat till Sverige 88 år efter syndafloden. Svenskan stod av alla språk närmast det heliga språket hebreiskan. Det gamla hednatemplet i Uppsala hade egentligen varit Apollos, dvs Odens helgedom. Olof Rudbäck slog fast att Sverige var hela mänsklighetens urhem, det försvunna Atlantis, "vagina gentium".

Efter att Sverige hade förlorat sin stormaktstatus började man återuppliva vikingamystiken. Men inte heller vikingatiden hade inneburit någon samnordisk gemenskap. Lika lite kunde Kalmarunionen sammansvetsa Danmark, Sverige och Norge. När unionen 1521 upplöstes hatade danskarna och svenskarna ännu mera varandra.

Norden har alltid varit en fiktion. 1800-talets studentskandinavism var en lika orealistisk strömning som dagens naiva bild av en lycklig nordisk familj.

Det nordiska samarbetet har varit mycket konjunkturbetingat. Danmark vädjade till sina nordiska grannar på 1800-talet inför det tyska hotet. Finland blev just före vinterkriget utpräglat nordiskt och för tillfället vill Norge betona sina nordiska kontakter — för att bevaka sina intressen i förhållande till EU. Men så snabbt det inte finns några konkreta vinster att hämta börjar man nedvärdera Norden.

Det positiva är dock att fiktionen om Norden så ofta har upprepats att den börjar bli verklighet.

Tapani Suominen

Löntagaren 3.9.2001 nr 7/01

hava500.jpg (350 bytes)

lt-back.jpg (825 bytes)lt-ylos.jpg (843 bytes)

marne.gif (45 bytes)