
Staten fastanställer tusentals
AKT: Fraktbeställarna kör slut på förarna
Staten
fastanställer tusentals
Statsfacket ber sina förtroendemän följa noga med
att de statliga ämbetsverken fullföljer finansministeriets direktiv om att viss tids
anställningarna ska minskas.
Förbundet påminner om att ämbetsverken måste definiera principer och motiveringar
för användningen av visstidsanställningar. Principerna ska behandlas i
samarbetsförfarande och de bör vara förenliga med arbetsavtals- och
tjänstemannalagarna.
Statfacket VAL har ondgjort sig över att upp till en fjärdedel av anställningarna
inom statsförvaltningen är tidsbestämda. Finansministeriets direktiv innebär i
praktiken att flera tusen visstidsanställda får fast anställning.
I ministeriets direktiv sägs det klart ut att nya människor ska få fast anställning
om arbetet är bestående.
AKT:
Fraktbeställarna kör slut på förarna
Bil- och transportarbetarförbundet AKT kräver att
de som beställer transporterna ska ställas till svars, för att man ska få bukt med
förarnas körtrötthet. En enskild chaufför står ofta inför en omöjlig uppgift då
beställarna ger honom för snäva leveranstidtabeller, säger förbundet.
Förbundssekreterare Juhani Salmela menar att det är orättvist att man
bestraffar chaufförer för att ha kört trötta, då den verkliga arbetsledningsmakten
har getts dem som beställer frakten.
När man inom lasttransporterna spelar enligt JOT-logistikens regler kan inte ens
förarens arbetsgivare längre planera arbetet ordentligt.
Om polisen stoppade en utmattad chaufför på landsvägen och lasten inte anlände till
handelns och industrins port på morgonen enligt planerna skulle man kunna tillämpa de
regler som finns för kör- och vilotider, menar Salmela. Han har heller ingen
förståelse för de chaufförer som använder flera parallella färdskrivare under samma
körning.
Löntagaren 7.11.2003 nr
9/03
|