. vane.jpg (302 bytes)

tema.jpg (2440 bytes)

Utbildade friska arbetare ger konkurrenskraft

pune.gif (67 bytes)  – Med utbildningens hjälp har vi klarat av förändringarna. Och utan förändringar sker ingen utveckling. Vi måste hela tiden vara konkurrenskraftiga och där kommer utbildningen och arbetet för att upprätthålla arbetsförmågan in i bilden. Sanningen är ju att genom kvalitet, god kundservice och fingret på tidens puls kan vi bedriva verksamheten själva, säger restaurangchef Mervi Mustonen på personalrestauranger Kajateria i Kajana stadshus.

Mervi Mustonen och Liisa Kemppainen på Kajateria. Foto: HELI SAARELA– Jag tror på framtiden. Nu har vi större beredskap och mera kunskaper så vi är redo att möta också framtidens utmaningar.

Mervi Mustonen leder ett team med flera restauranger, bl.a. yrkeshögskolans restauranger och kultur- och kongresscentret Kaukametsäs beställningsrestaurang. Stadshusets Kajateria har 120—130 lunchgäster dagligen, dessutom betjänar man grupper och gäster. Kajateria sköter förutom personalrestaurangen också kaffeserveringen för stadshusets olika möten, serveringen i Haukilampi representationslokal och dessutom bakar man kaffebrödet för såväl de egna som andra restaurangers behov.

På Kajateria jobbar förutom Mervi Mustonen kocken Liisa Kemppainen och en halvtids arbetspraktikant. Restaurangen klarar sig med denna personal eftersom lunchen kommer färdig från stadens tillverkningskök och det betyder att Kajateria i praktiken fungerar som utdelningskök.

– För större evenemang tar vi in serveringspersonal och när det är utbildningsdagar så har vi tillgång till en vikarie som har erfarenhet av jobbet här sedan en längre tid. Det är också möjligt att få hjälp och stöd från de andra restaurangerna i teamet och då kan man stå för större, mer speciella evenemang. T.ex. kan man ha personalen på en annan restaurang att vika servetterna om de råkar ha bättre tid. Hjälp både får och ger vi.

– Jag tycker att det hjälper mycket att man numera kan be om idéer och tips per e-post eller fråga om andra enheter kan låna serveringskärl eller dukar när det behövs.

Större yrkeskunskap

Fastän personalen på Kajateria gör bara restaurangarbete har de upplevt behovet av ytterligare utbildning. Restaurangcheferna på stadens olika restauranger fördjupade sig ifjol i hur personalbespisning bedrivs internationellt.

– Utbildningen svarade mot våra behov, för numera har vi allt oftare olika representationstillställningar. Utbildningen gav vägkost för att organisera serveringen. Vi lärde oss också hur man gör offerter och deltar i avtalsförhandlingar. Utbildningen var verkligen av nöden för både jag själv och många andra har kommit till restaurangvärlden från något storkök, konstaterar Mervi Mustonen.

Teamets olika möten är ofta kurser i liten skala, t.ex. utbildning i hur man dekorerar med blommor.

I en liten enhet måste man utbilda sig i tur och ordning. Nu är det Liisa Kemppainens tur. Hon studerar för yrkesexamen i anstaltsvård tillsammans med många andra av stadens mat- och städserviceanställda.

– Utbildningen och den därtill hörande praktiken inom andra enheter är intressanta. När man ser något nytt så lär man sig alltid något, konstaterar Liisa.

Mervi säger att hon lär sig samtidigt eftersom de två har för vana att dela med sig av sina kunskaper. På så vis drar hela arbetsplatsen nytta av utbildningen.

– Jag hoppas studierna och examen ger mig en viss säkerhet. Man vet aldrig vad framtiden bär i sitt sköte. Då har man åtminstone kompetens för kombinationsarbete eller möjlighet att byta arbetsplats, funderar Liisa Kemppainen.

Inflytande och ansvar

Mervi Mustonen säger att hennes team är ansvarsfullt och kunnigt. De självstyrande teamen planerar arbetet självständigt. De har inflytande och ansvar.

– Vi vet vad var och en gör och kan. Vi kan dra nytta av kunskaperna och vet att var och en bär sitt ansvar. Fastän vi arbetar i olika restauranger känner vi oss som ett enda gäng. Vi vill utveckla konkurrenskraften i vårt jobb och vår service och det upplever vi som mycket utmanande, säger Mervi Mustonen.

Stadens mat- och städtjänst har genomgått en ordentlig förvandling under de senaste åren. Enligt Mustonen är det viktigt att också de team som sköter restaurangverksamheten hänger med i utvecklingen. Man måste vara beredd att utvecklas och förändras också i framtiden när utmaningarna blir fler. Hon säger att man nog ständigt får vara alert när det gäller att värna om arbetsförmågan och yrkeskunskapen. Färdigt blir det aldrig.

AINO PIETARINEN
Översättning: ASTRID NIKULA

Löntagaren 7.11.2003 nr 9/03

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)