Med utbildningens hjälp har vi klarat av
förändringarna. Och utan förändringar sker ingen utveckling. Vi måste hela tiden vara
konkurrenskraftiga och där kommer utbildningen och arbetet för att upprätthålla
arbetsförmågan in i bilden. Sanningen är ju att genom kvalitet, god kundservice och
fingret på tidens puls kan vi bedriva verksamheten själva, säger restaurangchef Mervi
Mustonen på personalrestauranger Kajateria i Kajana stadshus.
Jag tror på framtiden. Nu har vi större beredskap och mera kunskaper
så vi är redo att möta också framtidens utmaningar.
Mervi Mustonen leder ett team med flera restauranger, bl.a. yrkeshögskolans
restauranger och kultur- och kongresscentret Kaukametsäs beställningsrestaurang.
Stadshusets Kajateria har 120130 lunchgäster dagligen, dessutom betjänar man
grupper och gäster. Kajateria sköter förutom personalrestaurangen också
kaffeserveringen för stadshusets olika möten, serveringen i Haukilampi
representationslokal och dessutom bakar man kaffebrödet för såväl de egna som andra
restaurangers behov.
På Kajateria jobbar förutom Mervi Mustonen kocken Liisa Kemppainen och en
halvtids arbetspraktikant. Restaurangen klarar sig med denna personal eftersom lunchen
kommer färdig från stadens tillverkningskök och det betyder att Kajateria i praktiken
fungerar som utdelningskök.
För större evenemang tar vi in serveringspersonal och när det är
utbildningsdagar så har vi tillgång till en vikarie som har erfarenhet av jobbet här
sedan en längre tid. Det är också möjligt att få hjälp och stöd från de andra
restaurangerna i teamet och då kan man stå för större, mer speciella evenemang. T.ex.
kan man ha personalen på en annan restaurang att vika servetterna om de råkar ha bättre
tid. Hjälp både får och ger vi.
Jag tycker att det hjälper mycket att man numera kan be om idéer och tips per
e-post eller fråga om andra enheter kan låna serveringskärl eller dukar när det
behövs.
Större yrkeskunskap
Fastän personalen på Kajateria gör bara restaurangarbete har de upplevt behovet av
ytterligare utbildning. Restaurangcheferna på stadens olika restauranger fördjupade sig
ifjol i hur personalbespisning bedrivs internationellt.
Utbildningen svarade mot våra behov, för numera har vi allt oftare olika
representationstillställningar. Utbildningen gav vägkost för att organisera
serveringen. Vi lärde oss också hur man gör offerter och deltar i avtalsförhandlingar.
Utbildningen var verkligen av nöden för både jag själv och många andra har kommit
till restaurangvärlden från något storkök, konstaterar Mervi Mustonen.
Teamets olika möten är ofta kurser i liten skala, t.ex. utbildning i hur man
dekorerar med blommor.
I en liten enhet måste man utbilda sig i tur och ordning. Nu är det Liisa Kemppainens
tur. Hon studerar för yrkesexamen i anstaltsvård tillsammans med många andra av stadens
mat- och städserviceanställda.
Utbildningen och den därtill hörande praktiken inom andra enheter är
intressanta. När man ser något nytt så lär man sig alltid något, konstaterar Liisa.
Mervi säger att hon lär sig samtidigt eftersom de två har för vana att dela med sig
av sina kunskaper. På så vis drar hela arbetsplatsen nytta av utbildningen.
Jag hoppas studierna och examen ger mig en viss säkerhet. Man vet aldrig vad
framtiden bär i sitt sköte. Då har man åtminstone kompetens för kombinationsarbete
eller möjlighet att byta arbetsplats, funderar Liisa Kemppainen.
Inflytande och ansvar
Mervi Mustonen säger att hennes team är ansvarsfullt och kunnigt. De självstyrande
teamen planerar arbetet självständigt. De har inflytande och ansvar.
Vi vet vad var och en gör och kan. Vi kan dra nytta av kunskaperna och vet att
var och en bär sitt ansvar. Fastän vi arbetar i olika restauranger känner vi oss som
ett enda gäng. Vi vill utveckla konkurrenskraften i vårt jobb och vår service och det
upplever vi som mycket utmanande, säger Mervi Mustonen.
Stadens mat- och städtjänst har genomgått en ordentlig förvandling under de senaste
åren. Enligt Mustonen är det viktigt att också de team som sköter
restaurangverksamheten hänger med i utvecklingen. Man måste vara beredd att utvecklas
och förändras också i framtiden när utmaningarna blir fler. Hon säger att man nog
ständigt får vara alert när det gäller att värna om arbetsförmågan och
yrkeskunskapen. Färdigt blir det aldrig.
AINO PIETARINEN
Översättning: ASTRID NIKULA