För att
alls klara sig måste man ha en diger yrkeskunskap och vara bra på flera saker. När vi
förenade mat- och städtjänsterna lyckades vi göra stadens egna tjänster
konkurrenskraftiga, konstaterar servicechef Liisa Meriläinen på Kajana stad.
Städ- och matservicen i Kajana slogs samman redan i början av 90-talet och
organisationen har följt med förändringarna. Än har man inte sett slutet, för Kajana
stads förvaltningsexperiment för igen med sig nya utmaningar. Meriläinen har redan
siktet inställt på landskapsförvaltningen.
Allting förändrades efter semestern 1991 då recessionen slog till mot Kajana och
staden fick börja spara på allvar. Enligt Meriläinen hade den dåvarande matservicen
och städtjänsterna goda förutsättningar att börja överväga ett samarbete. Redan
följande år var de redo att helt slå samman tjänsterna.
Utvecklingsarbetet inleddes och inriktningen var klar ganska fort. Ändå dröjde det
tio år innan organisationen och arbetet fann sin slutliga form. Under åren 1991 till
2001 anställdes inga nya arbetstagare. Omkring hundra befattningar lämnades obesatta.
Under samma tid har tillverkningsköken minskat från aderton till sju. Slutresultatet är
att man i dag erbjuder ökad och bättre service, trots alla betydande sparåtgärder.
Det var bra att man inte krävde några plötsliga åtgärder och snabba
nedskärningar, för då hade det varit omöjligt att utveckla och vi hade sanerat bort
oss själva, tror Meriläinen.
Det är ett verkligt långsiktigt arbete att skapa något nytt tillsammans; planera,
fatta beslut, forma och utbilda teamen så att de blir mer konkurrenskraftiga. De största
förändringarna har man genomfört i samband med att människor har gått i pension,
liksom då gamla kök har tjänat färdigt.
Dessutom måste man se till att de åldrande arbetarna mår bra och att deras
yrkeskunskaper är "up to date", för reformarbetet har kunnat genomföras bara
tack vare att personalen orkar, är yrkeskunnig och kan använda modern teknik och nya
arbetsmetoder.
Den yrkesutbildning människor har bakom sig kräver uppdatering och det är viktigt
att se till att arbetsförmågan upprätthålls. På kökssidan var genomsnittsåldern
46,8 och bland städarna 51,8 vid årsskiftet. I Kajana satsar man på att utbilda också
femtioåringar!
Arbetstopparna sköts smidigt
Inom matservicen behövs allas händer under lunchtiden och före och efter den.
Städningsbehovet är störst om morgnar och eftermiddagar. T.ex. i skolorna städar man
gymnastiksalar och klassrum efter kvällsanvändningen följande morgon. På
eftermiddagarna städas skolorna före kvällsanvändningen eller inför följande dag.
I Kajanamodellen för mat- och städningstjänster har man förenat de respektive
arbetstopparna och på det sättet kunnat erbjuda arbetarna effektiv arbetstid för hela
dagen. På sina håll arbetar man i två skift eftersom en del tillverkningskök lagar mat
också på kvällarna. Maten fryses snabbt ner man talar om "cook and
chill"-metoden och levereras kall till de olika platserna. Vuolijoki kommun
köper skolmaten i Kajana och får den levererad två gånger i veckan.
Genom att slå ihop mat- och städtjänsterna i t.ex. skolorna får man tillräckligt
många par händer för både matservering och städning. På det sättet anpassar man
vardera uppgiften bättre till skolans rytm. Inte kan man ju städa klassrum under
lektionerna. Den som har kvällsstädningen i skolorna handhar samtidigt övervakningen av
de eventuella kvällsaktiviteterna.
Modellen är ingalunda ny på den gamla goda tiden började ju småskolornas
kokerska sin dag med att värma klassrummen och se till att de var i skick, fortsatte med
matlagning, matservering och disk och avslutade dagen med att städa klassrummen.
Ytterligare har man ordnat det så att den kurir som kör mellan tillverkningsköken,
utdelningsköken och stadshuset, den s.k. vällingposten, också för och hämtar
skolornas post.
Genom att förena olika uppgifter kan Kajana stad sälja färdiga servicepaket och de
här har visat sig verkligt konkurrenskraftiga, berättar Meriläinen. Också själva
matservicen har mätts ett flertal gånger och står sig väl i konkurrensen. Servicechef
Liisa Meriläinen säger att hon inte är rädd för ytterligare konkurrensutsättning.
Så länge man i konkurrenstävlingarna beaktar både kvalitet och pris har vi
inga svårigheter. Om man däremot mäter bara priset blir det svårare. De som begär
offerter och jämför dem har ännu mycket att lära sig. Man förstår inte att begära
och definiera kvalitet. Vi skulle vinna på att man kunde det.
Mat- och städtjänsten i Kajana garanterar en jämn kvalitet. Uppgiftshelheterna har
definierats och anpassats separat enligt varje arbetsenhet. Arbetsteamen har
servicemanualer och vartenda arbete och arbetsskift har klara uppgiftsbeskrivningar. De
underlättar inlärningen av nya arbetare och vikarierna vet vilka uppgifter de har ansvar
för.
Mångkunnandet till heders
Enligt Kajanamodellen är arbetarna ett slags diversearbetare som behärskar flera
yrken. Den reformen har inte styrts av byråkratiska beslut utan genom gemensamma
överväganden och utbildning. Utbildningen pågår alltjämt.
Målet är att så många som möjligt utbildar sig till proffs inom såväl
matservicen som städandet. Staden stöder utbildningen. Så är exempelvis
utbildningsdagarna i läroavtalsutbildning avlönade arbetsdagar och
utbildningskostnaderna täcks med stadens medel. Dessutom bekostar staden och t.o.m.
arrangerar specialkurser för olika yrkesgrupper enligt behov.
Resultatet är att efterfrågan till kurserna är större än vad som är möjligt att
ordna, för hela arbetsteam kan ju inte sitta samtidigt på skolbänken. Man får lov att
ta köbricka.
Personalen är ivrig att utbilda sig. Som bäst utbildar sig ett tjugotal till
professionella anstaltsvårdare. Ivern är förankrad i att man har planerat detta
tillsammans och att alla omfattar tanken att det bara är genom mångkunnande man klarar
konkurrensen på marknaden. Dessutom kan man omedelbart tillämpa nyttan av utbildningen,
nya idéer och arbetsmetoder i själva arbetet. Också arbetskamraterna får samtidigt
nytta av det nya kunnandet.
Meriläinen berättar att städarna i början var mer ivriga att jobba mångsidigt än
kökens personal. För städarna blev arbetet med matservicen en välkommen variation i
det egna ganska enahanda arbetet. För matsidan var det nytt att tyngdpunkten i det
traditionella köksarbetet flyttades till eftermiddagarna. Numera är inte ens
kvällsturen problematisk då teamen gör upp sina arbetslistor själva och kommer
överens om arbetet och arbetstiderna så att alla uppgifter blir skötta.
Det är många som gillar att jobba kväll ibland. T.ex. har vi en kock med
ständigt tusen och en saker att komma ihåg som laddar upp med kvällsstädning efter en
vecka som dietkock, och alltså gör ett helt annorlunda jobb mellan varven.
En uppenbar nytta med kombinationsarbetet är att Kajana stad inte har behövt
permittera så mycket skolfolk till sommaren. När så också dagvården kommer med i
bilden om ett år tror Liisa Meriläinen att sommarpermitteringarna går helt till
historien.
AINO PIETARINEN
Översättning: ASTRID NIKULA
Strategierna
- Uppgiften: Vi producerar förstklassiga måltids-, rengörings- och
vårdtjänster till våra kunder i Kajanaområdet. Våra tjänster stöder och hjälper
kunderna i olika livsskeden. Samtidigt ser vi till att personalens arbetsförmåga och ork
bevaras.
- Vision 2008: Branschens bästa kunnande, företagsamhet och mångsidig service i
Kajana.
- Värdegrund: Nöjda kunder, samarbete, pålitlighet, resultat, utveckling och
arbetsglädje.