IG-BAU:s Berlin-sekreterare säger dock i förra numret av Löntagaren
att tyskarna inte väntar sig någon större invasion från de nya medlemsstaterna och att
70 procent av svartjobben urförs av tyskarna själva. Och de vet med säkerhet att de
jobbar svart. Det vet inte nödvändigtvis alla till våra länder lockade fattiga
utlänningar. I deras ögon är en lön som är 40 procent av den avtalsenliga hög.
Arbetskraftens fria rörlighet vore inte ett problem om alla vore laglydiga och om
rörligheten fungerade enligt ursprungliga tankar. Man söker sig till arbete i en annan
medlemsstat, om där finns lediga platser som inte kan fyllas med den egna arbetskraften.
Men, som vi vet, har det bildats väl etablerade kriminella medlarkedjor för att
förmedla svartjobbare över gränserna. För att bekämpa dessa bör vi ha fungerande
övervakning på olika nivåer. Övergångsperioder behövs för att bygga upp en
fungerande övervakning som är till nytta för alla ärligt fungerande. Men övervakning
behövs oberoende av utvidgning. Ryska bärplockare eller kinesiska stenarbetare som får
fickpengar i stället för lön har ingenting med EU:s fria rörlighet av arbetskraft att
göra.
Men när den svenska statsministern säger att det behövs övergångsperioder för att
det annars finns risk för att det uppstår en "socialturism" låter det mer än
grovt. Det kan också tolkas som invit till rent rasistiska tankegångar. Människorna
från de nya medlemsstaterna skulle således komma till våra stater, inte primärt för
att arbeta, utan för att mjölka vårt välfärdssystem. Osökt inställer sig frågan om
det är skillnad på varifrån man kommer. Under alla de år vi fritt kunnat röra oss
mellan länderna i Norden har det funnits rätt många socialturister av finskt påbrå
under Slussens broar, om man vill definiera det så. Men jag tror att om Sveriges
statsminister hade använt sådana termer om våra landsmän hade en diplomatisk kris
varit nära.
Själv vistades jag i Stockholm under en sommar i slutet av 60-talet för att bekanta
mig med företagsdemokratin i Sverige. Jag var i högt framskriden graviditet och besökte
den lokala rådgivningen titt som tätt och var mycket nöjd med vården jag fick. Men jag
var bara en besökande studentska som inte arbetade. Om någon hade kallat mig för
socialturist, skulle det ha känts ytterst sårande.
Ett drygt år därefter var jag igen i Sverige, då arbetande som skolkurator vid
Jokkmokks skolväsende. Då kunde jag ha kallats ekonomisk flykting, för jag var där en
hösttermin för att förbättra familjens ekonomi. Lätt var det inte att lämna en
knappt ettårig son och make, men lönerna man betalade i Sverige dåförtiden var
någonting helt annat än i Finland och några studiebidrag existerade inte. Vad är den
elementära skillnaden mellan den nordiska rörligheten och nordisk-baltisk rörlighet?
Huvudsaken är väl att reglerna följs.