Avsikten med reformen är att göra finansieringen av sjukförsäkringen
redigare och att skapa ett system som håller på lång sikt. Det är frågan om en stor
reform som berör alla finländare, för sjukförsäkringen gäller hela landets
befolkning.
På FFC vill man betona att reformen har beretts grundligt.
Det handlar om en komplicerad helhet där slutresultatet kan bli gott om man
beaktar också de övriga arbetskraftskostnader och avgifter som löntagarna betalar,
säger Kaija Kallinen.
Reformen av sjukförsäkringens finansiering finns inskriven i Vanhanens
regeringsprogram. Social- och hälsovårdsministeriet har ställt som mål att reformen
träder kraft i början av nästa år.
Finansieringsandelarna öppna
Som grund för reformen av finansieringssystemet används en modell enligt vilken
sjukförsäkringen delas i en arbetsinkomst- och en sjukvårdsförsäkring.
Arbetsinkomstförsäkringen omfattar den inkomstrelaterade dagpenningen såsom sjuk-,
rehabiliterings- och föräldradagpenningen. Hit hör också de ersättningar som
arbetsgivarna får för företagshälsovårdskostnader och för dagpenningar och
semesterkostnader. Sjukvårdsförsäkringen omfattar för sin del bl.a.
läkemedelsersättningar, läkararvoden, ersättningar för undersökningar och vård
liksom reseersättningar.
FFC anser att arbetsgivaren borde bekosta merparten av arbetsinkomstförsäkringen.
Kaija Kallinen menar att det dessutom är motiverat att arbetsgivarna betalar sin andel av
sjukvårdsförsäkringens utgifter.
Kommittén är ense om att det är staten som ska bekosta arbetsinkomstförsäkringens
minimidagpenningar. Social- och hälsovårdsminister Sinikka Mönkäre (sd) har
konstaterat att staten borde finansiera ungefär hälften av sjukvårdsförsäkringen.
Enligt Mönkäre ska inte pensionärernas avgifter höjas i samband med reformen.
Se helheten
FFC har i förhandlingarna betonat att man när man avgör hur sjukförsäkringen ska
finansieras måste beakta också nivån på och utvecklingen av andra avgifter som
arbetsgivare och löntagare betalar. Sådana är bl.a. arbetsgivarnas och löntagarnas
arbetspensionsavgift och arbetslöshetsförsäkringsavgift.
Man bör se finansieringen av sjukförsäkringen och folkpensionerna som en
helhet, vilket också den s.k. SOMERA-kommittén, som har dryftat sjukförsäkringens
finansiering rekommenderade för ett par år sedan. Om arbetsgivarnas
sjukförsäkringsavgift stiger i och med reformen kunde man kompensera det genom att
sänka fpa-avgiften, säger Kaija Kallinen.
Arbetsgivarna och löntagarna finansierar idag vardera cirka en tredjedel av
sjukförsäkringen. Arbetsgivarnas sjukförsäkringsavgift detta år är 1,614 procent av
lönerna och de försäkrades 1,5 procent av den beskattningsbara inkomsten. De
sammanlagda utgifterna för sjukförsäkringsförmånerna beräknas i år stiga till cirka
3,2 miljarder euro. Under de senaste åren har läkemedelsersättningarna och
företagshälsovårdens kostnader stigit mest.
Sjukförsäkringsersättningarna är rätt små i Finland om man ser dem ur ett
internationellt perspektiv. Under det förra decenniet skars nivån på
sjukförsäkringens dagpenningar ner och självrisken av läkemedels- o.a. kostnader
ökade.