. |
 |


Anna-Lisa Sahlström
SPARKARIN
Mor ville inte bli
en fallen kvinna.
I god tid skaffade hon sig därför en käpp. Hamnar man på hal is,
tänkte hon, är tre ben säkrare än två.
Omgivningen bekymrade sig och sade ojdå. Är det så illa nu med mor,
att hon redan måste gå med käpp, som en gammal gumma. O, nej, sa barna. Det är just
för att hon inte skall behöva gå med en käpp eller två som gammal och
ledbruten gumma, som hon nu går med en käpp.
Aj.
Jo.
Människors tankar tar sig förunderliga vägar. Det märktes när
Trehjulingen kom till gårds. Trehjuling är en idealisk cykel för den, som inte tycker
om vinddraget kring långtradare, inte vill köra omkull i halka och heller inte tvärnita
i gatukorsningar. Fast tioåriga väninnan råkade i bryderi. I handelslagshörnet pratade
jämnåriga kompisarna om hur bra det är att tanter, som är så där pass gamla kör med
extra hjul. Vad skulle väninnan göra? Sorgset såg hon på mig, som på förlorad
vänskap. Vara bästis med en gammal tant?
Livet är fullt av knöligheter.
Småningom kom också Sparkarin. På reklamspråk kallas den
City-spark, denna sena tiders gåva till folk som råkar ut för halka och tunga
matkassar, som skall släpas allt längre vägar hem nu när kvartersbutikerna
konkurrerats ut av lågprislådor fjärran stadens hank och stör; nu när inget
mumintroll längre kan gå hem från mjölkbutiken klockan fem. Mjölkbutiken har
försvunnit.
Sparkarin är både protest, motvikt och salighet för ryggar, knän,
handlovar och axlar. Miljövänlig är den också, går, som cykeln, på människokraft
utan vare sig bensin eller elektricitet.
Praktiskt.
Och utmanande.
Sparkare, åhhåh, är det till att vara så gammel redan,
flinar en och andra undrar om det är ryggen eller knäna?
Det är varken ryggen eller knäna. Sparkarin är till just för att
det om möjligt inte skall bli det ryggen eller knäna.
Säger man och förklarar om och om igen, att detta är ett rejält
sätt att reagera på halkan, som vi aldrig helt kan undgå, och på samhällsomvandlingen
som vi bara hjälplöst försökt undvika, vi som vistas inne i städer och aldrig
fostrats till att fylla bagagelucka i bil under veckohandling någonstans bortom.
Sparkarin innebär många fördelar. Bilar bromsar in i gathörnen,
förarna viftar en vänligt över korsningarna. Minen bakom vindrutan antyder ibland ett
"ge gumman en chans". För all del, är det inte det vi alla traktar efter,
chansen att komma levande över körbanor.
Det finns risker. Blir sparkarna småningom så många att fotgängare
börjar gnälla också över dem och inte bara över alla grånade tolvåringar som
tvåhjular sig fram på trottoarerna? Och så det förstås, att sparkarna antagligen allt
längre hålls friska på egna ben. Skall efterkrigstidens storgenerationer, som sprängde
barnträdgårdar, skolor och universitet ställa till det nu igen genom att inte
planenligt spränga också åldringshemmen?
Redan finns det glada 90-åringar i det moderna gaturallyt, som
eventuellt innebär att trottoarer, som smalnats för ökande biltrafik måste breddas
igen för sparkare, tvåhjulingar, promenadcyklar, hjulsparkar, stavgångare och
fotgängare.
Det vore naturligtvis både människovänligt - och
sysselsättningsfrämjande.
Löntagaren
7.5.2004 nr 4/04
|

 
|
|
 |
|