
I bitkulturens skugga
Marshall
McLuhan försöker i sin klassiska bok påvisa hur mediernas utveckling styrt
världshistorien. Frågan är förstås bara vad som kommer först: samhällslivets krav
på allt bättre medier, eller det att medierna kommer till först, varefter
samhällslivet anpassas till de nya medierna.
Och visst finns det belägg för McLuhans teori. De nya medierna har
ofta fått trampa vatten innan de funnit sin "rätta" användning. Först efter
en längre tids försök och misstag kan de utvecklas till riktiga massmedier som får
betydelse för världens gång.
"Vi gör de rika mediehjältarna
ännu rikare på bekostnad av oss själva
och de som har det sämre än vi."
Tryckkonsten användes
först för religiösa syften. Senare blev den en av grundstenarna i den framväxande
industrialismen där det gällde att överföra kunskap i exakt form. Också de elektriska
kommunikationerna betraktades som mera eller mindre onödig hobbyverksamhet i början av
sin historia. Först när man märkte att de kunde utnyttjas mycket effektivt i handeln
fick de den betydelse de har idag.
Också datakommunikation var först en lek för intresserade amatörer (och för hemlig
försvarskommunikation) och har ännu en bit kvar innan det slutliga massgenombrottet
kommer. ATT det kommer torde det inte råda något tvivel om. Så sent som på 1990-talet
hörde jag emellertid många som sa ungefär att "datorerna är på väg ut" och
dylika yttranden.
Jag är medveten om fördelarna med datakommunikation, bevars, men hör inte till dem
som hurrar blint. Jag anser att en mängd av det som vi får på köpet mycket väl hade
kunnat förpassas i historiens skräpkorg redan innan det kom till. Och jag syftar INTE
bara på virus och skräppost.
Jag har svårt att inse varför det ska behövas 100-tals TV-kanaler när det kunde
räcka med, säg en 45 som är bra. Jag har också svårt att förstå varför man
hela tiden måste satsa på nya versioner av samma gamla datorprogram när det räcker med
en som fungerar. Sanningen är ju att de s.k. förbättringarna ofta är mycket minimala
och att många av de vanligaste programmen var helt funktionsdugliga och rent av bra redan
för 10 år sedan.
Förstås vet jag att svaret ligger gömt i marknadsekonomins inneboende penningjakt
som medför att tillverkare och andra intressenter försöker sno åt sig så mycket de
hinner innan någon hinner stjäla idén, kopiera och göra billigare produkter som klarar
av samma sak.
Samtidigt som vi i den rika delen av världen funderar över detta och lägger ut en
allt större del av våra inkomster på GSM, bredband, programlicenser, betal-tv, CD, DVD,
3G o.s.v, bör vi komma ihåg att dygnet endast har 24 timmar nu som förr och att det
snart inte ryms in mera kommunikation och underhållning i våra kalendrar. Vad vi gör
är i stället att vi gör de rika mediehjältarna ännu rikare på bekostnad av oss
själva och de som har det sämre än vi.
Större delen av jordens befolkning kanske aldrig kommer åt tillräckligt med mat,
kläder, tryggt husrum och rent vatten, än mindre kommer de att få trycka på några
datorknappar.
Ingen behöver inbilla sig att denna medietillväxt skapar något ätbart åt den
fattiga delen av världsbefolkningen, nu eller i framtiden.
Om bara en bråkdel av den uppfinningsrikedom, den produktionskapacitet, det
industrikunnande och den ingenjörskonst som används till mera eller mindre överflödiga
"förbättringar" inom mediebranschen hade använts för att förbättra
förhållandena i fattiga länder skull välden se helt annorlunda ut. Här räknar jag
självfallet inte med de enorma resurser som satsas i vapen, lyxkonsumtion,
kosmetikoperationer, dyrbar vård och läkemedel mot välfärdssjukdomar.
Mikael Forss
Löntagaren 7.5.2004 nr
4/04
|