Poängen är ändå att gemene man till syvende och sist förtjänar tre saker. Den
första är mycket konkret den eurosumma man får i handen varje månad, eller varje
löneperiod. Den andra är de gratis eller subventionerade tjänster som man får, har
fått eller kommer att få, antingen personligen eller till hushållet. Den tredje delen
är sedan det sociala trygghetssystem som omger oss och som är mindre synligt då när
man inte råkar behöva det.
Det intressanta med de landsomfattande inpoförhandlingarna är kanske just att de
inbegriper element från alla tre delar. Det har också ofta varit så att
avtalsresultaten gällande procent, euro och cent, mark och penni har varit mindre
intressanta än texterna gällande pensioner, arbetslöshetssystem, uppsägningsskydd med
mera. Man kan med fog säga att arbetsmarknadsförhandlingarna griper djupt in i våra
liv. Mycket djupare än enbart det som man genast tror sig märka i plånboken.
Förutom facket och arbetsgivarna deltar landets regering, det politiska livet och
olika ämbetsverk dvs. "staten" i arbetsmarknadssystemet med att bereda och
framställa de lagändringar som behövs såsom social- och skattelagar och dessutom olika
därtill hörande regelverk och tillämpningsbestämmelser. Ett allt som oftast mycket
omfattande och ganska okänt arbete. På så vis har vi alltså tre parter inblandade och
ett så kallat trepartssystem. Detta system har spelat en oerhört stor roll när det
gällt att utveckla våra pensionslagar och annan sociallagstiftning. Det samma gäller
också i många andra länder.
Det är också intressant att inposystemet och trepartssystemet överlever trots att
det finns mängder av dödgrävare i snart sagt alla politiska läger som redan länge
talat om att globaliseringen leder till dess snara död. Som den förrige kungen kan
systemet alltså hävda att ryktet om dess död är betydligt överdrivet. Avtalssystemet
ändrar nog form, visst, men det är ju bara naturligt.
Huvudresultatet är som jag ser det en relativt god arbetsmarknadsfred. Det är en
betydande konkurrensfördel om man kan räkna med att maskinerna rullar och transporterna
kommer fram. Om jobben inte blir utförda, eller om de är av undermålig kvalitet
hjälper det arbetsgivaren föga att lönekostnaderna ser låga ut på papperet.
Inpoförhandlingarna är förstås inte alls lätta att ro i land, och i år verkar de
ha varit extra svåra. De som arbetar med efterarbetet i lagstiftningen har inte alla
gånger haft det så lätt de heller. Överenskommelser på hög nivå ligger ofta på en
principiell nivå, och är inte alltid så enkla att skriva om till hållbara och
begripliga lagar och instruktioner. Eftersom vår viktigaste sociallagstiftning har många
årtionden på nacken, och eftersom det nästan varje år kommit smärre och större
förändringar har det uppstått ett svåröverskådligt lapptäcke av lagar med mängder
av specialfall som många gånger är mycket svåra att tillämpa i de enskilda fallen.
Därför har vi idag en lagstiftning som i många stycken skulle behöva en förenkling
och omskrivning på klarspråk. Det är bland annat därför som sjukförsäkringslagen
nyligen behövt ses över i sin helhet, likaså granskas också pensionslagarna i samband
med de så kallade Puro-paketet som nog också innebär stora förändringar i
innehållet.
Som slutkläm vill jag ändå lyfta på hatten en extra gång för alla som medverkat
till att än en gång få till stånd ett långvarigt och förnuftigt inkomstpolitiskt
avtal. Det ger grönt ljus för god konkurrenskraft och bra arbetsro i detta land.