Bilden av servicebranschen är rik på kontraster. Branschen anses
allmänt ha framtiden för sig. Vi förmodas i takt med höjd välfärdsstandard spendera
allt mer pengar på konsumtion och betalda tjänster av olika slag. Det ger
tillväxtpotential och arbetstillfällen.
"Med
låg organiseringsgrad och splittrad jobbstruktur är det svårt att bygga upp ett
fungerande förtroendemannasystem."
De som jobbar i serviceyrken ger ofta en mycket positiv bild av sitt arbete. Det är
lätt att trivas med ett arbete där man träffar olika människor, har varierande
arbetsuppgifter och får arbeta självständigt. I vissa livssituationer kan också
möjlighet till deltid och flexibla arbetstider vara en positiv sak så länge det
är frivilligt.
Sådant förstår de klokare aktörerna i branschen att fasta på och får i utbyte en
engagerad personal, som för företaget framåt. I en bransch där kundrelationer, möten
mellan människor, är av avgörande betydelse för företagets framgång, lönar det sig
att fästa stor vikt vid trivsel, utbildning och utveckling.
Tyvärr är inte alla aktörer av det insiktsfulla slaget. Servicebranschen är också
en bransch som ger facket mycket huvudbry. Det är en bransch där osäkerhet,
snuttifiering och direkta missförhållanden florerar ymnigt.
Den fackliga organiseringen av arbetstagarna är svår när arbetsplatserna är spridda
på små enheter, anställningarna ofta är kortvariga och många tvingas hoppa mellan
flera jobb för att klara sin försörjning. Med låg organiseringsgrad och splittrad
jobbstruktur är det svårt att bygga upp ett fungerande förtroendemannasystem. Följden
är att den lokala intressebevakningen haltar och jämvikten i arbetslivet rubbas.
Arbetsgivarna får ett oskäligt övertag som mindre nogräknade inte är sena att
utnyttja.
Djungelns lagar skall inte gälla i servicebranschen heller. Det måste facket se till
och det är i själva verket ett allmänt samhällsintresse att fackets åtagande lyckas.
För det är genom att ta vara på det positiva i branschen servicebranschen blir den
framtidsbransch den har möjlighet att bli.
HANS JERN