. vane.jpg (302 bytes)

ledaren.jpg (2791 bytes)

Framtidsbranschen och djungelns lagar

pune.gif (67 bytes)  Nu när facket under devisen "Djungelns lagar gäller inte längre" blåser till medlemsvärvningskampanj riktas sökarljuset intensivast på servicebranscherna. Det är där den största personalökning sker för närvarande och väntas ske också framgent. Och det är där det fackliga arbetet möter de största utmaningarna.

Bilden av servicebranschen är rik på kontraster. Branschen anses allmänt ha framtiden för sig. Vi förmodas i takt med höjd välfärdsstandard spendera allt mer pengar på konsumtion och betalda tjänster av olika slag. Det ger tillväxtpotential och arbetstillfällen.

"Med låg organiseringsgrad och splittrad jobbstruktur är det svårt att bygga upp ett fungerande förtroendemannasystem."

De som jobbar i serviceyrken ger ofta en mycket positiv bild av sitt arbete. Det är lätt att trivas med ett arbete där man träffar olika människor, har varierande arbetsuppgifter och får arbeta självständigt. I vissa livssituationer kan också möjlighet till deltid och flexibla arbetstider vara en positiv sak — så länge det är frivilligt.

Sådant förstår de klokare aktörerna i branschen att fasta på och får i utbyte en engagerad personal, som för företaget framåt. I en bransch där kundrelationer, möten mellan människor, är av avgörande betydelse för företagets framgång, lönar det sig att fästa stor vikt vid trivsel, utbildning och utveckling.

Tyvärr är inte alla aktörer av det insiktsfulla slaget. Servicebranschen är också en bransch som ger facket mycket huvudbry. Det är en bransch där osäkerhet, snuttifiering och direkta missförhållanden florerar ymnigt.

Den fackliga organiseringen av arbetstagarna är svår när arbetsplatserna är spridda på små enheter, anställningarna ofta är kortvariga och många tvingas hoppa mellan flera jobb för att klara sin försörjning. Med låg organiseringsgrad och splittrad jobbstruktur är det svårt att bygga upp ett fungerande förtroendemannasystem. Följden är att den lokala intressebevakningen haltar och jämvikten i arbetslivet rubbas. Arbetsgivarna får ett oskäligt övertag som mindre nogräknade inte är sena att utnyttja.

Djungelns lagar skall inte gälla i servicebranschen heller. Det måste facket se till och det är i själva verket ett allmänt samhällsintresse att fackets åtagande lyckas. För det är genom att ta vara på det positiva i branschen servicebranschen blir den framtidsbransch den har möjlighet att bli.

HANS JERN

Löntagaren 4.2.2005 nr 1/05

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)

LÖN  nr 1/2005

etu-lt0501.jpg (11793 bytes)

runu.gif (924 bytes) Ledaren

Framtidsbranschen och djungelns lagar

runu.gif (924 bytes) Kolumner
runu.gif (924 bytes) Tema
    Proffs på service
runu.gif (924 bytes) Aktuellt
runu.gif (924 bytes) Arbetslösheten
    i Svenskfinland

runu.gif (924 bytes)
Arbetsmiljö
    Harri Vainio:
    Arbetet måste anpassas
    efter människan

runu.gif (924 bytes) Utrikes
runu.gif (924 bytes) Språklåda
runu.gif (924 bytes) Kultur
runu.gif (924 bytes) Fritid
runu.gif (924 bytes) Karikatyr

www.sak.fi/på svenska