
Lauri Lylys första uppdrag var
inpoförhandlingarna
Flygande start för FFC-chef
Omställningssyddet förbättrar de uppsagdas
situation
Lauri
Lyly, 51, fick i och med inpoförhandlingarna en verkligt
flygande start i sitt jobb som ny chef för FFC:s arbetslivsavdelning.
Lylys anställning började officiellt i december, men i praktiken var han en av FFC:s centrala förhandlare hela hösten.
Det var en bra inkörning. Jag gillar när det händer saker,
säger Lyly och vägrar att tillstå att förhandlingarna skulle ha varit stressande.
Lauri Lyly kom till FFC från Elektrikerförbundet, där han var ordförande. Han
verkade i förbundet i sexton år, knappt hälften av dem som ordförande. Lyly har en
diger erfarenhet av förhandlingar, han började på arbetsplatsnivån.
Själva förhandlandet med arbetsgivarna är likadant på alla nivåer. Det
handlar ju om olika sätt att förena olika synsätt, i början ofta helt motsatta.
Inpoförhandlingarna var ändå en helt ny och intressant erfarenhet.
Det finns fler dimensioner i förhandlingar som förs på centralförbundsnivå,
man är t.ex. tvungen att beakta förhandlingsresultatets eventuella inverkan på
lagstiftningen. Också för den skull använder man sig här av en betydande mängd olika
bakgrundsrapporter.
Omställningsskyddet brådskar
Det inkomstpolitiska helhetsavtalet kan kallas ett omställningsskyddsavtal.
Omställningsskyddsfrågorna som togs upp förbättrar uppsagdas möjligheter att
återsysselsättas och ger dem som deltar i ett sysselsättningsprogram ett betydligt
bättre arbetslöshetsskydd.
I offentligheten förekom uppfattningen att omställningsskyddet gick igenom utan kamp.
. Lyly säger att arbetsgivarna inte svalde omställningsskyddet utan förtret.
I början var våra sätt att se saken verkligen olika, men arbetsgivarnas
attityd förändrades. De visste att tiden var inne att komma överens om något.
Lyly är nöjd med uppgörelsen.
Vi fick en fungerande modell som inbegriper ett förbättrat arbetslöshetsskydd
och en bättre chans än hittills att snabbt bli sysselsatt på nytt, t.o.m. redan under
själva uppsägningstiden.
Parterna är ense om att omställningsskyddet måste fås i bruk så fort som möjligt.
På grund av de lagändringar som krävs är det realistiskt att tänka sig att tidpunkten
är nästa höst, gissar Lyly.
Tiden inte mogen för beställaransvaret
FFC:s andra centrala målsättningar, beställaransvaret och fackförbundens rätt att
väcka talan gav inte lika goda resultat, pga. arbetsgivarnas kraftiga motstånd. Men man
enades om att föra beställaransvaret, fackförbundens rätt att väcka talan och kampen
mot den grå ekonomin vidare under avtalsperioden, bl.a. tillsattes ett flertal
arbetsgrupper. Lyly tror att debatten om beställaransvaret och om den därmed
förknippade övergångsperioden som begränsar arbetskraftens fria rörlighet
intensifieras mot årets slut.
Debatten om den två år långa övergångsperioden pågår redan. Övergångsperioden
utgår den 1 maj 2006. Beslut om eventuell förlängning måste fattas vid årsskiftet och
då torde också de arbetsgrupper som behandlar beställaransvaret vara klara med sina
förslag.
Lyly tror att man når samförstånd med arbetsgivarna om både beställaransvaret och
kampen mot den grå ekonomin. Det handlar i huvudsak om att få bukt med de
underleverantörer som använder sig av ljusskygga metoder.
Arbetsgivarna medger att den grå ekonomin är ett problem. Nu måste vi bara
finna ett sätt att förverkliga beställarens ansvar så att bägge parter är nöjda.
Förhandlingssystemet måste utvecklas
Lauri Lyly leder FFC:s arbetslivsavdelning. Aktuella frågor i arbetslivet är bl.a.
arbetarnas möjligheter att i större utsträckning få inflytande över sitt eget jobb
och över hur arbetet organiseras på arbetsplatsen, ökad jämställdhet på
arbetsplatserna, det psykiska och fysiska arbetarskyddet och arbetstagarnas kompetens.
Det är viktigt att förhandlingssystemet utvecklas på alla nivåer. Vi måste
ha våra redskap i skick, säger Lyly och betonar att de förtroendevaldas
verksamhetsförutsättningar är livsviktiga för facket att garantera.
Arbetslivslagstiftningen har förnyats i rasande takt under de senaste åren. Ännu
återstår att förnya samarbetslagen men också här pågår ett reformarbete. Lyly är
en av FFC:s representanter i den trepartskommitté som bereder en nya lagen.
Alla är ense om att lagen måste förnyas. Arbetsgivarna önskar att de
juridiska direktiven till arbetsplatserna blir så få som möjligt. Vi löntagare vill
för vår del förbättra arbetstagarnas ställning på arbetsplatserna.
Samlat erfarenhetskapital
Lauri Lyly inledde sin bana som testare på Strömbergs fabrik i Vasa år 1972. Några
år senare, efter att ha flyttat till kärnkraftverket i Lovisa, aktiverade han sig
fackligt. Lyly har också varit aktiv inom SDP.
Lyly var kärnkraftverkets huvudförtroendeman i sju år och övergick därefter till
Elarbetarförbundet i Tammerfors, där han blev avtalssekreterare för energi- och
telekommunikationsarbetarna. Han säger att han har haft mycken nytta av det fackliga
arbetet på arbetsplatsnivån, främst genom att han fått en realistisk bild av vad som
går att förverkliga på arbetsplatserna.
Erfarenheterna av förtroendeuppdrag på olika nivåer har fungerat för mig som
en högskola, som har gett beredskap för det jobb jag har nu, summerar Lyly.
Han betonar att facket är ytterst närvarande i arbetarnas vardag.
Det skydd kollektivavtalen ger, lönenivån och arbetslivets lagar reflekterar
direkt på människors vardag.
PIRJO PAJUNEN
Omställningsskyddet
förbättrar
de uppsagdas situation
En betydande förbättring genomförs i de uppsagdas situation i och med att
omställningsskyddet, som parterna kom överens om i samband med inkomstuppgörelsen,
förverkligas. Arbetsgivarnas sociala och ekonomiska ansvar och de som blir arbetslösa
får bättre möjligheter att bli sysselsatta på nytt, kanske redan under
uppsägningstiden eller kort efter den.
De uppsagda kan om de vill få ett eget sysselsättningsprogram, vilket
bl.a. ger dem möjlighet att på arbetstid under uppsägningstiden söka nytt jobb. Den
avlönade ledigheten är mellan 5 och 20 dagar beroende på hur lång uppsägningstiden
är. De arbetare som blir uppsagda och deltar i ett sysselsättningsprogram har rätt till
förhöjt utbildningsstöd, vilket är en klar förbättring av arbetslöshetsskyddet.
Arbetsgivarna i Finland har burit ett mindre ansvar vid uppsägningar än vad som är
brukligt i flera andra EU-länder. På FFC tror man att omställningsskyddet minskar de
multinationella bolagens benägenhet att säga upp folk uttryckligen i Finland.
FFC:s ledande jurist Jorma Rusanen säger att man försöker få
omställningsskyddet i kraft med det snaraste. Förverkligandet sker emellertid stegvis.
De förändringar skyddet kräver i kollektivavtalen träder i kraft redan den
16.2. Också arbetskraftsmyndigheterna har lovat tillämpa modellen omedelbart.
Rusanen beräknar att omställningsskyddet är i kraft i sin helhet i början av
hösten.
Nytt jobb efter det gamla
I samband med överenskommelsen om omställningsskyddet slog parterna också fast att
samarbetsförfarandet kräver förnyelse. Det innebär att arbetsgivaren tillsammans med
personalens representanter bör förhandla fram en handlingsplan för att stöda
omplaceringen av uppsagda. I planen slås samtidigt fast arbetstagarnas möjligheter att
söka arbete, utbilda sig och använda sig av arbetskraftsmyndigheternas tjänster redan
under uppsägningstiden. De här åtgärderna måste utredas också då
samarbetsförfarandet gäller färre än tio arbetstagare, även om ingen särskild
handlingsplan krävs i dessa fall.
Omställningsskyddet omfattar ett personligt sysselsättnings- eller
omplaceringsprogram för dem som blir uppsagda av ekonomiska eller produktionsmässiga
orsaker och som har arbetat i minst tre år. På årsnivå antar man att detta kan komma
att gälla cirka 30 000 personer.
Sysselsättningsprogrammet syftar till att den uppsagda ska kunna få ett nytt jobb så
fort som möjligt, antingen direkt eller efter en period av utbildning som stärker hans
eller hennes yrkeskunskaper. Programmet görs upp av arbetskraftsmyndigheterna tillsammans
med arbetaren och i det kan ingå arbetsförmedlingstjänster, vuxenutbildning,
arbetsinlärning och praktik liksom yrkesvägledning och planering av den framtida
yrkeskarriären.
Omställningspaketet förbättrar också situationen för dem som är anställda på
tidsbundna kontrakt. Alla visstidsanställda som har arbetat för samma arbetsgivare i
minst tre år, antingen i en följd eller i flera repriser, har rätt till ett eget
sysselsättningsprogram vid uppsägning.
Rusanen betonar att varje arbetstagare har rätt till de här förmånerna, oberoende
av arbetsgivarföretagets storlek. Systemet gäller också kommunens och statens
arbetstagare.
Rejält lyft i dagpengen
Omställningsskyddet medför också en rejäl förhöjning av
arbetslöshetsdagpenningen. Den som blir arbetslös men deltar i ett
sysselsättningsprogram har rätt att utöver den inkomstrelaterade
arbetslöshetsdagpenningen få förhöjt utbildningsstöd. Stödet kan betalas under
20185 dagar och betalas för deltagande i sysselsättningsprogrammet. Stödet
förutsätter också minst tio månaders medlemskap i en arbetslöshetskassa och att
arbetsvillkoret på 43 månader uppfylls.
En arbetstagare som har haft en 2 400 euros månadsinkomst får över 350 euro mer
i arbetslöshetsersättning per månad i och med utbildningsstödet.
Det förhöjda utbildningsstödet äter inte upp det extra avgångsvederlag som
infördes i och med den förra inkomstuppgörelsen och som gäller dem med minst tjugo år
i arbetslivet. Detta tillägg betalas under högst 150 dagar. De extra stöden innebär
att en arbetslös kan få förhöjd dagpenning i hela 335 dagar.
Arbetsgivarna betalar kollektivt
Arbetsgivarna bekostar det förhöjda utbildningsstödet kollektivt. Stödet betalas
genom att höja arbetsgivarens arbetslöshetsförsäkringsavgift och det betalas sedan ut
av a-kassan. Arbetsgivaren svarar också för arbetstagarens eventuella ledighet för att
söka nytt jobb under uppsägningstiden. Till exempel en tjugo dagars ledighet för att
söka jobb kostar arbetsgivaren nästan en månadslön brutto plus sociala kostnader.
Med arbetsgivarens medgivande kan arbetskraftsmyndigheterna lägga vissa avgiftsbelagda
åtgärder in i de personliga sysselsättningsprogrammen, att betalas av arbetsgivaren.
Arbetskraftsmyndigheterna bär ett stort ansvar för att omställningsskyddet kan
förverkligas i praktiken. I inpoavtalet är inskrivet att arbetskraftsförvaltningen
måste garanteras tillräckliga person- och ekonomiska resurser för att kunna genomföra
de åtgärder som förväntas.
Omställningsskyddet förutsätter också ett flertal lagändringar. Lagberedningen är
redan i gång och man strävar till att lagändringarna ska träda i kraft redan i höst.
Exempelvis det förhöjda utbildningsstödet blir verklighet först efter en lagändring.
PIRJO
PAJUNEN
Löntagaren
4.2.2005 nr 1/05
|