Likaså kan man säga att fattigdomen inte har försvunnit under den tid
vi byggt upp välfärdssamhället. Fattigdomen har blivit mindre allmän och ändrat
ansikte. Det går inte mera att säga att vissa grupper i samhället är fattiga.
Fattigdomen har flera ansikten och är således svårare identifierbar och avhjälpt. Här
kan vi ha nytta av EU om vi så vill. I början av detta sekel tog man i användning ett
nytt begrepp, en metod för öppen koordinering, på finska talas det de nuförtiden om
AKM. I praktiken betyder det att varje medlemsstat regelbundet gör upp en nationell
verksamhetsplan (NAP), som sedan evalueras. Nu gör man sådana planer redan för
sysselsättning, pensioner, hälsovård och fattigdom och utslagning.
I Finland görs dessa planer i samarbete med arbetsmarknadens parter och
medborgarorganisationer. Det är inte så vanligt i andra medlemsstater. Men gör man upp
dem i äkta samarbete förstärks den konstruktiva samarbetsviljan i hela samhället. Om
parterna skulle få nöja sig med att bara bli formellt hörda ledde det lätt till hård
kritik och vantrivsel.
Men vad har detta med fattigdom att göra? I fattigdomsmappen samlar man alla olika
åtgärder med vilka fattigdomens olika former kan bekämpas. Fattigdomsbekämpning har
också kommit in i regeringsprogrammet. Så även för facket är det nu helt legitimt att
kräva att de planerade åtgärderna också verkställs. Då är det ofta fråga om
resurser. Verkligheten ändras inte mycket om det står på ett papper att det behövs
billiga hyreslägenheter för bl.a. ensamförsörjare, ungdom och deltidsarbetare i
lågavlönade yrken, om sådana inte byggs. Lika lite hjälper det långtidsarbetslösa,
om det inte finns vare sig tillräckligt med personal för att skräddarsy
åtgärdspaketet eller pengar för stödsysselsättning. Men för oss är det likaså
viktigt att utgångspunkten i programmet är att välfärdsstaten är den bästa garantin
för att förebygga fattigdom och utslagning. En hög sysselsättningsnivå är också
här det bästa konkreta medlet. Så vi behöver inte känna oss ensamma när vi kräver
sådan politik som förstärker välfärdsstaten. Det är något den finska regeringen har
förbundit sig till i dokument den presenterat för EU-kommissionen och Rådet.
Även i detta sammanhang kan man visa hur fel de har, som skyller på facket för att
enbart bevaka de starkas intressen. Facket har ju traditionellt varit förespråkare för
de svaga i samhället. Inte skulle myndigheterna ha börja arbeta, ens med den iver de nu
visar, att få koll på svartarbetet, där arbetsgivare hänsynslöst utnyttjar
utlänningar som inte har vare sig kunskaper eller styrka för att kräva sina
rättigheter. Prekariat har blivit något av ett modebegrepp under senare tid. Men vem har
gjort något konkret för att förbättra visstidsanställdas situation? Jo, facket.
Listan över konkreta åtgärder, mestadels lagändringar som facket fått istånd, är
lång. Och tar vi på samma sätt för att avhjälpa fattigdom eller hjälpa riskgrupper,
och kräver konkreta åtgärder, får vi ett ännu bättre och jämlikare samhälle.
Skribenten är
socialpolitisk sekreterare på FFC