En billyft ska vara säker
oberoende av hur bilen placeras på lyften, vartän nosen pekaa. Det konstaterar
EU-kommissionen och stämplar en italiensk CE-märkt tvåpelarlyft till den del som
direktivsvidrig.
Det här ställningstagandet var väntat men än är det alltför tidigt att
applådera, säger arbetarskyddsombudsman Raimo Kärnä på
Metallarbetarförbundet.
Enligt Kärnä är endast den första etappen avverkad. Ärendet går nu till
EG-domstolen som väntas ge sitt utlåtande tidigast i mars-april nästa år. Och det
utlåtandet görs på begäran av Tammerfors tingsrätt som vill ha EG-domstolens
förhandsbeslut om här var fråga m en s.k. förbjuden begränsning av handeln.
Blir det sedan överklagan kan processen fortgå i flera år, påpekar Kärnä.
Bristande säkerhet hos billyften påtalades år 2000 av överingenjör Tarmo
Lehtinen. Den åtgärden resulterade senare i att den italienska tillverkaren AGM
väckte talan mot såväl Lehtinen som hans arbetsgivare Social- och
hälsovårdsministeriet och krävde ersättning på en miljon mark. Detta även om
ministeriet inte ansett skäl föreligga att förbjuda billyften. Löntagaren berättade
om de många turerna i billyftsaffären i ma. Att ifrågavarande billyft strider mot
direktivet konstaterade ett enhälligt expertmöte i Wien redan år 2001. Europafacket EFS
har för sin kritiserat den italienska granskningsmyndigheten för att ha försummat
hållfasthetstestet för lyftarmarna.