På femton procent av de arbetsplatser som arbetarskyddsdistrikten
studerade saknades arbetstidsuppföljningen helt eller var bristfällig. Dessutom saknade
var tionde arbetsplats en utredning över den övertid som hade gjorts. Överskridning av
maxtiden på 330 övertidstimmar förekom i lika hög grad som i fjol, dvs. på fem
procent av arbetsplatserna.
På sammanlagt 31 arbetsplatser hade man en övertid på över 400 timmar och på nio
arbetsplatser hade man mer än 600 timmar. Av dessa fanns sju i transportbranschen, där
man också noterade den högsta enskilda övertidskvoten på 1182 timmar.
Branschvisa olikheter
Det är stor skillnad mellan branscherna. Industrin har i allmänhet en noggrann
arbetstidsuppföljning medan transportbranschen slarvar.
Enligt arbetstidslagen ska arbetsgivaren föra bok över hur mycket var och en
arbetstagare arbetar. Arbetstidsbokföringen var i skick på nästan 85 procent av de
arbetsplatser som studerades. Arbetstidsbokföring saknades helt på fem procent av
objekten och dessutom fanns det brister på en tiondedel av arbetsplatserna. Här gav
arbetarskyddsinspektörerna vägledning åt arbetsgivaren.
I industrin sköts arbetstidsuppföljningen klanderfritt på 90 procent av
arbetsplatserna och inom social- och hälsovården rentav 95 procent. Också handeln låg
över snittet. I transportföretagen var bara 65 procent i sin ordning, vilket ändå är
bättre än fjolårets 55 procent. Vid en närmare granskning visade det sig att
situationen är särskilt dålig i restauranger, kaféer och organisationsverksamhet. Här
följdes reglerna av bara 60 procent av arbetsplatserna.
Övertid problematisk
Över en tredjedel av de granskade arbetsplatserna utför ingen övertid alls och av
dem som utför övertid bokförde hälften övertiden korrekt. Den tillåtna övertiden
överskreds på 5 procent av arbetsplatserna men på var tionde arbetsplats
omöjliggjordes en granskning av försummelser i bokföringen. Här är situationen den
samma som ifjol.
I år noterades en ringa förbättring när det gäller godstrafiken på landsvägarna
men i tio procent av fallen överskreds maximalkvoten. Över en fjärdedel av
transportföretagen kunde inte redogöra för sin övertid överhuvudtaget.
Av industriföretagen hade tio procent överskridningar av övertidskvoten. Här kunde
man också nästan utan undantag redogöra för arbetstiden. Bara i fem procent av fallen
hade man försummat uppföljningen. Maskinframställningen och verkstadsindustrin hade
överskridit övertidskvoten mest, 1525 procent av företagen. I
möbeltillverkningen noterades överskridningar i tio procent av företagen.
På var tionde byggnadsarbetsplats var det omöjligt att bedöma övertiden. Ännu
sämre ställt var det i organisationerna nästan var tredje saknade bokföring
över övertidstimmar. En femtedel av företagen i restaurangbranschen hade försummat
bokföringen.
Arbetarskyddsdistrikten följer med arbetstidspraxis på arbetsplatserna som ett led i
kampen mot den grå ekonomin. Syftet med att hålla kontroll på arbetstiden är bl.a.
också att se till att arbetstagarna kan bevara sin arbetsförmåga.