Allt jag har gjort hittills har varit intressant och för att jag har
gjort så många olika saker har jag fått olika perspektiv på verkligheten. Den kunskap
tiden i arbetslivet har gett mig hoppas jag nu kunna dra nytta av som
förbundsordförande.
Av fyra kandidater var Tarja Turtiainen den som drog längsta strået i
ordförandevalet vid Järnvägstjänstemännens kongress i maj.
Av FFC:s medlemsförbund leds nu tre av en kvinna. Tarja Turtiainen säger att hon
överraskades av att hennes kön inte lyftes fram en enda gång i valet. Av förbundets
1 700 medlemmar är över hälften kvinnor.
Men visst är det bra att inte könet väckte debatt. Jag hade inte velat bli
vald bara på grund av att jag är kvinna.
Inom fackförbunden och -organisationerna finns det inte många kvinnor på ledande
poster. Turtiainen tror att det är männens sätt att fungera som känns främmande för
kvinnor. Den fackliga verksamheten är också mycket tidskrävande och är därför svår
att samordna med det övriga livet.
Och dessutom är vi kvinnor ofta överkritiska till oss själva, menar
Turtiainen.
Trygghet i förändringen
Vid förbundets kongress i maj debatterades framför allt utläggningen och
centraliseringen av VR:s funktioner liksom den fria konkurrensen i godtrafiken som gäller
från och med årsskiftet. Turtiainen menar att det inte är lönt att överdriva
hotbilderna, men nog skäl att vara alert när det gäller att bevaka medlemmarnas
intressen.
Vi förde hårda förhandlingar om VR:s samarbete med Rautakirja. Arbetsgivaren
ville föra över betydligt fler funktioner på R-kioskerna. Vårt mål var att bevara
biljettförsäljningen som sysselsätter nästan 400 personer, och det lyckades vi med.
Sedan mitten av maj har man kunnat köpa en del av de vanligaste tågbiljetterna också
i R-kioskerna. Det är ändå fortsättningsvis VR som ansvarar för
biljettförsäljningen.
Som bäst förhandlar man med arbetsgivaren och Banförvaltningscentralen om de
förändringar som planeras för trafikdirigeringen. VR planerar att ytterligare
centralisera trafikdirigeringen medan kommunikationsministeriet för sin del vill
överföra trafikdirigeringen från VR till Banförvaltningscentralen.
Med tåg till jobbet
Tarja Turtiainen åker tåg till jobbet. Hon är glad över att VR har satsat på
passagerarnas trygghet. Hon är emellertid också mån om arbetstagarnas arbetarskydd.
Störande beteende är numera vanligare bland kunderna. Därför kan vi inte
acceptera arbetsgivarens förslag till nya biljettkontor, med låga öppna diskar utan
skyddsglas. Visst är det bra att man vill satsa på designen, men när man gör
förändringar i arbetsutrymmena är det rimligt att man tar hänsyn till arbetstagarnas
åsikter, säger Tarja Turtiainen.
På Turtiainens agenda för hösten finns bl.a. frågan om förtroendemännens
ställning, som är aktuell i hela fackföreningsrörelsen. Förhandlingar inleds inom
kort med VR.
Enligt vårt förslag finns det framdeles färre förtroendemän än hittills,
men deras verksamhetsförutsättningar förbättras så att de motsvarar dagens krav.
Vårt mål är att inleda det nya systemet år 2009, då det är dags att välja nya
förtroendemän, berättar Turtiainen.
PIRJO PAJUNEN
Översättning: ASTRID NIKULA