En tillfällig besökare kanske tror att folket i EU:s ordförandeland
sköter sitt arbete glatt sjungande och visslande. Produktivitetssiffrorna uppvisar en
gynnsam utveckling, ekonomin visar på en fem procents tillväxt och sysselsättningen
förbättras i snabb takt.
Arbetslivsundersökningarna visar dock att det bara är ett fåtal arbetsplatser där
det ekonomiska goda har spridits vidare för att utveckla arbetet och göra det mera
intressant och höja arbetsglädjen. Det är förvånande, för det är fullständigt
klart bevisat att motiverade arbetstagare har bidragit till företagens förbättrade
produktivitet och resultat.
Nästan viktigast i livet
Arbetet i sig självt är ett synnerligen viktigt område av livet: för arbetarna
viktigare än för tjänstemännen, för de äldre viktigare än för de unga.
De
viktigaste faktorerna som bidrar till trivsel i arbetet är självständighet,
relationerna till arbetskamraterna, att arbetet är intressant och utmanande och att man
får lära sig nya saker. Över hälften av finländarna menar att arbetets innehåll är
viktigare än lönen. Lönens betydelse för trivseln på jobbet finns i slutändan på
förteckningen i de trivselundersökningar som har gjorts.
Lönen påverkar emellertid också själva trivseln om den är orimligt liten och
lönesättningen upplevs som orättvis. Faktorer som minskar trivseln ändå mer, är
stress och alltför små tidsmarginaler.
Arbetstrivseln naggas också i kanterna av brist på uppskattning och respons, av
dåliga arbetsarrangemang och små möjligheter att påverka, dvs. samma faktorer som, då
de fungerar väl, kan skapa trivsel.
Mindre än en tiondedel av löntagarna anser att de har ett idealiskt arbete, men
största delen menar ändå att det är bara små förändringar som krävs, för att
arbetet ska kännas motiverande.
Enligt trivselbarometrarna vistas största delen av löntagarna den mesta delen av sina
vakna timmar på en arbetsplats som ger dem relativt stor tillfredsställelse, men bara
var femte betygsätter arbetet som gott eller berömvärt.
Arbetsplatserna kan indelas i två grupper: de proaktiva och de traditionella. Proaktiv
är en arbetsplats, som utvecklas, svarar mot de allt hårdare förändringskraven smidigt
och förutseende, använder personalens kunnande optimalt, ger personalen information och
ansvar, respekterar sina anställda och låter dem förkovra sina kunskaper.
Traditionella är arbetsplatser som förlitar sig på vad som har varit och fungerat
förr, på dem är makten koncentrerad och styrd ovanifrån och arbetsuppgifterna är
uppdelade i enskilda prestationer. Arbetstagarnas ord väger lätt.
Om vi granskar de goda arbetsplatserna ur perspektiv som meningsfullhet, ork,
proaktivitet och trivsel finner vi samma kriterier.
Av hela löntagarkåren är det i ljuset av undersökningarna var tredje, och på
FFC-fältet var femte som arbetar på en proaktiv, utvecklingsvänlig arbetsplats. På
dessa arbetsplatser är organisationsgraden hög, personalen får sin röst hörd och
personalen deltar också i utvecklingen av företagets verksamhet. Det är också
betecknande att nästan hälften av förtroendemannens arbetstid går till utveckling av
verksamheten och å andra sidan till förhandlingar om löner och arbetsvillkor. Under
tillväxtåren på 2000-talet har förtroendemännen också uppenbarligen förhandlat fram
löneförhöjningar utöver dem som har kommit via inpon.
På de traditionella arbetsplatserna går hälften av förtroendemannens tid åt till
att lösa de enskilda arbetstagarnas problem. Visserligen förhandlar förtroendemannen
också här betydligt mer än för fem år sedan om löner och arbetsvillkor.
Kollektivavtalen har lämnat spelrum och förhandlingsbara frågor för arbetsplatserna.
De goda, utvecklingsvänliga arbetsplatsernas andel har enligt de FFC-organiserade
förtroendemännen minskat från en tredjedel till en femtedel under 2000-talet.
Ledningskulturen avgör
Sättet att styra och leda arbetet förefaller att ha ett klart samband med hur de
anställda uppfattar sitt arbete. En god ledningskultur är en av de viktigaste
egenskaperna på det man uppfattar som en god arbetsplats. Arbetstagarnas trivsel och iver
ökar i direkt proportion till det stöd och den uppmuntran och respons de får.
Människors förväntningar på innehållet i arbetet ökar med högre utbildningsgrad.
Ingen förväntar sig ändå det omöjliga av sitt arbete, utan bara samma slags
uppskattande och mänskliga bemötande som i sitt övriga liv. Det är tänkbart att
arbetslivet i sig inte har blivit sämre, utan att ledningskulturen bara släpar så
uppenbart efter den utveckling som har skett när det gäller attityder och miljö.
Hierarkier och ordergivning är inte lämpliga i ett arbetsliv där det krävs att varje
enskild aktör är kunnig och kompetent och ständigt öppen för utveckling.
Med andra mått mätt är kännetecknet för en god arbetsplats, att där råder
öppenhet och diskussion. Arbetskollektivets betydelse ökar om det brister i sättet att
leda arbetet. I t.ex. statens personalbokslut ger de anställda bästa betyg för en bra
arbetsgemenskap och sämsta betyg för en svag arbetsledning. Brister i arbetsledningen
kompenseras av arbetskamraternas uppmuntran.
Motiverad = friskare
Sjukdom och frånvaro förekommer inte i lika hög grad på de s.k. goda
arbetsplatserna som på andra. Eller vice versa: frånvarosiffrorna är höga på
arbetsplatser där förmansarbetet är svagt och arbetsmotivationen låg. Enligt
undersökningen ökar missnöje med förmannens arbete benägenheten till kortvariga
sjukskrivningar. Också brister i arbetsmotivationen ökar risken för sjukfrånvaro.
Kvinnor, för vilka arbetet inte är särdeles viktigt eller inte alls viktigt,
riskerar nästan tre gånger så ofta att vara sjukskrivna under flera korta perioder per
år än de kvinnor, för vilka arbetet är viktigt. För män i motsvarande situation är
risken dubbel.
Också sättet att organisera arbetet och arbetsatmosfären har samband med
sjukfrånvaron. Om atmosfären på arbetsplatsen är unken fördubblas sannolikheten för
sjukskrivningar.
Ovisshet tär på hälsan
Förutsättningarna för att en arbetsplats ska upplevas som god, dvs. ett gott
ledarskap, uppskattning, förmågan att lyssna, möjligheterna att påverka, att lära sig
i arbetet kostar inga pengar men kräver attitydförändring och god vilja. Också om
utvecklingsarbetet kostar, betalar det sig mångfaldigt tillbaka.
Varför går då arbetslivet i en sådan riktning att de goda, utvecklingsvänliga
arbetsplatserna blir bara färre?
I bakgrunden finns den allt tuffare linje som arbetsgivarna bedriver. Vi får
ständigt rapporter om att arbetsledningen skärper sitt grepp och ordergivningen blir
vanligare, berättar ansvarige forskaren Jyrki Helin på FFC.
Löne- och arbetstidsforskaren Juha Antila på FFC menar att det är ovissheten
som naggar arbetstrivseln i kanterna, även i de fall där det inte finns några synbara
skäl.
Människor lever med en gnagande oro: ett företag kan fusioneras eller läggas
ner också när det går bra. Tidigare innebar ekonomisk stabilitet att man kunde känna
tillit. Men också om en människa vet att det går snabbt att få jobb på nytt, är hon
rädd för själva förändringen, säger Juha Antila.
Människors uppfattning om en dålig ledning baserar sig, enligt Juhani Antila delvis
på erfarenheten att ledningen inte bryr sig om de anställda, för också när det
gäller stora förändringar kommer beskeden i sista minuten och helt oväntat.
Direktionsrätten föråldrad
En undertryckande ledningskultur är själva akilleshälen för en god arbetsplats. Man
kan inte slå fast vid nästa inporunda att chefer och direktörer ska bete sig
civiliserat under nästa avtalsperiod och bemöta sina underordnade humant. Ändå är det
mycket facket kan göra för att allt flera arbetsplatser ska påbörja sitt interna
utvecklingsarbete.
Utgångspunkten och villkoret är att förtroendemannen har tillräckliga
rättigheter och möjligheter att sköta de frågor som är aktuella på hans/hennes
arbetsplats. Det är också dags att, i samband med att man inleder någon ny reform av
arbetslivslagstiftningen, börja ifrågasätta arbetsgivarens hundra år gamla
direktionsrätt, som arbetsgivarna alltjämt tolkar som en rätt till gammaldags
ordergivning, trots att det är länge sedan en sådan gav önskat resultat, funderar
Jyrki Helin.
Man kan gripa in mot ett dåligt och orättvist bemötande också med hjälp av lag och
avtal. Exempelvis tog man ganska lätt på sexuella trakasserier och mobbning för bara
några år sedan, medan det i dagens läge är straffbar handling. När människor på
arbetsplatserna fick nog lyfte de katten på bordet, problematiken formulerades till
paragrafer och beteendet kriminaliserades.
Om arbetsgivaren spetsar till en situation på arbetsplatsen tätnar arbetarnas
led. Under decennier har det fungerat som början till något nytt, om arbetstagarna har
kunnat enas sinsemellan och funnit sin kollektiva styrka.
Snart råder en arbetskraftens marknad och den kan fungera som motor för att utveckla
arbetsplatserna. Företagen och arbetsplatserna i den offentliga sektorn har snart inte
råd att vända dövörat till för personalens åsikter, tillåta en ogin ledningskultur
eller ett förödmjukande beteende gentemot människor.
Inom FFC-fältet finns det redan många yrken där det råder brist på arbetskraft.
När en arbetstagare kan välja arbetsplats är det klart att han eller hon undviker dem
som har dåligt rykte. Gott rykte går långt, men ont rykte går längre.

Vad de förtroendevaldas arbetstid mest har upptagits av på
atypiska arbetsplatser under det senaste året, %