Men utan en fungerande grundlön i botten är det ingen
vits att bygga på med belöning, i hopp om att få en nöjd personal. Belöningssystem
bör utvecklas hand i hand med övrigt utvecklingsarbete i organisationen, inte skjuts upp
till en senare tidpunkt, betonar forskaren Christina Sweins.
I en annan färsk rapport som bygger på intervjuer med personer i
arbetsmarknadsorganisationer, arbetslivsforskare och arbetslivsutvecklare ger de
intervjuade sin syn på hur belöningen fungerar, hur arbetslivet förändras och behovet
av belöningsforskning. Arbetsmarknadssystemets goda sidor men också mindre goda nämns.
En del intervjuade vill exempelvis föra få belöningen ned på organisationsnivå,
avtalad lokalt.
Uppgiftsbaserade system fick kritik för att de reagerar långsamt och hindrar
organisationer från att förändras och förnyas. System som i högre grad grundar sig
på personers kunnande och potential efterlystes.
Uppdatera systemen för belöning
Företag, kommuner och stat har aktivt gått in för olika belöningssystem. Sweins
påpekar att varje organisation måste skapa sitt eget system för belöning, att kopiera
andra fungerar inte.
Systemen måste uppdateras då och då. Även om inget nytt tillkommer bör
förmännen med jämna mellanrum informera om belöningsprinciper. I många företag vi
undersökt sade personalen att nej, vi har inget belöningssystem. Kaffeförmån,
skyddsskor, motionssedlar osv tas som en självklarhet, säger hon.
Väsentligt är att belöningen är rättvis och jämlik. Att hitta något som
tilltalar alla kan vara knepigt en del tar för sig rejält av motionsutbud medan
andra kanske inte är intresserade. Vill man inte vara med får man stå kastet själv.
Sweins betonar att belöning kan användas som uppmuntran och gärna kopplas samman med
något som ändå bör göras i organisationen, som skapa ett kvalitetssystem där
belöning ges för varje delmål som nåtts.
Belöning kan utgöra ersättning för en arbetsprestation, men också vara allt som
upplevs som belönande, som sporrar, motiverar och stärker samhörigheten med
organisationen. Belöning kan ges som resultatlön något som dock visat sig
fungera väl i endast ett av fyra företag. Eller genom att införa
vinstandelssystem/personalfonder, som länge fört en tynande tillvaro, men nu igen väckt
intresse.

Belöningen kan också vara immateriell, dvs ges i annat än I
pengar.
Personalfonder finns i dag i 52 företag och täcker 120 000 personer.
Både personal och företag kan dra skattemässig nytta av dem. Företag med
personalfonder har också visat sig ha en något bättre image än de som håller sig till
resultatlön, säger Christina Sweins som gör sin doktorsavhandling just på
personalfonder.
Icke av bröd allenast
Belöning behöver inte ges endast i pengar utan kan spänna över ett brett fält som
arbetstid, anställningstrygghet, arbetsinnehåll, ledning, karriärutsikt, utbildning,
hälsovård ovanpå den lagstadgade, uppskattning, feedback, rekreation, jämlikhet och
rättvisa. Med mera.
Belöning i pengar tycks inte vara lika intressant längre för dagens ungdom.
De unga tänker annorlunda än många mitt uppe i yrkeslivet. Liksom mången i slutet av
sin yrkeskarriär uppskattar ungdomen fritid mer än pengar, påpekar Sweins.
Belöningssystemen med alla olika möjligheter kräver mycket av
personaladministrationen. Varför inte avdela någon för uppdraget, som i USA med sina
compensation och benefit managers, dvs personer som sysslar med belöning och förmåner.
Eller som i Sverige där utvecklingssamtal kompletteras av direkta lönesamtal,
föreslår Sweins.
Under tio år har forskarteamet undersökt belöningsprofilen i ca 150 organisationer
inom service, industri, kommun och stat, genom enkäter och personintervjuer med ledning
och arbetstagare. Belöning som styrmedel har visat sig passa i alla typer av
organisationer, men samma system fungerar inte nödvändigtvis lika på fabriksnivå som
på team- eller individnivå.
Utvärderingar har gjorts på företagens begäran och bygger på ett värderingssystem
som teamet tagit fram. Bland de tio punkter som utvärderas finns sådant som hur
förmännen använder systemet, hur de och arbetstagarna utbildats, hur informationen går
fram, om belöningen upplevs som rättvis och motiverande.