. vane.jpg (302 bytes)

tema.jpg (1627 bytes)

Humorn frodas i personalrestaurangen

pune.gif (67 bytes)  ISS har en personalrestaurang där atmosfären präglas av humor. Personalen uppskattar den respons de får av såväl kunder som förmän.

På restaurangen Makua ja mukavuutta i Mårtensdal i Vanda betjänas femton kundföretag av restaurangens femton anställda. Köket är förnyat och rymligt och erbjuder goda arbetsförhållanden. Servicechef Tuula Lötjönen har inte haft svårigheter att få arbetsfolk.

Förmannen Tuula Lötjönen håller liv vid trivseln på jobbet: framgång i arbetet ska firas. Foto: HELI SAARELAViktigt för Tuula
·
att arbetet är intressant
· ett arbete, där man känner
  att man uppnår någonting
· trevliga arbetskamrater
· jlighet att ta egna initiativ
· att man träffar människor

– Personalomsättningen är rätt liten, säger hon.

Lötjönens arbetsteam placerar sig över medeltalet i flera av de faktorer som mättes i en trivselundersökning inom ISS. Samhörigheten är god, goda prestationer noteras, arbetstagarna får chans att visa vad de går för och deras arbete uppskattas.

Den goda arbetsplatsen är ett resultat av en målmedveten strävan.

– Var och en i vårt team kan påverka sitt eget arbete. Jag har sagt till dem att de ska göra som de finner för bäst, om inte förmannen är på plats. Jag bär ansvaret, säger Tuula Lötjönen. Hon gör som en god chef förväntas göra.

Ett internt belöningssystem beaktar goda arbetsprestationer och respons ges också i övrigt.

– Om vi har uppnått våra mål firar vi det tillsammans på ett eller annat sätt.

Den goda andan avspeglas också i statistiken över sjukfrånvaro. Visserligen är restaurangens arbetstagare unga, och också det inverkar på de låga sjukfrånvarosiffrorna.

Tuomo vill lära sig nytt

Kocken Tuomo Saukkonen har arbetat på hotell, restauranger och också på en annan personalrestaurang. Han menar att ISS:s personalrestaurang är en bra arbetsplats.

Tuomo Saukkonen uppskattar att få respons på sitt arbete, på det sättet lär han sig ständigt mer. Foto: HELI SAARELA

Viktigt för Tuomo

·
att arbetet är intressant
· möjlighet att ta egna initiativ
· ett arbete, där man känner att
  man uppnår någonting
· ett arbete, som uppskattas av andra

– Det som gör det här till ett bra jobb är att arbetet är omväxlande. Varje dag lär man sig något nytt: i det här yrket blir man aldrig fullärd. Det är viktigt med trevliga arbetskamrater och en god atmosfär på jobbet. Hos oss är stämningen lätt och humoristisk.

På Tuomos lista över de fem viktigaste faktorerna i jobbet ryms inte en god lön.

– Lönen är rimlig men pengar är inte lika viktigt som att jag får känna att jag är i balans med mitt arbete. Vettiga arbetstider är viktigare än lönen. Jag uppskattar att kunna freda veckosluten för mitt privatliv. Jag har erfarenhet också av motsatsen.

Tuomo har också erfarenhet av att ha bytt till ett jobb med lite sämre lön, för trivselns skull.

– Om jag inte trivs så byter jag. En ny arbetsplats kräver bara ett par telefonsamtal.

En bra arbetsledning innebär, enligt Tuomo, att arbetet är väl organiserat och informationen löper som den ska. Också responsen är viktig.

– Viktigare än förmännens respons är ändå kundresponsen. Om man ska lära sig mer är all feedback viktig.

För Merje är lönen viktig

Merje Demirbas arbetar med mångservice på restaurangen Makua ja mukavuutta. Hon har fått kock- och konditorutbildning i Estland. Inom mångservicen är hennes arbetsbeskrivning verkligen mångsidig.

Merje Demirbas menar att måttet på en god arbetsplats är att den är säker och lönen är god. Foto: HELI SAARELA

Viktigt för Merje
·
att lönen är god
· att arbetet är intressant
· en säker arbetsplats
· inte för mycket stress

– Jag arbetar som kock, jag bakar, röjer borden i restaurangen, dukar, hjälper till vid disken, räknar hon upp.

För Merje är det viktigaste att lönen är god. Den nuvarande arbetsplatsen motsvarar inte förväntningarna och Merje är inte den enda på ISS som är missnöjd: trivselundersökningen avslöjade att lönenivån på ISS inte är särskilt konkurrenskraftig.

– De trevliga arbetskamraterna och det mångsidiga arbetet gör det här till ett bra jobb. Jag uppskattar att arbetsplatsen är säker, för då jag bodde i Österbotten var jag antingen arbetslös eller fick jobb som inte motsvarade min utbildning eller mina förväntningar, säger Merje.

En viktig egenskap för ett gott arbete är enligt Merje att det inte är alltför stressigt.

– Idealarbetsplatsen är en sådan som har tillräckligt med folk och man får utföra sitt jobb väl.

Trivselundersökningen avslöjade också att personalrestaurangens personalstyrka upplevs som för liten, och här var missnöjet större än genomsnittet på ISS.

LEENA SERETIN
Översättning: ASTRID NIKULA

Löntagaren 28.9.2006 nr 8/06

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)