På samma sätt som en moders händer alltid är beredda att stötta och
stödja, förhindrar också det inkomstrelaterade arbetslöshetsskyddet människor från
att trilla in i fattigdom. På bara grunddagpenning lever man inte åtminstone inte
utan en arbetande make, bostadsstöd, utkomststöd och rentav brödkö. Den
inkomstrelaterade dagpenningen bär ännu upp, men den som har trillat ur det systemet
måste på allvar sticka ihop sina rutor i lapptäcket av många olika garnändar, för
att kunna leva ett någorlunda rimligt liv.
Bakgrunden till Sari Kankalas snuttifierade anställningar är recessionen. När
hon studerade till sitt första yrke, till marknadsföringsmerkonom på 1990-talet, hade
man ännu allmänt föreställningen att det efter studierna bara gällde att promenera
raka vägen in på sitt första jobb. Så slog alltså den ekonomiska depressionen till.
Redan under studietiden jobbade Sari i butik. Efter studierna kunde hon fortsätta
jobba där, men så gick butiken i konkurs.
Då började snuttarbetandet. Och jag inledde studier för ett helt annat yrke.
Jag började studera till närvårdare för jag tänkte då att den branschen åtminstone
alltid skulle erbjuda jobb. Och visst fanns det jobb, men bara olika långa vikariat och
snuttar.
Jag gillade jobbet, men att gå från en jobbsnutt till en annan, genomleva
nattarbete och allmän oregelbundenhet, det var tungt. Lyckligtvis har min man hela tiden
haft arbete på ett företag i metallbranschen.
Sari Kankala började uppgradera sin merkonomexamen för att bli tradenom och hon
bekostade sina studier genom att vårdarbeta. Så föddes Oskari. Och eftersom Sari hade
snuttarbetat och varit studerande fick hon ingen egentlig mammaledighet.
Moderskapspenningen var den lägsta möjliga. Ersättningen förblev minimal också efter
mammaledigheten, då Sari valde att vara vårdledig med Oskari ytterligare ett år. Oskari
började på daghem som tvååring och Sari fick ett tidsbundet jobb på
arbetskraftsbyrån.
Vid slutet av 2005 föddes så Ilari. Eftersom jobbet på arbetskraftsbyrån var ett
vikariat fick inte Sari den här gången heller någon avlönad mammaledighet, men nu fick
hon ändå en moderskapsdagpenning som var relaterad till hennes lön. Hon ville också ta
hand om den yngre sonen hemma efter mammaledigheten, så det blev ny vårdledighet. Efter
den inkomstrelaterade dagpenningen krymptes familjens kassa radikalt av det lilla
vårdbidraget.
Mot slutet av förra året började Sari söka jobb igen och samtidigt dagvårdsplats
för Oskari och Ilari.
Sari önskar sig kontorsarbete, för den yrkeskunskapen har hon
byggt på, och regelbundna arbetstider känns vettigast när man har små barn i familjen.
Hittills har jobbsökandet inte tagit skruv men Sari är optimist.
Lyckligtvis får jag inkomstrelaterad arbetslöshetsdagpenning eftersom jag
före mammaledigheten hade ett tillräckligt långvarigt jobb. Det betyder väldigt
mycket, säger Sari.
Sari är hoppfull när det gäller möjligheterna att få jobb, men också realist.
Det är klart att jag önskar få en fast anställning. Men jag är beredd
också på andra alternativ. Kontorsjobb är det jag söker och jag hoppas att allt ordnas
på bästa sätt. Helst skulle jag föra Oskari och Ilari till dagiset här invid. Jag
hoppas de kan få vårdplats där.
Sari Kankala betonar hur viktigt det inkomstrelaterade skyddet är. Hon har erfarenhet
av både grunddagpenning och inkomstrelaterat. Hemvårdsstödet vill hon höja, för hon
menar att det är en ganska liten kompensation för att man vårdar riktigt små barn
hemma. Ersättningen utgör ju bara en bråkdel av vad en daghemsplats kostar kommunen så
hon menar att det finns råd på att höja, i synnerhet som sakkunniga numera
rekommenderar att de minsta vårdas hemma.
Om man vill ha barn i det här samhället är det inte ändamålsenligt att
pressa barnfamiljernas ekonomi orimligt hårt. Därför är den inkomstrelaterade
mammapenningen en bra sak. Men det är inte heller bra om familjens ekonomi rasar vid
arbetslöshet. Det är helt nödvändigt att bevara också den inkomstrelaterade
arbetslöshetsdagpenningen, säger Sari Kankala.
AINO PIETARINEN
Översättning: ASTRID NIKULA