Dessa motsättningar ser man bland annat då medieforskarna analyserar
såpoperornas och reality-showernas publik. Svaret är, enligt medieforskarna, att det är
de lågutbildade, alltså arbetarklassens hjältar, som följer med Big Brother och De
vackra och de djärva. Ungefär samma slags resultat kommer programmet "Tusen sjöar
och en ankdamm" fram till varje tisdag. Vem är då målgruppen för det programmet?
Självgoda små talkshower som sysslar med att indela folk i grupper, eller (hemska ord)
klasser? Det får medieforskarna svara på.
Men samtidigt som det inte finns klasser vare sig i samhället eller gymnasiet, så
delas person in enligt don. Människor med tungt arbete, kroppsarbete, uppskattas
storligen. Det är ju de som rent fysiskt bygger samhället från grunden uppåt. Det är
fint att vara donare. Man får en handskakning och en klapp på axeln, men på kontot
finns inga tecken på den här skenbara uppskattningen. Samtidigt råder det brist på
yrkeskunnig och utbildad arbetskraft bland annat i byggbranschen, och yrkesskolorna drar
helt enkelt inte. Det är inte lika fint att studera i ÖNY som på Uni.
Ändå; om det råder brist på byggjobbare, städare, industriarbetare, försäljare,
kockar och servitörer i hotell- och restaurangbranschen så kommer vi snart alltså att
leva i ett smutsigt samhälle där det inte byggs eller produceras någonting, samtidigt
som servicen är usel. Det sistnämnda stämmer redan, det är ju en del av Finlands
ansikte utåt. Så arbetsmarknaden lider av brist på arbetskraft, men samtidigt är den
strukturella arbetslösheten hög. Och vilken är lösningen? Ska vi importera arbetskraft
utifrån, eller visa att det lönar sig att utföra också de tyngsta, mest fysiska
arbeten genom någon slags revidering av åsikter och löner? Jag tror att lösningen blir
import av arbetskraft och därmed ännu sämre lön. Så lite värderas den inhemska
donaren.
De mest skarpsynta av er har redan protesterat invärtes mot Lennonlåten. Den är ju
ironisk. Den handlar ju om att trycka ner arbetaren både mentalt och fysiskt tills han
eller hon bara fungerar som en robot och är ett vrak av rädsla och förvirring. Javisst,
och låten har inte förlorat sin aktualitet, det är bara metoderna som har förändrats.
I dag trycks människor ner med hjälp av TV-program (till och med de gamla romarna sade
ju att underhållning håller folket under kontroll) som berättar för dem hurdana de är
och ska vara, av medieforskare som hjälper till med definitionerna, och av en flödande
ölfest som aldrig verkar ta slut. John Lennon sjöng om arbetarklassens hjälte "you
cant really function youre so full of fear". Om han levde nu, i Finland,
skulle han skriva "you cant really function youre so full of beer".