
Mikael Forss
Den globala yrkesmänniskan
Det gamla brukssamhälle som
byggdes runt "fabriken" och dess aktiviteter är på många håll ett minne
blott. På den tiden var ett yrke något som gav en livslång status. Man började lära
sig i unga år och förbättrade och finslipade sina kunskaper hela livet. Man blev ett
med yrket, till och med till den grad att man tog yrkesstatusen till namn. Efternamn som
Snickars, Smeds, Skomars, tyska Müller (mjölnare) eller engelska Thatcher (takläggare),
Smith (smed) antyder yrkesstatus i släkten även om namnen givetvis lever sitt eget liv.
"Det
är viktigt att
den som väljer en viss bana
vet vad den vill och kan göra."
Numera står många gamla fabrikslokaler tomma i väntan på att rivas
eller hitta användning inom andra sektorer företrädesvis kultursektorn. Fiskars
och Billnäs i Västra Nyland är goda exempel på detta. Både i Nordamerika och Europa
finns mängder av liknande exempel. I stället har vi ofta fått mindre underleverantörer
och småföretag som inte är betjänta av de gamla lokaliteterna.
Dagens "flexibelt specialiserade" företag lever i en global verklighet. Det
här kan låta som en klyscha men är icke desto mindre bokstavligen sann. Företagen
hittar sina kunder på de mest märkliga vägar. Ofta rör det sig om en liten, ytterst
specialiserad nisch där kunderna befinner sig runt hela världen.
Just nu ser arbetsmarknaden ändå ljus ut för den som vill engagera sig i ett
"gammalt hederligt yrke". Byggnadssektorn skriker efter kunniga timmermän,
rörmokare och elektriker, också många industrisektorer lider brist på kunnigt
yrkesfolk. En välutbildad yrkesman eller yrkeskvinna kan också räkna med relativt god
förtjänst, antingen som egen företagare eller i annans tjänst.
Det finns emellertid vissa skillnader. Också yrkesmänniskan lever i den globala
verkligheten. Att emigrera var ännu för några årtionden sedan ett livsavgörande val,
man sålde sitt bohag, tog med sig det som gick, köpte en biljett till m/s Oihonna och
seglade iväg mot okänt öde.
Numera kan man kolla på nätet, beställa böcker, se på TV vart det är man är på
väg. Kan man lite språk kan man också ringa och fråga eller sända e-post och få svar
omedelbart. Inom några veckor kan man ha bildat sig en bra uppfattning om arbetsmarknaden
i t.ex. Nya Zeeland eller någon amerikansk delstat. Det här betyder att arbetskraften
blir allt mera rörlig och konkurrensen om den hårdnar.
Också själva yrkeskunskapen och kraven på den har "globaliserats". Ta
bearbetning av metallstycken. Om det tidigare räckte med att man var stadig på hand och
hade gott öga och praktiskt handlag, krävs det numera dessutom ofta att man har en
boklig grundutbildning. Om man vill vara till maximal nytta inom metallbearbetning i
dagens datoriserade värld, är det säkert bra med viss insikt i både engelska språket,
dataprogrammering och geometri. Detta för att kunna sätta sig in i kundens beställning
och automatsvarvens eller laserskärarens manualer och funktionssätt.
Allt detta har också påverkat utbildningen. Gränser som tidigare var knivskarpa har
numera suddats ut. Yrkesskolor, gymnasier, yrkesgymnasier, yrkeshögskolor, högskolor,
universitet, examina, titlar och grader finns i överflöd. Få kan hålla reda på vad
som betyder vad, och det finns en tydlig tendens att överbetona akademisk status
vilket lätt blir till att försöka akademisera yrkesutbildningen. Här är det viktigt
att man inte kastar ut barnet med badvattnet.
I slutändan är det nämligen viktigt att den person som väljer en viss bana vet vad
den vill och kan göra och att utbildningen ger god tillgång till just denna kunskap. Det
kräver öppenhet och ärlighet både av den som söker sig till en utbildning och den som
ger denna utbildning. Alltså får gränserna inte bli alltför suddiga. Om man vill bli
akademiker ska man kunna få en god och omfattande gymnasieundervisning för att komma
vidare. Om man gått en utbildning på husbyggnadslinjen ska man absolut kunna hantera
hammare, såg och stämjärn förutom allt det andra.
Löntagaren
17.4.2008 nr 4/08
|