På begravningsplatsen i Lahtis grönskade gräsmattan redan i
april. Parkträdgårdsmästaren Helena Suhonen på Västra begravningsplatsen
konstaterar att inte en enda brun fläck finns kvar efter den milda vintern.
Jag tror att den här vintern fick oss att vakna. Alla funderar nu vad vi borde
göra för att lindra klimatförändringen.
Suhonen intygar att de krav som kyrkans miljödiplom från år 2001 ställer inte
känns ett dugg besvärliga. Återanvändning och sortering är rutin, även om det ofta
kommer nya direktiv.
Vaktmästaren Voitto Valovaara berättar att man har brukat kompostering på
begravningsplatsen i Lahtis sedan början av 1990-talet. Krattningsavfall komposteras,
gravläggningsmullen separeras. Allt jordmaterial återanvänds. Man arrangerar också
miljökurser för de anställda, största delen har lärt sig sortera avfall och gått en
problemavfallskurs i Riihimäki.
De första sommararbetarna har inlett jobbet med att kratta och de putsar platser som
man inte kommer åt med maskin. I Lahtis är lövblåsningen förbjuden så man suger
istället upp löven på begravningsplatsen.
Billiga plastljus blir dyra
Även om återvinning och sortering sedan länge är rutin i skötseln av
begravningsplatserna hittar man också på nya saker. Det senaste är insamlingskärl för
gravljus av plast, där de anhöriga själva får skruva av metallocket från
plastbehållaren och lägga dem i skilda kärl. Men vid ljusbergets fot ser man att inte
ens de enklaste direktiv alltid följs. Människor separerar inte metallen och slänger
ovidkommande avfall i samma lådor. Det behövs tydligare anvisningar och lite god vilja
av besökarna.
Man kan naturligtvis inte förbjuda människor att komma med plastinpackade ljus, och
ibland finns det femton stycken sådana på samma grav. Mitt i sorgen är det kanske inte
miljöfrågorna som kommer främst. De som sköter gravgårdarna önskar att människor
förde dit lyktor och tände vanliga ljus i dem, även om de inte brinner lika länge som
de plastinpackade. De vanliga ljusen lämnar inget avfall.
En jul räknade jag på skoj vad insamlingen av plastinpackade ljus och
transporten till avstjälpningsplatsen kom att kosta. Räkningen gick på 2 200 euro,
alltså bara en enda jul och en enda av landets begravningsplatser, berättar
parkträdgårdsmästare Eila Nykänen på Levo begravningsplats.
Största delen av sorteringen utförs av dem som arbetar på gravplatsen. Till sommaren
anställer man säsongarbetare som har varit med förut och skolelever. Det sorterade
avfallet går antingen till återvinning eller bränning.
Arbetstagarna hittade på att samla in lerkrukorna skilt. De är eftertraktade för
hobbyverksamheten i daghem och klubbar. Vi får också tips från anhöriga, senast kom
det önskemål om ett glasinsamlingskärl.
Om man bara ännu fann ett sätt att återanvända plastkrukorna! En del
använder vi själva i egna trädgårdar, men alla krukor kan vi inte ta hand om, säger
Nykänen.
Begravningsbuketterna borde komposteras
Nästa utvecklingsprojekt gäller ställningen som begravningsbuketterna byggs upp
kring. Nu är de av plast. Blombuketten binds med järntråd och förses med rosetter av
plastband. Blomsterkvastarna kan inte komposteras, för det vore alltför arbetsdrygt att
befria dem från plast och metall. Därför borde man få en ändring i deras struktur. I
trädgården i Levo använder man en ekobotten av papp, som ger lika vackra
blomsterarrangemang som plastbottnarna.
Ekobottnen gör också blomsterkvasten lite billigare, säger Nykänen och
rekommenderar också helt vanliga buketter som alternativ.
På Västra begravningsplatsen visar Helena Suhonen hur rosettbandet av plast stiger ur
mullen som om det var nyknutet. Plastrosetten förmultnar inte.
Om vi kunde få blombutikerna att utveckla nya bindningsmetoder kunde vi
kompostera alla gravblommor, och det skulle minska deponiavfallet betydligt, önskar
Suhonen.
I ord och gärning
Den evangelisk-lutherska kyrkan har inte gått in för miljöansvar för att
förbättra sin image, utan för att tanken har grund i teologin. I skapelseberättelsen
gavs människan uppgiften att odla och värna. Hon har lov att njuta av naturens håvor,
men inte att förstöra. Också kyrkan måste ta sitt ansvar för klimatförändringens
orsak och verkan.
Genom ett miljödiplom vägleds församlingarna att beakta miljöfrågorna i all sin
verksamhet. Kyrkans klimatprogram, som publiceras inom kort, utvidgar perspektivet genom
att ge rekommendationer också till kyrkans fyra miljoner medlemmar. Över hundra
församlingar har redan avlagt miljödiplomet. Diplomet skall förnyas vart fjärde år.
Förnyandet visar att det inte rör sig om bara ett papper, utan att församlingarna
ständigt förbättrar sitt arbete för en renare miljö.
Inom kyrkan, liksom också i företagslivet, vill man fokusera på kärnan i sitt
uppdrag: gudstjänsten, de kyrkliga förrättningarna, fostran, diakonin och
själavården. Bort med allt ovidkommande.
Men miljöskyddet handlar det inte alls om någon extra uppgift. Miljödiplomet
skapades för att gärningarna skulle rimma med våra ord, betonar pastor Elina
Lehdeskoski, som svarar för samhällsarbetet i Lahtis kyrkliga samfällighet.
Bra för naturen, bra för människan
En pastors samhällsarbete kan enligt Lehdeskoski delas in i fyra fält. Ett fält
består av de normala uppgifter som en församlingspräst utför och diakoni, ett annat av
arbetslivet och de arbetslösa, ett tredje av miljöfrågor, mänskliga rättigheter och
fredsfrågor och det fjärde av krisberedskap och arbete som stöd och samarbetspartner
för polisen. Miljöfrågorna betonas här av att Lehdeskoski leder församlingarnas
miljökommitté.
I Lahtis kyrkliga samfällighet har de pastorer som arbetar med
samhällsfrågor traditionellt varit lika intresserade av miljöfrågor som Lehdeskoski.
För henne är knapphet lika med ansvar.
Jag har alltid funderat över var saker kommer ifrån och hur de tillverkas. Hur
mänskliga rättigheter, arbetsförhållanden och miljöaspekten beaktas i produktionen.
De människor som levde under kristiderna visste hur man konsumerade på ett rimligt
sätt och hur man återanvände saker och ting. Dagens unga är mera upplysta än sina
föräldrar. De stora årskullarna är vana vid ekonomisk tillväxt. Det är inte lätt
att avstå från något när man är van att köpa för pengar. Det är besvärligt att
lära sig något nytt, men var och en kan bära sitt strå till stacken.
Om man istället för att köra bil korta sträckor skulle vandra kunde denna
ekologiska gärning också främja ens hälsa och ekonomi. Det här är ett sätt att
finna motivation för en rimlig konsumtion.
Lahtis kyrkliga samfällighet har gått in för stora investeringar, såsom förnyande
av värmesystemet på lägerområdet och ett system som reglerar värme och upplysning.
Investeringarna är ett sätt att uppnå församlingarnas energisparmål. Den dyra
investeringen kommer med tiden att ge stora inbesparingar, men ibland är det svårt för
förvaltningen att kunna se så långt.
Kritikerna har undrat varför man skall investera i klimatförändringen när
det är människor man borde hjälpa. Men inte kan man ju ställa naturen och människor
emot varandra. Det som är bra för naturen är också bra för människan.
PÄIVI SUMSA
Översättning: ASTRID NIKULA