. vane.jpg (302 bytes)
tema.jpg (1627 bytes)

Klimattänkande vävs in i yrkesutbildningen. Också klimatkunskap beaktades då Yrkes-FM avgjordes i Esbo.

Händerna till heders

pune.gif (67 bytes)  Det sjöd av aktiviteter vid Yrkes-FM i Esbo. I hallarna i Otnäs och Hagalund hördes hammarslag och sågar, det puttrade i grytor och ytor bekläddes. Mer än väntat, eller drygt 65 000 människor bekantade sig med yrkesdemonstrationerna.

Toni Wik fäller stämplad skog i en simulator. Han blev sjätte i sin gren. Foto: PÄIVI SUMSADen här aprilfredagen skallade redan hurraropen i Otahalli, samtidigt som andra tävlande fortfarande var i full gång med att slutföra sina uppgifter. Nittonårige Toni Wik från Svenska yrkesinstitutet i Vasa tävlade som skogsmaskinförare. Han slog sig ner på en åskådarbänk och var helt tydligt besviken. Hittills hade inte uppgifterna gått som han önskade och därför sprang han en tretimmarsrunda på kvällen för att avreagera sig. Denne finländska mästare i cykelorientering gillar ju att tävla, men inför gårdagens prov spände han sig för alltför mycket.

– Jag vinner knappast.

Toni Wik blir färdig skogsmaskinförare i vår. Han gillar den dubbla glädje yrket ger:

– Jag får köra maskin och vara i skogen samtidigt, svarar han enkelt.

Han tror säkert att han får jobb.

– När man kör en skogsmaskin måste man också beakta naturvärden, men dem frågade de om bara i den teoretiska delen. I simulator fällde vi ett stämplat skogsbestånd och byggde upp ett timmerlass. Med en riktigt skogsmaskin fick vi samla in och lossa lasten.

Klimatförändringen kräver att man i alla yrken behärskar en hållbar utveckling. Kunskap om en hållbar ekologisk eller ekonomisk utveckling innebär t.ex. att man kan arbeta material- och energisnålt, att man använder miljövänlig råvara och förlänger produkters livstid. Kunskap om en hållbar social eller kulturell utveckling handlar t.ex. om arbetarskydd, om att bemöta specialgrupper på ett naturligt sätt och kunna beakta deras behov i kundservice och arbetsgemenskaper.

Alan Saastamoinen började reparationen av en bilkaross utan slägga. Han kom på femte plats. Foto: PÄIVI SUMSAEsbobon Alan Saastamoinen, 17 år, tävlade som bilkarossreparatör. Finaluppgiften gick ut på att reparera en personbils kaross och utrustning så grundligt att den kunde överlämnas till en bilmålare. Dessutom skulle man reparera och testa elfel på ett annat fordon. Varje tävlande hade sjutton timmar på sig för de här uppgifterna.

Klockan hade inte ens slagit åtta på torsdagsmorgonen då Alan Saastamoinen stod redo att börja. Den här killen, som gillar att bygga och styla bilar, tog ingen stress av att hans tävlingsnummer var ett. Han var väl förberedd och uppgifterna föreföll närmast grundläggande. Elarbetet var en överraskning.

– Jag gör vad jag kan och ids inte stressa. I jobbet på Omnia har jag uppgifter som är svårare än de här, konstaterade han lugnt.

Arbetarskyddet var en ytterst viktig del av uppdraget och för bedömningen av arbetet. En riktig och trygg hantering av kemikalier och problemavfall, effektiv materialanvändning, reparation och återvinning hörde till tävlingens målsättning för hållbar utveckling.

Bland alla dem som deltog i Yrkes-FM utsågs en absolut bästa i sin klass, en yrkeskunskapernas mästare. Mästare i år blev stenarbetaren Sakari Hartikainen från Norra Karelens yrkesskola.

Yrkes-FM har som syfte att öka kunskapen om yrkeskompetens och höja dess status. Det råder brist på yrkeskunniga hantverkare, men Yrkes-FM lyckas väl med sitt syfte. Nästa år går mästerskapstävlingarna av stapeln i Vasa.

PÄIVI SUMSA

Löntagaren 22.5.2008 nr 5/08

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)