Juha är
båtbyggare. Som sin far Olavi och farfadern Hjalmar.
Jag uppskattar mycket min far för att han aldrig övergav träet som material
när plasteran på 1960-talet slog igenom i båtbyggnadsbranschen, säger Juha med
vördnad i rösten.
Själv kom han i unga år att pröva på epoxi och glasfiber i
byggande av modellflyg och snabba båtar ända tills allergisymptom satte stopp för det.
Nu har han återvänt till rötterna. Idag är det trä, traditionella arbetsmetoder och
låga hastigheter som gäller. Men också tekniska nyvinningar. För i Juhas snipor
installeras elmotorer.
Det Nymanska stället ligger vackert i en sydvästsluttning i hjärtat av Finby.
Äppelträna blommar och humlorna surrar . En gammal hund strosar bekymmerslös omkring
på gårdstunet.
Båtsnickeriet en bit från boningshuset andas traditioner. Här har fadern och
farfadern byggt sina båtar. Juha använder sig fortfarande av deras verktyg. Ute på
backen står bräder upptravade. Virket är införskaffat från lokala skogar. Stammarna
valda för att lämpa sig för sitt ändamål. Virket sågat på egen cirkel.
I båtlidret står en liten snipa som är klar för leverans om några veckor. En
smäcker, vacker skapelse av fiskarmodell. Den är 5,4 meter lång. Vikten, fullt
utrustad, kommer inte att bli större än drygt 300 kg. Måtten är avsiktligt anpassade
så att registrering inte blir nödvändig.
En närmare granskning avslöjar att bordläggning på klink delvis är gjord i faner.
Det är för att hålla nere vikten men har också andra fördelar, förklarar Juha.
Faner är ett material som inte lever. Därför spricker det inte och kan limmas
i fogarna. Båten håller vatten även om den förvaras på torra land.
Men Juha tänker ändå frångå användningen av faner. Av ekologiska skäl.
Det ekologiska tänkandet genomsyrar det mesta han gör. Han har kritiskt utsatt sina
produkter för ekologisk livscykelanalys. I den klarar faneret inte en jämförelse med
furubräder. Det hänger också samman med att batterierna båten skall bära blir så
mycket lättare när litiumtekniken slår igenom.
Juha tror starkt på sin eldrivna motorbåt Albica. Han gick redan på
1990-talet in för att utrusta båtarna med elmotorer. De första motorerna köptes på
postorder och installerades på roddbåtar. Snipamodellen har redan i många år funnits
med på båtmässorna. Allt som allt räknar Juha med att han levererat upp emot hundra
eldrivna båtar och installationsklara anläggningar . De flesta till insjötrakter, men
en hel del också till kustskärgården från Vasa till Kotka.
Fördelarna är uppenbara. Motorn är i det närmaste ljudlös. Det lilla surr den
åstadkommer dämpas av vattnet eftersom motorn sitter vid propeller och alltså ligger i
vattnet. Detta gör också manöverförmågan god. Snipan styr lika bra som en
aktersnurra, både framåt och bakåt. Prestandan förbättras hela tiden. Redan nu
utlovas 5-6 timmars drift i 5 knops fart med en laddning. Nästa generations batterier
förkortar laddningstiden radikalt samtidigt som brukstiden förlängs. En specialitet är
att Albican också kan utrustas med solpaneler, som sitter under bänkarna och behändigt
kan dras ut när båten ligger förtöjd. Panelerna laddar visserligen långsamt, men ger
ändå ett märkbart tillskott.
Vadan då denna passion för den ekologiskt hållbara motorbåten?
Ja, har man vuxit upp i den här omgivningen så
Skärgården och
mänskorna här omkring lär en att värdesätta miljön.
Det finns alltså en god portion idealism inbyggd i Juhas båtar. Dock helt tidsenlig
sådan. Juha är ingen världsfrånvänd flummare. Han har sett sig kring på den
europeiska kontingenten och noterat att användningen av elmotorer i småbåtsdrift är
mycket längre hunnen där. Det är något av detta han på sitt försynta sätt
försöker introducera här . Albicasniporna, som finns i flera olika modeller, kan
utrustas med alla rackerier kunden önskar; kompass, knopmätare, ekolod, plotter, osv.
Hjälpsegel går att få, kapell om så önskas.
Den kunskap och erfarenhet Juha ärvt och införskaffat är han mån om att föra
vidare. Han undervisar i båtbygge, samarbetar och utbyter erfarenhet med andra
båtbyggare. Juhas båda barn har bekantat sig med båtbyggandets konst. Så möjligheten
att båtbyggartraditionen i Finby går vidare finns.
HANS JERN