Vesa
Mauriala är ung för att vara fackförbundsordförande, 40 år. Inte heller i övrigt
är han en typisk fackpamp. Mauriala är filosofie doktor i historia och har kommit in i
facket utifrån, via politiken. Också ansökningsförfarandet var speciellt i hans fall.
Förbundet sökte ny ordförande genom tidningsannonsering, men det slutliga valet
träffades ändå av förbundets representantskap.
Den nye ordföranden greppade kvastskaftet redan i början av sin karriär.
Den 15 juni, kort efter ordförandevalet, gick järnvägsarbetarna ut i en dygnslång
proteststrejk tillsammans med järnvägstjänstemännen. Det var första gången på
femtio år järnvägsfolket grep till strejkvapnet. Protesten gällde statens hårdnade
ägarpolitik och den gick under devisen För ett gott arbetsliv.
Mauriala vill tona ner sin egen roll och säger att trycket på en proteststrejk kom
från arbetarna på fältet. Godstransportbolaget VR Cargos meddelande på våren om
permitteringar var sista droppen för mången.
Också som bäst förs samarbetsförhandlingar inom VR Cargo. Bolaget vill skära ner
1 200 årsverken och spara in 100 miljoner euro fram till 2012. Personalminskningen
skall slutföras inom drygt två år via ett program för omställningsskydd. Enligt
programmet söker man aktivt nytt jobb eller nya uppgifter inom VR eller erbjuder
möjlighet till utbildning för dem som hotas av uppsägning.
Förhoppningsvis blir det inga direkta uppsägningar, säger Mauriala och
påminner om att VR som helhet går bra. Men här behövs en klar styrning av alla
förändringar inom bolaget, för samtidigt som recessionen har drabbat
järnvägstransporterna går också en hel del arbetare i pension de närmaste åren.
Samhällskampanjer
Förbundet har noggrant analyserat sommarens protestdag. Protesten syntes i pressen,
också förbundets motiveringar publicerades och bemöttes i huvudsak med förståelse.
Järnvägsarbetarna blev slutligen lämnade ensamma. Det kom inget stöd från
exempelvis de övriga FFC-förbunden. Vesa Mauriala menar att en naturlig uppgift för FFC
vore att ta initiativ till samhälleliga kampanjer och vid behov mobilisera hela den
fackliga familjen.
Facket behöver nya verksamhetsformer, som samhälleliga kampanjer. De kunde bli ett
sätt att påverka vid sidan om den traditionella kabinettspolitiken och
avtalsförhandlingarna.
Facket är arbetets rörelse, som förhandlar om arbetets villkor med massans
makt som påtryckningsmedel. Utöver det är facket en samhällsrörelse och
opinionsbildare. Jag skulle önska att FFC tog sig an en starkare roll som bildare av
samhälleliga värderingar.
Ägarpolitiken har hårdnat
Statens ägarpolitik har retat upp facket gång på gång under de senaste åren.
Förbunden efterlyser ett större samhällsansvar av statsbolagen. Kvartaskapitalismen är
helt fel i branscher som ansvarar för att samhället infrastrukturer fungerar.
Itella, Destia och VR är inte enskilda fal. Det finns en gemensam nämnare
bakom deras hårdnade personalpolitik och privatiseringsplaner: statens allt mer usla
ägarpolitik.
Mauriala anser att det handlar om en smygande ideologisk erövring av nya marker, som
landets borgerliga regering bedriver. På det sättet undviker den öppen konflikt med
facket. Ett exempel är att öppna järnvägstrafiken för konkurrens. Inom statsrådet
utreds som bäst konkurrensutsättning av spårtrafiken i huvudstadsregionen. Samtidigt
dryftas också möjligheten att öppna passagerartågtrafiken i hela landet för
konkurrens. För godstrafiken är marknaden redan öppen.
För att konkurrensen skall fungera och kollektivtrafiken öka krävs gigantiska
investeringar i bannätverket. Sannolikt fortsätter VR också framdeles som den främsta
aktören, säger Mauriala. Det bekräftade nyligen trafikminister Anu Vehviläinen
som tillkännagav att staten köper passagerartrafik av VR under de närmaste åren.
Mauriala påpekar att förbundet inte i sig är emot ökad konkurrens, men en
nyfördelning av den marknad som VR behärskar är i vare sig statens eller samhällets
intresse.
Större och helare förbund
Den FFC-organiserade fackföreningsrörelsen kunde i dag anses genomleva en
splittringens tid. De traditionella arbetsmarknadsstrukturerna knakar i fogarna och nya
förbundshelheter förefaller svåra att åstadkomma. Industrin fick inte sitt
storförbund, trots stora ansträngningar och klyftan mellan service- och exportsektorn
ökar. FFC:s transportsektor är splittrad på ett flertal förbund. VR:s FFC-anslutna
järnvägsarbetare är organiserade i tre små förbund.
Enligt Vesa Mauriala är det självklart att framtiden förutsätter större
förbundshelheter. Järnvägsmannaförbundet var med i TEAM-projektet som gick på grund.
Efter det tog förbundet time out, men kongressbeslutet att söka samarbetspartners
gäller fortfarande. Mauriala vill inte kommentera vilken riktning förbundet väljer att
söka sina partners i. Han nöjer sig med att konstatera att de förändringar som sker
inom järnvägen är en utmaning för alla fackförbund i branschen. De måste också
kunna svara på förändringarna i arbetslivets strukturer.
PIRJO PAJUNEN
Översättning: ASTRID NIKULA
Foto: TUULIKKI HOLOPAINEN