. vane.jpg (302 bytes)
tema.jpg (1627 bytes)

På universitetssjukhuset i Uleåborg blev arbetstagarna friskare av gymnastiken på arbetsplatsen

Motion på jobbet ger resultat

pune.gif (67 bytes)  Byråsekreterare Jaana Heikkilä på Uleåborgs universitetssjukhus förvaltningscentral är säkert ett ganska typiskt fall. Hon tycker att motion är riktigt kul, men motionerar helst allena.

– Så att ingen kan se på, skrattar hon.

Då sjukhuspersonalens hälsoplanerare Minna Rehula föreslog att man skulle arbeta kollektivt för motionen var Heikkilä inte alls intresserad.

Personalen vid Uleåborgs universitets förvaltningscentral har hållit på med käppgymnastik varje arbetsdag sedan 1998. Foto: ALEKSI MAKKONEN– In i det sista kämpade jag emot, men eftersom Minna inte gav upp gick jag motvilligt med i motionsgruppen. Och den gjorde mig faktiskt riktigt glad, medger Heikkilä.

Inte ens det faktum att gruppen, som arbetsgivaren initierade, också består av andra motionärer, stör längre. Huvudsaken är att konditionen faktiskt har förbättrats betydligt.

– Det är slut med värk i nacke och skuldror och till och med huvudvärken har minskat. Det är sådant som faktiskt påverkar ens humör, berättar Heikkilä.

Påtryckningen var alltså inte förgäves.

– Det är min uppgift att få de mest motsträviga att röra på sig, säger Minna Rehula.

Slitage i stöd- och rörelseorganen

Uleåborgs universitetssjukhus var en av åtta arbetsplatser som deltog i projektet Arbetsplatsmotion 2010, som pågick åren 2007–2009. Med i pilotprogrammet var femtio arbetstagare på kontorssidan och deras ålder i snitt var nästan femtio år. Fyrtioåtta av dem var kvinnor.

Sjukhuset gick ivrigt med i pilotprogrammet eftersom sjukfrånvaron bland de över 6 000 arbetstagarna var märkbar och en av de största utmaningarna var att gå till grunden med problemet.

Oili Ojala, chef för arbetshälsan i Norra Österbottens samkommun för sjukvården, som upprätthåller sjukhuset, berättar att sjukfrånvaron under de senaste åren har varit i genomsnitt nästan 18 dagar per person.

– Den främsta orsaken är sjukdomar i stöd- och rörelseorganen, berättar hon.

Det som belastar de här organen är bland annat det stillasittande jobbet vid dator, som numera utgör merparten av personalens arbete.

– En stor betydelse för att upprätthålla muskelstyrkan, mobiliteten och den fysiska konditionen har också arbetsergonomin och motionsvanorna, konstaterar Ojala.

Sjukdomsprocenten bland förvaltningspersonalen var 4,6 före pilotprojektet för fem år sedan. År 2006 sjönk den till 3,4 procent men följande år, under projektets början steg andelen till 3,9 procent.

Sjukfrånvaron minskade under pilotperioden

Pilotprojektet inom förvaltningscentralen handlade mest om gymnastik på jobbet för att få igång blodcirkulationen i nacke och skuldror, träning i konditionssal och fysioterapeutisk handledning.

Genom UKK gångtestet fastslog man arbetstagarnas fysiska prestationsförmåga. Testet visar hur andningsorganen och blodcirkulationen fungerar.

Också en kroppsanalys gjordes av varje deltagare. Här fick man bland annat fram kroppens fetthalter. Planeraren Minna Rehula berättar att det fanns två extremer.

– Till en del har vi tvingats säga att de skall äta aningen mer, trots att kroppens fetthalter är låga. Den andra polen utgjordes av dem, vars kropp till nästan femtio procent bestod av fett, förklarar Rehula.

Uleåborgsprojektets slutrapport visar att gymnastiken på jobbet ökade rörelseförmågan i nacke och axelpartierna. Deltagarna konstaterade också själva att de under projektets gång blev allt mer medvetna om hur viktig motionen är.

– Skelettets mobilitet återgick till det normala. Sjukfrånvaron på förvaltningscentralen minskade med 0,3 procent på årsnivå, berättar Minna Rehula.

Sjukdomarna i stöd- och rörelseorganen bland förvaltningscentralens arbetstagare minskade från 33 procent (2006) till 26,4 procent (2008).

Gymnastik vid arbetsbordet

Chefsbokföraren Salme Tapio berättar att hon såg fram emot att få delta i projektet.

– Jag har aldrig varit någon passionerad motionär, den motion jag har ägnat mig åt har mest varit säsongbetonad. Men man behövde inte locka mig särskilt, utan jag gick med, med stor förväntan, berättar Tapio, som kom till huset på 1970-talet.

Huvudbokförare Salme Tapio tänjer kroppen. De här och andra rörelser finns på en fem minuter lång video på hennes dator. Foto: ALEKSI MAKKONEN

Tapio, som närmar sig pensionsåldern, har ägnat sig åt arbetsplatsgymnastik sedan 1998, då man införde käppgymnastik på förvaltningscentralen, på Minna Rehulas initiativ. Gymnastiken var ett led i motionstemat I form för livet.

– Vi håller en fem minuters gymnastik varje arbetsdag klockan tio och anropet sker genom att jag knackar med käppen i korridorgolvet, berättar Rehula.

Man kan motionera också vid sitt eget skrivbord. Salme Tapio har en fem minuters video i sin dator, med råd om hur man skall tänja kroppen. Tapio medger att man lätt missar sina övningar.

– Man blir så uppslukad av sitt arbete att man inte alltid kommer ihåg sina tänjningsövningar, förklarar hon.

Minna Rehula har tagit särskild hänsyn till äldre arbetstagare, då hon har planerat motionen. Arbetstagare som är över sextio har ett eget motionsbatteri, där man bland annat mäter tryckstyrkan i händerna och kollar benens böjlighet.

Plus och minus

Enligt arbetshälsoprojektets slutrapport lyckades projektet väl såtillvida att man i hela Norra Österbottens sjukvårdsdistrikt fick igång ett program för gymnastik på jobbet.

Tidningsartiklar om projektet vittnar enligt slutrapporten om att sjukhusets image har förbättrats: en arbetsgivare som motiverar till motion på arbetsplatsen ökar arbetsplatsens attraktionskraft.

Minuspoäng blir det bland annat av att det fuskades med gångtesten. Deltagandet motsvarade inte förväntningarna. Deltagaraktiviteten minskade också av att exempelvis pilatestekniken upplevdes som alltför svår för många.

Det stod också klart att deltagandet i gymnastiken på arbetstid lockade bättre än de evenemang som ordnades på fritiden.

Arbetshälsochefen Oili Ojala och motionsplaneraren Minna Rehula säger att man kommer att fortsätta med motion på arbetsplatsen, trots dessa minus.

– Gymnastiken har tagits med i introduktionen av nya arbetstagare. Om sjukdomar i stöd- och rörelseorgan sköts endast genom sjukledighet och smärtmedicin är det detsamma som att lämna arbetstagaren i sticket, påpekar Ojala och Rehula.

SEPPO KORHONEN
Översättning: ASTRID NIKULA
Foto ALEKSI MAKKONEN

Löntagaren 24.6.2010 nr 6/10

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)

LÖN  nr 6/2010

Till första sidan LÖN 6/2010

runu.gif (924 bytes) Ledaren
runu.gif (924 bytes) Kolumner
runu.gif (924 bytes)
Tema
    Motion på jobbet

Motion på jobbet
ger resultat
Inspiratörer lockar
till motion