Mängder av felaktig information och direkt svartmålning
förekom i offentligheten. Också jag gav en massa intervjuer till massmedia
och försökte för min del rätta felaktigheterna så
gott jag kunde. Det är synd att det blev så, när vi i själva verket borde ha fokuserat
på förhandlingarna, säger huvudförtroendemannen i Hangö hamn, Dennis Finnberg.
Finnberg är relativt nöjd med det kollektivavtal stuvarna fick.
Vi lyckades öppna dialogen om omställningsskyddet. Några höga
lönehöjningar var vi inte ens ute efter.
Kongressdelegaterna debatterade flitigt arbetsgivarnas hårdnade linje och det rent
fräcka utnyttjandet av massmedia för att driva sin sida av saken.
Ordförande Timo Räty ondgjorde sig i sitt öppningstal över regeringens
försök att begränsa arbetstagarnas strejkrätt. Räty sade sig ha upplevt under
stuvarstrejken att regeringen på allvar stödde arbetsgivarnas målsättningar genom att
ta ställning mot arbetstagarnas krav på en förbättring av omställningsskyddet.
Från republikens regerings håll fick vi ingen förståelse för våra
åtgärder. Regeringens attityd är ägnad att skapa ett motsatsförhållande i
samhället, konstaterade Räty.
Kongressens resolution fördömde strävan att begränsa strejkrätten och höja
strejkböterna. Dennis Finnberg förvånar sig över kraven att begränsa
nyckelbranschernas strejkrätt.
Vad är en nyckelbransch egentligen? Det är omöjligt att bedöma.
Finnberg betonar betydelsen av goda förhandlingsrelationer. Det är bättre att hålla
förhandlingskontakten öppen fortlöpande än att driva konflikterna så långt att
strejk är det enda alternativet.
Ändå är det inte alltid möjligt att undvika strejk.
Grönt för nytt förbund
AKT:s kongress signalerade grönt ljus för grundandet av ett gemensamt förbund för
FFC:s transportsektor. Förberedelserna för storförbundet är i full gång, men ännu
har man inte slagit fast någon tidtabell för en förbundsfusion.
Ordförande Timo Räty säger att det nya förbundet bör bygga på en
sektorsfördelning där varje sektor själv ställer upp sina mål, för förhandlingar
och avgör huruvida ett förhandlingsresultat skall godkännas eller förkastas.
Det förutsätter att det nya förbundet har en stark administration som
förenar sektorerna till en helhet. Målet bör vara ett internt starkt förbund som har
förmågan att effektivare än hittills sköta medlemmarnas intressebevakning, sade Räty.
Enligt korridorsnacket finns det många i förbundet som förhåller sig minst sagt
tveksamt till en fusion. Till exempel Dennis Finnberg tänder inte på planerna.
Jag upplever en möjlig fusion som besvärlig. Transportsektorn är mycket
heterogen. Redan nu har vi inom AKT många olika branscher där var och en också har helt
olika målsättningar.
Kongressen vädjade till Europaparlamentet om att det håller fast vid det förra
parlamentets beslut att inkludera ägarchaufförerna i arbetstidsdirektivet. Kongressen
anser inte att det finns hållbara motiv för att lämna ägarchaufförerna utanför
arbetstidslagstiftningen.
Generationsskifte i förvaltningen
Timo Räty, som har lett AKT sedan 2001 fick fortsatt förtroende som ordförande. De
uppgifter som har förekommit i offentligheten om den dåliga atmosfären på AKT:s
huvudkontor diskuterades bland delegaterna men föranledde inga konkreta beslut eller
åtgärder.
Till förbundssekreterare valdes avtalssekreterare Arto Sorvali, 52. Vid
socialdemokraternas omröstning besegrade han sin motkandidat, riksdagsman Tero Rönn
med klar marginal, 216-49. Sorvali efterträder Juhani Salmela som går i pension i
januari nästa år.
AKT:s sekreterare blev lönesekreterare Harri Pasanen, 45. Han efterträder Juhani
Koivunen som går i pension i november nästa år.
Ett klart generationsskifte blev det i förbundets fullmäktige och styrelse. Av
styrelsens tjugo ledamöter är elva nya och av fullmäktiges fyrtio medlemmar byttes hela
trettio ut.
På den parallella kongress som förbundets arbetslöshetskassa höll beseglades
beslutet att låta Sjömans-Unionens arbetslöshetskassa gå in i Bil- och
Transportarbetarnas a-kassa. Den nya kassan skall få namnet Transportbranschens
arbetslöshetskassa och den inleder verksamheten från början av nästa år.
Det FFC-anslutna AKT har omkring 50 400 medlemmar som arbetar inom bland annat bil-,
stuveri-, speditions, transport- och resebyråsektorerna.
PIRJO PAJUNEN
Översättning: ASTRID NIKULA
Foto: TUULIKKI HOLOPAINEN