. vane.jpg (302 bytes)
tema.jpg (1627 bytes)

Joni Kähkönen, 19, blev elektronikmontör och student på tre och ett halvt år, men vägen ledde ändå direkt till arbetsmarknadsstöd och arbetslivsträning. Men den unge mannen med dubbelexamen har inte gett upp. Det finns en framtid, och den är god, har han beslutat.

Arbetslös med två examina

Joni Kähkönen

Joni Kähkönen drömmer om ett fast jobb och ett eget hem. Foto: TUULIKKI HOLOPAINENpune.gif (67 bytes)  För många unga är det besvärligt att ta studentexamen på tre år. Joni Kähkönen från Joensuu hade däremot inga problem med att ta dubbelexamen i gymnasium och yrkesläroanstalt samtidigt. Joni fick examen som student och elektronikmontör samma dag. Dubbelexamen röjer vägen för fortsatta studier men för Joni är det inte det som är det väsentliga.

– När det inte fanns jobb i branschen efter examen sökte jag studieplats i teater- och scenteknik på andra stadiet i Outokumpu och till elingenjörslinjen i Joensuu.

Joni hade turen att komma in vid vardera utbildningen. Yrkeshögskolan får vänta: Joni anmälde uppskov där och inledde studierna i Outokumpu.

Ser de ekonomiska tecknen

Joni hör inte till dem som blir liggande på sofflocket i vanmakt över sitt hårda öde. Största delen av dem som fick examen som elektronikmontörer i november förblev utan jobb och blev beroende av arbetskraftsåtgärder.

– Varje år utbildas det för många för el- och elektronikbranschen i Joensuu, trots att det inte finns tillräckligt med industri- och arbetsplatser i regionen. Lågkonjunkturen ökade risken ytterligare för att inte få en arbetsplats på hemorten eller någon annanstans för den delen, säger Joni, men vill inte peka ut någon syndabock i sammanhanget. De ekonomiska visarna rör sig i egen takt och det är inte mycket att göra åt den saken.

– Vem skulle man ens börja skylla på när ekonomin rasar. Nog stiger konjunkturerna igen i något skede. Men visst är det galet att man på alla stadier utbildar folk inom elbranschen i våra regioner när företagen inte har någon möjlighet att avlöna dem, eller ens ta in dem för gratis arbetsinlärning, vilket är ett absolut krav för att få examen. Studieplatserna och -områdena borde planeras bättre utgående från de faktiska behoven i framtiden.

– Tillsammans med de yrkesstuderandes förbund SAKKI deltog jag i de Grönas partikongress för att lägga fram vår organisations målsättningar. Där fanns en man som berättade att det finns ett jättebehov av skogsmaskinförare när de gamla går i pension, men läroinrättningarna lyckas inte svara mot behovet, berättar Joni.

Han är smått besviken över att det i början av hans studier upprepades gång efter gång vilket stort behovet av arbetskraft inom elektronikindustrin är. Något som har styrkt påståendet har han ännu inte sett.

Envishet lönar sig

När Joni fick sina examina i slutet av förra året tog han körkort, installerade ljudåtergivningsapparatur i sin bil och deltog aktivt i SAKKI:s verksamhet.

– Jag är inte rädd för att inte få ett jobb en dag. Målet är en fast arbetsplats men arbetsgivarna erbjuder bara snuttar och vaga löften, säger Joni Kähkönen som vill jobba på sin hemort Joensuu. Foto: TUULIKKI HOLOPAINEN– I något skede började det kännas som att jag borde få in pengar någonstans och att jag behövde något vettigt och nyttigt att syssla med om dagarna. På arbets- och näringsbyråns webbplats råkade jag se en annons om en HiFi-affär i Joensuu som sökte praktikant. Av fem sökande föll lotten på mig och jag fick en tre månaders arbetslivsträning där.

– Nästan genast efter det kom jag via TE-byrån in på en utbildning, varefter jag började med arbetsinlärning på Förbundet för sund livsstil, med vilket SAKKI driver antirökningsprojektet Savuton Sohva Sakille.

Under arbetspraktiken fick Joni arbetsmarknadsstöd med förhöjning, aktiveringstillägg och bidrag för uppehället — cirka 42 euro per dag. Det förmånliga underhyresrummet, som finansierades med bostadsstöd, gjorde det möjligt att reda sig något så när också i det dyrare Helsingfors.

– Lika mycket kan man tjäna på ett kommunalt sommarjobb men det är sällan de tar emot unga med examen, konstaterar Joni.

Hemtrakten håller sitt grepp

Trots att Joni gärna deltar i SAKKI:s evenemang runtom i landet har han inga planer på att lämna sin hemort i Norra Karelen. Vad är det som håller dig kvar?

– Hemmet. Kompisarna. Joensuu är en bra plats att bo på.

Någon gång i framtiden vill Joni skaffa sig bostad och familj. För ögonblicket känns det ändå inte aktuellt. Först skall han bli klar med skolorna och få ett jobb.

– Jag är inte rädd för att inte få ett jobb en dag. Målet är en fast arbetsplats, men man behöver ju inte jobba trettio år i samma hus. Det som är påfallande är att arbetsgivarna inte tycks vilja binda sig vid sina arbetstagare, eftersom det enda de erbjuder är snuttar och vaga löften.

– Om jag inte får jobb inom elektronikbranschen försöker jag mig på något annat, säger den optimistiske Joni Kähkönen.

LEENA SERETIN
Översättning: ASTRID NIKULA
Foto: TUULIKKI HOLOPAINEN

Joni Kähkönen

• DRÖM: fast jobb och eget hem.
  • ARBETETS BETYDELSE: att känna att man gör nytta.
  • ARBETSGIVARNA: brukar arbetarna endast för egna behov.
  • FRAMTIDEN: ljus.

Löntagaren 2.9.2010 nr 7/10

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)