. vane.jpg (302 bytes)

Mikael ForssMikael Forss

Är vi riktigt kloka — eller?

pune.gif (67 bytes)  Offentliga beslut som på papperet ser bra ut döljer ofta inneboende svagheter som visar sig först på längre sikt. Då kan hela beslutet framstå i en annan dager och ibland visa sig vara mindre lyckat, om inte rent av korkat.

Planeringen och beredningen av besluten görs oftast grundligt och med tillgång till bästa tänkbara specialkunskap. Resultatet framställs i tjocka luntor på hundratals sidor och ett otal lärda referenser. Trots det, eller eventuellt kanske just därför, smyger det sig lätt in underliga detaljer och svaga punkter i själva beslutsunderlagen, detaljer som strider mot sunt förnuft och som sedan med facit i hand kan beskådas och analyseras i eftertankens kranka blekhet.

"De som vinner anbudstävlingarna
är inte alltid de som skulle bli valda
om förnuftet fick råda."

Möjligen är det så att det är svårt att skapa förnuftiga helhetslösningar i dagens, på detaljer övermättade och av motstridiga åsikter präglade superkomplicerade samhälle. Problemet för beslutsfattarna är dessutom att också experter och specialister i många fall är oeniga och strider sinsemellan. Det slutliga avgörandet måste sedan fattas av ett eller annat på demokratisk väg tillsatt organ bestående av lekmän som inte behöver ha varken tid eller förutsättningar att bedöma helheten i tillräcklig utsträckning.

Påfallande ofta handlar det om saker som formuleras och styrs relativt detaljerat i gällande lagstiftning eller EU-stadgar. Framförd av nitisk kår av beredare med strikta paragrafer i bagaget, ackompanjerad av en oenig expertis styrs beslutsapparaten lika skenbart säkert och stabilt som en blindgångare, men tyvärr precis som blindgångaren, mot ett slutmål som för en utomstående betraktare inte alltid framstår som vare sig klart eller förnuftigt.

Det är inte särskilt svårt att hitta exempel på beslut som illustrerar detta. Alldeles särskilt tycks problemet gälla beslut som involverar bedömning av miljö- och hälsokonsekvenser. Som medvetna medborgare borde vi ju ha rätt att kräva att åtminstone denna typ av beslut görs med stor sakkunskap och sunt förnuft.

Det finns många fall där det slutliga resultatet är både tveksamt och tvetydigt. Beslutet att ersätta vanliga glödlampor med s.k. energisparlampor, det nyligen fattade s.k. miljöskattebeslutet som bl.a. innebär att beskattningen av naturgasanvändning blir hårdare, beslutet att kraftigt sänka skatten på starksprit — för att sedan höja densamma på nytt, beslutet att tvinga glesbygdsbor att bygga s.k. minireningsverk senast 2014 samt de många turerna kring det pågående kärnkraftsbygget i Olkiluoto och kring Vuotos-bassängen. För att nu nämna några exempel ur närhistorien.

Ett annat problemfyllt område är den offentliga upphandlingen av tjänster. Trots att kommuner och statliga myndigheter sätter ner mycket stora administrativa resurser på upphandlingen har resultaten inte alltid blivit så lyckade, särskilt inte i social- och hälsovårdssektorn. De som vinner anbudstävlingarna är inte alltid de som skulle bli valda om förnuftet fick råda. Kostnaderna har inte heller gått ner så som många hade hoppats.

Upphandlingsreglerna har många goda syften på papperet: konkurrens ska råda, alla ska få en chans, ingen ska gynnas med mygel och bästa-bror-politik, osv. Nu vore det nog ändå dags att ta ett steg tillbaka och erkänna att regler som möjligen lämpar sig väl för standardvaror och styckegods som pulpeter, kulspetspennor och krossgrus inte nödvändigtvis alls lämpar sig för upphandlingen av vård- och andra specialtjänster. Det vore dags att låta teorierna träda tillbaka och låta förnuftet råda.

Visst försöker vi vara kloka och uppnå bästa möjliga resultat — men det vore inte så dumt att minnas det gamla talesättet att det bästa allt som oftast är det godas fiende — för det är ju just i den bedömningen som det sunda förnuftet och lite sans och vett spelar en så viktig roll!

 

Löntagaren 4.11.2010 nr 9/10

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)