i mindre enheter, men i postbranschen har man gått i
motsatt riktning. Arbetsgivaren Itella har lagt ner små enheter med hård hand.
Hos oss finns det huvudförtroendemän på heltid i de stora bolagen och
glesbygden täcks med ett nät av regionala huvudförtroendemän, knappt 20 till antalet,
som jobbar heltid. Dessutom finns det arbetsplatser där förtroendemännen kan ha ansvar
för flera arbetsplatser i närheten, säger organisationssekreterare Seppo Kinnunen
på Finlands post- och logistikunion.
Kinnunen anser att kollektivavtalets skrivning om att förtroendemannen ska få
information om alla nya arbetsavtal och om förlängning av tidsbundna avtal är det allra
viktigaste med tanke på medlemmarna.
Då får förtroendemannen information om nya arbetstagare och kan gå och
träffa dem. Det är viktigt för medlemsrekryteringen, men samtidigt blir medlemmarna
bekanta med förtroendemannen, vilket gör det lättare att senare ta kontakt.
PÅ BIL- OCH TRANSPORTBRANSCHENS arbetarförbunds
stora arbetsplatser finns det förutom en huvudförtroendeman till och med flera
arbetsplatsförtroendemän. Men om arbetsplatsen saknar förtroendeman ringer medlemmarna
till distriktsbyrån.
Vi har inte regionförtroendemän, men nätverket med elva regionbyråer
betjänar medlemmarna rätt bra, säger AKT:s organisationssekreterare Esa Tuominen.
AKT:s mål är att det ska väljas en förtroendeman på varje arbetsplats. Den här
uppgiften har fackavdelningarna skött med varierande framgång. Det är fackavdelningens
uppgift att se till att en förtroendeman väljs på varje arbetsplats. Nu finns det cirka
600 förtroendemän inom branschen.
Tuominen menar att fackavdelningarna inte riktigt haft koll på sin basuppgift och AKT
har nu vid möten i regionerna fäst uppmärksamhet bland annat vid vikten av att välja
förtroendemän. Val av förtroendemän uppmuntras och förbundet försöker med
utbildning av förtroendemännen stödja dem i deras arbete.
Det är i hög grad fråga om information. På arbetsplatserna måste man
förstå att välja en förtroendeman och denna ska informera om sina uppgifter på
arbetsplatsen. Då och då händer det att någon ringer till förbundet och frågar vem
som är arbetsplatsens förtroendeman. Det är till ingen nytta för medlemmarna och för
intressebevakningen på arbetsplatsen om medlemmarna inte vet vem som är förtroendeman.
Alltför ofta tänker man också att förbundsbyrån sköter allt och själv
behöver man inte göra något.
ELEKTRIKERFÖRBUNDETS organisationschef Reijo
Salmi framhåller att det finns all anledning att välja en förtroendeman på varje
arbetsplats. Via förtroendemannen får man på arbetsplatsen information om
löneförhöjningar och andra anställningsvillkor. Inom vår bransch är det i alla fall
så att lönerna och anställningsvillkoren är bättre på arbetsplatser som har
förtroendeman, framhåller
Efter den senaste stadgeändringen gällande Elektrikerförbundets fackavdelningar är
dessa skyldiga att styra verksamheten på arbetsplatserna och se till att det väljs
förtroendemän och stödja förtroendemännen i deras arbete.
En utmaning är de ständiga omstruktureringarna i företagen. Följden kan vara
att det i samma företag finns medlemmar i olika fackavdelningar. Föreningslagen
tillåter inte att förbundet slår samman avdelningar, utan medlemmarna måste själva
byta avdelning. Ofta är medlemmarna känslomässigt bundna till sin fackavdelning, och
det är svårt att gå över till en annan, konstaterar Salmi.
Organisationschef Reijo Salmi framhåller att för intressebevakningen är det bäst om
det finns en förtroendeman på arbetsplatsen.
Utan förtroendeman är tröskeln betydligt högre för en enskild medlem att
driva en fråga. Om det finns en vald förtroendeman blir inte en enskild medlem nageln i
ögat. Dessutom har förtroendemannen ett bättre skydd.
Då det inte i levande livet finns förtroendemän på alla arbetsplatser och
alla arbetsgivare inte hör till arbetsgivarförbundet, ökar pressen på förbundens
byråer. På Elektrikerförbundet är det i hög grad de fem regionombudsmännen som får
ta emot trycket. De sköter i praktiken "förtroendemannauppgifter". När
arbetsgivaren hör till arbetsgivarförbundet kan förbundet förhandla direkt med
arbetsgivarförbundet, konstaterar Salmi på Elektrikerförbundet.
ENLIGT LAGEN SKA ALLA arbetsplatser med över tio
arbetstagare välja arbetarskyddsfullmäktige. På Byggnadsförbundets arbetsplatser är
kontaktpersonerna ofta i praktiken också arbetarskyddsfullmäktige, ibland också
förtroendemän. Därmed har Byggnadsförbundet kontaktpersoner som på arbetsplatserna
ger råd och diskuterar med underentreprenörernas och andra entreprenörers
förtroendemän.
Kontaktpersonen sköter arbetarskyddsuppgifter på arbetsplatsen, ser till att
också underentreprenörernas anställda organiserar sig och håller kontakt med
förtroendemännen. Den egentliga intressebevakningen sköts alltid av förtroendemannen
vid respektive företag. Kontaktpersonen fungerar som budbärare på byggarbetsplatser,
som ju fungerar en viss tid, och där det finns arbetstagare från flera entreprenörer,
berättar Byggnadsförbundets organisationssekreterare Jukka Asikainen.
Givetvis finns det huvudförtroendemän, förtroendemän och arbetarskyddsfullmäktige
på stora byggföretag som till exempel YIT och Skanska. Förtroendemän har också valts
inom andra etablerade, även mindre, företag i branschen. Företagens förtroendemän
sköter intressebevakningsfrågor för flera arbetsplatser, dvs. frågor som
arbetsplatsens kontaktperson vill få skött. Men om små underleverantörer inte har
någon förtroendeman, så skickar arbetsplatsens kontaktperson frågan till regionbyrån.
Eftersom kontaktpersonen i sin egenskap av arbetarskyddsfullmäktige har ett bättre
anställningsskydd endast under den tid arbetsplatsen är verksam, så tar firmornas
förtroendemän eller regionbyråerna hand om intressebevakningsfrågorna.
I början av 2000-talet var vi en aning oroliga för om vi skulle ha
tillräckligt med förtroendemän när de stora åldersklassernas erfarna förtroendemän
började gå i pension. Men överraskande bra har vi fått yngre att åta sig uppgiften
som förtroendemän. Visserligen kunde vi ha en bättre täckning och vi måste hela tiden
jobba med frågan. Som stöd för intressebevakningen finns förbundets omfattande nät av
distriktsbyråer, och därifrån kan en funktionär snabbt åka iväg till
arbetsplatserna, påpekar Asikainen.
PAMS ORGANISATIONSCHEF Heidi Lehikoinen säter att
det i servicebranschen inte är möjligt att erbjuda en förtroendemans tjänster till
alla medlemmar, men lyckligtvis tycks medlemmarna känna till förbundets riksomfattande
servicenummer, säger
Inom PAM-branscherna finns det kring 50 kollektivavtal med mycket olika bestämmelser
om förtroendemannasystemet. I handelsbranschens kollektivavtal ingår en bestämmelse om
val av förtroendeman. Förbundet satsar på utbildning av förtroendemännen och för
kampanjer.
Under aktivitetsveckorna, till exempel vecka fem, har vi redan i flera års tid
besökt små arbetsplatser. Då diskuterar vi med arbetstagarna. Många ansluter sig som
medlemmar och på vissa arbetsplatser kommer vi överens om att en förtroendeman ska
väljas, och så svarar vi på konkreta frågor som förtroendemannen vanligen skulle veta
svaret på. På senare år har vi haft tre aktivitetsveckor. Trots att vi använder oss av
alla nya kommunikationsformer, exempelvis Facebook, är det alltid viktigt med personliga
kontakter, framhåller Lehikoinen.
Hon berättar att förbundet uppmuntrar medlemmarna att välja förtroendemän, men
ofta tänker man på det först när det uppstått en konflikt. Det är ingen fruktbar
tidpunkt att börja bygga upp ett förtroende. En förtroendeman borde väljas då allt
är lugnt. Då har man tid på sig att bygga upp ett ömsesidigt förtroende.
Regionala strukturer och företagens organisation påverkar också
förtroendemannasystemet. Inom S-gruppen har man exempelvis regionala huvudförtroendemän
och därtill kan arbetsplatsförtroendemän väljas. I HOK-Elanto i huvudstadsregionen
finns det flera förtroendemän på heltid, men i områden med färre arbetstagare arbetar
förtroendemannen på deltid. I City-Market finns det en förtroendeman i varje varuhus
och en av dem är huvudförtroendeman.
Viktigt är att förtroendemannen har en verklig förhandlingspart. Därför kan
strukturen i förtroendemannasystemet variera. Små arbetsplatser och deltidsanställda
skapar ytterligare utmaningar för skötseln av förtroendemannens uppgifter. I praktiken
går mycket tid åt till att förtroendemannen påminner arbetsgivaren om skyldigheten att
erbjuda mer arbete, betonar Lehikoinen.