Dessa tecken är dock inte helt
entydiga. Vi fick nyligen ta del av Åbo Akademis förvaltningsdirektör Roger Broos
något oväntade förslag att införa en betydande terminsavgift för högskolestudier. I
tidningen Västra Nyland (13.4.) bestrider Broo att han talat om några bestämda
penningbelopp. Om avgiften ska få tillräcklig betydelse för universitetens finansiering
måste vi nog ändå räkna med ca 10 000 mk per läsår, allra minst.
Inom specialsjukvården
medför redan nuvarande praxis att den som har råd att betala t.ex. 10 000 mk kan bli
opererad genast, medan den som inte kan det får vänta i upp till 23 år. Detta är
i praktiken en betydande vårdavgift som i någon mån subventioneras via
sjukförsäkringen. |
Avgifter
för sådant som
borde betraktas
som välfärdstjänster
har givetvis inget
i en nordisk
välfärdsstat
att skaffa |
Många har talat för avgifter även
på bibliotek, skolor osv. De sociala följderna av dessa avgiftssystem är lätta att
räkna ut. De hjälper ytterligare till att segregera, dvs splittra upp folket i sådana
som har råd och sådana som inte har råd. Betydande avgifter av vad slag det vara månde
startar alltid en ond cirkel vars konsekvenser är svåra att överblicka. Låt oss ta
studieavgiften som exempel.
Broo tycktes i en radiointervju (3.4.)
mena att om pappa eller mamma saknar pengar kunde avgiften finansieras med lån och
därför skulle alla kunna klara den. Riktigt så enkelt är det inte. Om förslaget
skulle förverkligas måste vi lägga en betydande summa till den studerandes lånebörda.
För nyutexaminerade från mera
anspråkslösa förhållanden utan extra reserver, vore detta en extra börda som tynger
ovanpå övriga studielån, lån till bostad, bil, heminredning osv. Den extra bördan
lever de med i minst 1520 år.
Det finns redan nu kalkyler som visar
att högskolestudier inte nödvändigtvis "lönar sig" ekonomiskt.
Trots att den högt utbildade ibland,
men bara ibland, kan räkna med högre lön, gör de uteblivna inkomsterna och den höga
skuldbördan som är ett direkt resultat av de långa studierna att många helt enkelt
inte når upp till samma livstidsinkomst, eller samma levnadsstandard som deras sämre
utbildade kamrater vilka kommit tidigare ut i arbetslivet.
Studieavgifter gör givetvis
högskolestudier ännu mindre attraktiva av ekonomiska skäl. Många unga finländare
från de lägre inkomstkategorierna måste nog redan i ett tidigt skede överväga andra
typer av karriärer om betydande studieavgifter införs. Detta leder i sin tur till en
till en tidig gallring på rent sociala grunder.
Studieavgifter av detta slag kan
därför indirekt medföra negativa konsekvenser också på den lägre utbildningens
kvalitet, särskilt i sådana skolor och klasser där det redan i dagsläget är svårt
med studiemotivationen. Av detta lider alla elever och all personal i dessa skolor.
Avgifter i högskolan stärker på detta vis indirekt den förekommande tendensen till
uppdelning i "elitenheter", "vanliga" och "problematiska"
enheter inom grundskolor och gymnasier.
Den klassiska lösningen att införa
stipendier för "fattiga begåvade" gör egentligen segregeringen bara
synligare. Rika obegåvade är välkomna medan fattiga obegåvade icke göre sig besvär.
Det samhällsstöd som riktas till universiteten blir då i praktiken en subvention riktad
till de högre inkomstkategorierna. Precis som f.ö. sjukförsäkringsersättningarna vid
privatklinikbesök och subventionen av dyrare opera- och teaterbiljetter är redan nu.
Detta sker framför ögonen på ett
samhälle som säger sig vilja skapa jämlikhet.
Studieavgifter eller andra betydande
avgifter för sådant som borde betraktas som välfärdstjänster har givetvis inget i en
nordisk välfärdsstat att skaffa. De måste avvisas på det bestämdaste såsom ovärdiga
ett mänskligt och jämlikt nordiskt välfärdssamhälle.
Mikael Forss
Löntagaren 30.4.2001 nr
4/01