I sin doktorsavhandling
vid sociologiska institutionen vid Åbo Akademi kom May fram till att man kunde ge en mer
nyanserad bild av ensamförsörjning om man slutade utgå från familjeform som bas för
människans identitet. Det är samhället runt den ensamma mamman som skapat en negativ
klang på begreppet "ensamförsörjare". Själv ser hon sig inte som just
ensamförsörjare utan som mamma, kvinna och människa.
May har forskat i de livshistorier "Institutet för kvinnoforskning vid Åbo
Akademi" samlade in 1995 i projektet "Kvinnoliv i Svenskfinland". Hos de
mammor som levde med barn men utan man var "jaget" störst av allt i kvinnans
liv. Barndomen upptog en stor del av livshistorierna och förhållandet till andra
människor beskrevs ingående, men alltid utgående från vad "jaget" upplevt. I
beskrivningarna av vuxenlivet tog arbete och familj en stor plats, medan just
ensamförsörjningen upptog en liten del av berättelserna. Enligt May visar detta på att
kvinnorna inte i första hand ser sig som ensamförsörjare utan som kvinnor med barn. Om
pappan i familjen av olika orsaker försvinner ändrar det inte på mammans förhållande
till barnen.
Forskarna har tidigare tittat på kvinnan genom linsen
"ensamförsörjning", förklarar May. I min avhandling har jag valt att titta
på ensamförsörjning genom linsen "kvinnlig livshistoria". Då ser man att
ensamförsörjningen inte styr kvinnans liv utan bara är en bit av många andra i livet.
I livshistorierna har kvinnorna själva formulerat sin ensamförsörjning, det skulle ha
sett annorlunda ut om de vetat om att det är just ensamförsörjningen forskarna skulle
titta på.
Individnivå
Då forskarna tidigare tittat på kvinnor som ensamförsörjare har man sett på
variabler som psykologi, ekonomi, barn etcetera och därmed sett på sociala strukturer.
Utgående från dessa har man påstått hur det är att vara ensamförsörjare i Finland.
May har gått in på individnivån och påvisar mera hur ensamförsörjare presenterat sig
själva i dessa livshistorier. I materialet finns "äldre" och "yngre"
ensamförsörjare.
De äldre, födda mellan 1910 och 1930 och ensamförsörjare på 40-, 50- och 60-talen,
såg sig själva som kvinnor med barn, som ogift mor, frånskild eller änka. De talade
mest om materiella svårigheter med att vara ensam med barnen. Finland var då ett fattigt
agrart land och kvinnorna kom ofta från mindre bemedlade förhållanden. De måste jobba
mycket och att bli ensam med barnen var en stor ekonomisk risk om man inte hade
släktingar som hjälpte en.
De yngre, ensamförsörjare på 197090-talen, upptog inte försörjningen i sina
livshistorier. De berättade mera om det psykologiska i att vara mor, om förhållandet
till barnen på emotionell nivå. Dessa kvinnor hade medelklassbakgrund och egen karriär
i välfärdsstaten Finland.
Förr skulle en bra mor kunna försörja sina barn, ge dem kläder och utbildning.
Moderskapet har ändrat karaktär. Ensamförsörjare är överlag fattigare ännu idag,
men tack vare stöd från staten klarar sig ensamförsörjare bättre idag än på till
exempel 1940-talet. Moderskapet handlar om att ge en trygg uppväxt och utveckling
psykologiskt.
På många sätt har det blivit lättare att vara ensamförsörjare i dagens Finland.
Tanken om kärnfamiljen lever ännu kvar här, men skilsmässa är mera acceptabelt än
tidigare. Förr var det en skam att vara ensamförsörjare, nu diskuterar man inte
ensamförsörjning så mycket utan pratar mera om skilsmässa och nyfamiljer. Det är
fortfarande dock vanligast att det är mamman som tar hand om barnen vid en skilsmässa.
Av cirka 17 000 ensamförsörjare i dagens Finland är 88 % mammor. Trots att nya familjer
uppkommer kan det hända att ensamförsörjningen fortsätter. Mammas nya karl eller
pappas nya kvinna tar inte alltid rollen av ny mamma eller pappa. De bör de inte heller
alltid göra, speciellt inte om den frånvarande föräldern har en aktiv roll i barnets
liv. Ett barn kan få för många föräldrar.
Begreppen för familjeform ändrar hela tiden, säger Vanessa May. Jag tror
ändå att ensamförsörjning kommer att betraktas som något svårare länge framöver,
att det är bättre för alla om man har två föräldrar.
Skuldkänslor
Ensamförsörjande kvinnor är medvetna om att folk runt omkring dem antar att barnen
mår sämre i enförälders-familjer. Ensamförsörjarna känner att de måste bevisa att
i just deras fall mår barnen lika bra eller bättre än de skulle gjort om förhållandet
mellan föräldrarna fortgått. Skuldkänslorna tynger ensamförsörjarna om det går
dåligt för barnen.
May fortsätter att forska i ensamförsörjning. Idag gör hon intervjuer med
ensamförsörjande mammor.
Jag får ju helt andra svar nu än i levnadshistorierna, berättar May, då de
jag träffar vet att det är just ensamförsörjningen jag ska titta på. De ensamma
papporna har jag inte forskat i, men jag tror det skulle se helt annorlunda ut. Ensamma
pappor erbjuds lättare hjälp än ensamma mammor. Ännu idag förväntas mammorna klara
allt själv.
May hoppas att utvecklingen går i den riktningen att ensamförsörjarna inte blir så
ensamma, att man kan dela på vårdnaden och ansvaret. Om någonting går snett med ett
barn bör man inte alltid skylla enbart på ensamförsörjaren, utan se att det utöver
mamman och pappan finns flera människor, ett helt samhälle, som är ansvariga för
barnens välfärd. Familj är något som är viktigt att diskutera och genom sin forskning
vill May delta i den diskussionen. Hur ser då hennes eget familjeideal ut?
Man och katter, skrattar hon. Nej, jag har inget ideal, det är skadligt. Det
blir bara problem om man sen inte passar in i idealet. Det viktiga är att folk är
lyckliga!
SUSANNE
SKATA