Vad den handlar om är att det nya
informationssamhället kanske inte alls kommer att bli så jämlikt och demokratiskt som
många framtidsvisionärer låtit påskina. Visserligen blir kanske nästan all
information tillgängligt för alla till relativt överkomligt pris.
Det är
också säkert att informationen inte längre kan monopoliseras och prissättas lika
enkelt som under det tryckta pappersmediets blomstringstid. Vi har fått en störtflod av
nya medier och en teknik som dels möjliggör hemmakopiering av alla former av text- och
bildinformation, dels i sig själv utgör konkurrenter till pappersmedier som böcker och
tidningar. |
|
Informations-
samhällets negativa element kan inte bekrigas med bomber och granater. |
Det blir synbarligen
bara svårare att "patentera" och prissätta egna informationsprodukter. Det
blir alltså bara svårare att få dessa produkter att passa in i det
industrikapitalistiska mönstret. Det som säger att "tid är pengar" och att
huvudsyftet med mänsklig verksamhet är att skapa nytta i form av produktion som sedan
omvandlas till löner och vinst. Om det sedan är lönen eller vinsten som är viktigast
beror givetvis på samhällsställningen.
Informationsprodukten passar inte in i
detta mönster därför att den i princip är oändligt delbar och kollektiv. När man
sjunger en sång, läser en dikt, eller ser en film på TV förstörs eller förändras
dess innehåll inte på minsta vis. Det handlar alltså inte om mätbar konsumtion och det
är just detta som man vill komma åt genom copyrightbestämmelser och dylikt. Man vill
helt enkelt förhindra att folk kommer åt innehållet i böcker, tidningar, musikstycken,
filmer osv. gratis. Det är just via copyrighten som informationsprodukterna alls kan fås
att passa ihop med industrikapitalismens villkor.
Industrin och lantbruket arbetar med
det traditionella knapphetsparadigmet, där allt måste tas fram ur en motsträvig jord
och en fientligt sinnad natur som rent av ska bekämpas ("struggle against
nature"). Om andra familjer, nationer eller samhällsklasser inkräktar på ens
"rättigheter" ska också de bekämpas. Resultatet, allas kamp mot alla, torde
finnas till allas beskådande och behöver inte närmare ordas om.
Här är alltså informationsmediet
annorlunda och föga lämpat för gamla tankesätt. Informationssamhällets negativa
element, såsom datavirus, lögnaktiga nyheter, felaktig vetenskap, moderna legender,
näthackare och piratkopior av alla de slag kan inte bekrigas med bomber och granater.
Kanske inte ens med alla de arméer av advokater och rättegångar, som hör den fredstida
industrikapitalismen till.
Informationsprodukterna är helt enkelt
annorlunda. De passar inte in i det invanda mönstret. När de väl producerats lever de i
evighet och kan delas mellan alla utan att någon förlorar ett enda dugg. Snarare tilltar
värdet av t.ex. ett språk när det talas av flera. Denna egenskap har förlett många
att utmåla en utopistisk framtid, där alla har tillgång till allt på lika villkor.
Makten skulle fördelas automatiskt enligt demokratiska principer, eftersom all form av
maktmissbruk obönhörligt avslöjas. Dessa utopier hade stor utbredning under 1900-talets
sista decennier.
Tyvärr är det ändå inte riktigt så
enkelt. Alla klarar inte av att tillgodogöra sig informationsprodukterna lika bra, det
krävs kunskap och olika slag av begåvning och intelligens. En ytterligare svårighet som
alla känner till är att man i den oändliga virtualrymden måste kunna koncentrera och
sålla kunskap, veta vad som är viktigt och vad som kan läggas åt sidan, i annat fall
drunknar man. Det krävs alltså erfarenhet och omdöme. I den här situationen bildas en
på hemlighållen och/eller svårbegriplig kunskap baserad maktelit som manipulerar en
stor maktlös majoritet via olika informationsmedier som alltså behärskas av eliten,
nätokraterna. Eliten lägger givetvis böcker, TV, tidningar och framför allt reklamen
under sina fötter och nyttjar den omärkligt men ytterst cyniskt för sina syften. Genom
att de kontrollerar dessa ytterst kraftiga medier får de småningom också kontrollen
över den traditionella industrin och servicenäringarna.
Det handlar om en typisk
konspirationsteori, de kunniga mot de okunniga, och om en från marxismen, eller varför
inte socialdarwinismen, bekant historisk förtrycksprocess där förtryckarmakten hela
tiden söker sig nya vägar. Först var det godsägare och livegna, sedan kapitalister och
arbetare och framöver alltså de kunnigas fåtal, nätokraterna, som ställs mot de
okunniga massorna - dvs. nästan alla av oss.
Det är förstås ingen rosig eller
särskilt rolig samhällsbild som målas fram här, det finns nog också en trevligare
sida av medaljen, men den får vi återkomma till en annan gång.
Mikael Forss
Löntagaren 4.2.2002 nr
1/02