
Matti Viialainen, FFC:
Budgetförslaget ger underlag
för inkomstförhandlingarna
Inverkan enligt inkomst utan löneförhöjningar
Regeringens budgetförslag
understryker behovet av en inkomstpolitisk helhetslösning. Förslaget ger också ett
underlag för en dylik, säger Matti Viialainen, biträdande chef på FFC.
FFC är till freds med att
budgetmanglingen gav mera pengar till sysselsättning och utbildning. Bl.a. kan ett
flerårigt kunskapshöjande program för den vuxna befolkningen inledas nästa år.
Sysselsättningen fick mera pengar än vad finansministeriet ursprungligen
föreslog. Beaktar man konjunkturutsikterna är ökningen dock anspråkslös, säger
Viialainen.
Budgetmanglingen innebär att ytterligare drygt 40 miljoner euro satsas på
sysselsättningen. För fortbildning av vuxna med enbart grundutbildning lovar regeringen
nästa år fem miljoner euro. Också läroavtalsutbildningen föreslås få mera medel.
Viialainen understryker att det är nödvändigt att återkomma till såväl
sysselsättningsfrämjande åtgärder, finansieringen av programmet för kunskapshöjande
hos den vuxna befolkningen som skattelinjen i samband med en inkomstpolitisk
helhetslösning.
Regeringen har låtit förstå att den är beredd att, om så behövs, stöda höstens
inkomstuppgörelse, både i fråga om beskattning och sysselsättning.
Köpkraft med löneförhöjningar
Vid budgetmanglingen krympte inkomstskattelättnaderna till i det närmaste noll.
Regeringen föreslår en 0,3 procentenheters lättnad i marginalskatteprocenterna i
inkomstskatteskalorna samt en höjning av skalans inkomstgränser med en procent. För en
löntagare med medelstor inkomst betyder detta att nettoinkomsten ökar med ca tio euro i
månaden, exklusive löneförhöjningar.
Skattelättnaden blev så liten att den inte stärker löntagarnas köpkraft.
För detta behövs löneförhöjningar, säger Viialainen.
Han påpekar att en tvåårig inkomstpolitisk helhetsuppgörelse skulle ge möjlighet
att påverka skatteuppgörelsen också för år 2004.
Viialainen är nöjd över att man lyckades avvärja den av finansministeriets
föreslagna höjningen av sjukförsäkringsavgiften. Regeringen föreslår nu att
sjukförsäkringsavgiften sänks med 1,5 procent för pensionärerna, d.v.s. till samma
nivå som för löntagarna.
FFC har föreslagit att finansieringen av sjukförsäkringsavgifterna reformeras i
samband med nästa regeringsprogram.
Bostadsbyggandet borde ta fart
Matti Viialainen hade gärna sett att budgetförslaget inkluderat större offentliga
investeringar. Medel för nya vägprojekt saknas t.ex. i budgeten.
Vad bostadsbyggandet anbelangar saknas stimulansåtgärder anpassade till
rådande konjunkturläge nästan helt. Förutom inledandet av hamnprojektet i Nordsjö
finns endast några mindre investeringsprojekt på regeringens lista, säger Viialainen
kritiskt.
Vad den kommunala ekonomin beträffar tycker Viialainen att budgetförslaget är på
plus, trots att skatteuppgörelsen gör att kommunerna förlorar skatteinkomster i någon
mån.
Budgetförslagets slutsumma är 35,7 miljarder euro. Nästa år tvingas staten ta nya
lån på 205 miljoner euro. Riksdagen inleder budgetbehandlingen den 17 september.
Pirjo Pajunen
FFC/HP |
|
Inverkan enligt inkomst utan löneförhöjningar |
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruttolön |
Skattesats |
Ändring i
skatte-
sats |
Nettolön |
Ändring
i nettolön
|
|
2002 |
2003 |
2002 |
2003 |
/mån
|
% |
% |
%-enhet |
/mån
|
euro/mån |
% |
/mån
|
|
|
|
|
|
|
|
|
500 |
0,15 |
0,14 |
-0,6 |
425 |
428 |
0,7 |
3 |
1000 |
0,20 |
0,19 |
-0,4 |
802 |
806 |
0,5 |
4 |
1500 |
0,26 |
0,25 |
-0,5 |
1110 |
1118 |
0,7 |
8 |
2000 |
0,30 |
0,30 |
-0,5 |
1391 |
1402 |
0,8 |
10 |
2500 |
0,34 |
0,33 |
-0,5 |
1659 |
1671 |
0,7 |
12 |
3000 |
0,36 |
0,36 |
-0,5 |
1910 |
1925 |
0,8 |
15 |
3500 |
0,39 |
0,38 |
-0,5 |
2150 |
2166 |
0,8 |
17 |
4000 |
0,40 |
0,40 |
-0,4 |
2390 |
2408 |
0,8 |
18 |
4500 |
0,42 |
0,41 |
-0,4 |
2630 |
2649 |
0,7 |
19 |
5000 |
0,43 |
0,42 |
-0,5 |
2851 |
2875 |
0,8 |
24 |
|
Ändringar i skattebasen:
1) I statens inkomstskatteskala sänks samtliga marginalskatteprocenter med 0,3
procentenheter och skatteklassgränserna höjs med 1 procent
2) Maximibeloppet för inkomstavdrag i kommunalbeskattningen höjs med 160 euro (till 2300
euro) och den första influtna skatteprocenten höjs med två, den andra med 2,5
procentenheter
3) Maximibeloppet för avdraget för inkomstens förvärvande höjs med
80 euro (till 540 euro) |
Löntagaren
30.8.2002 nr 7/02
|