Tidigare på söndagskvällen beslöt
FFC:s styrelse att för sin del godkänna den inkomstpolitiska helhetsuppgörelsen och
sade sig vara redo att underteckna avtalet. Vid det laget hade drygt 86 procent eller 850
000 löntagare i FFC-branscherna nått avtal inom inporamen. Endast 4 procent, ca 42 000,
stannade utanför. Förhandlingar för resterade dryga nio procent, eller ca 92 0000
löntagare, fortsatte.
Styrelsen var enhällig och stolt över det inkomstpolitiska avtalet. Det höjer
köpkraften, stärker sysselsättningen och förbättrar arbetstagarnas trygghet, sade
Ihalainen efter styrelsemötet.
Trots viss tveksamhet till det inkomstpolitiska förhandlingsresultat som nåddes den
18 november hade också Pappersförbundet i sina förhandlingar med arbetsgivarna lyckats
hålla den inkomstpolitiska ramen. Pappers avtal inkluderar bl.a.
resultatlönebestämmelser, vissa ändringar i ersättningen till
arbetarskyddsfullmäktige och texttillägg också om arbetarskyddsombuden.
Transportsektorn öppen
Då inpoavtalet undertecknades saknades avtal fortfarande till sjöss, till lands och i
luften. Finlands Sjömans-Union hade endast tecknat avtal för några mindre grupper,
bl.a. nåddes avtal för fraktfartygen sedan arbetsgivaren förbundit sig att avstå från
att använda utländsk billig arbetskraft på sina fartyg under den tvååriga
avtalsperioden. AKT hade nått avtal för stuveriarbetarna men hela landsvägstrafiken var
ännu en öppen fråga. Såväl Luftfartsunionen som Flygvärdinne- och stuertföreningen
saknade avtal. Järnvägssektorn omfattas däremot i sin helhet av det inkomstpolitiska
avtalet.
Vid pressläggningen på måndagen hade saknades avtal för bevakningsbranschen
(Servicefacket), torvindustrin (Trä) och elektrikerna i livsmedelsbranschen
(Elförbundet) Det FFC-anslutna Livsmedelsarbetarförbundet hade redan tidigare
konstaterat sig stå utanför.
Regeringen hade för avsikt att dagen därpå avlåta en proposition till riksdagen om
ett stödpaket som bl.a. inkluderar skattelättnader.
INGEGERD EKSTRAND
Avtalet i
korthet
Avtalsperiod
1.2.200315.2.2005.
Lönelyftet i mars 2003 följer en s.k. blandlinje och har en kostnadseffekt på 2,9
procent. Den allmänna förhöjningen är 17 cent/h eller 28,39 euro/mån, dock minst 1,8
procent, förbundspotten 0,8 och jämställdhetspotten 0,3 procent.
I mars 2004 är lönelyftets kostnadseffekt 2,2 procent, den allmänna
löneförhöjningen 16 cent/h eller 26,72 euro/mån, dock minst 1,7 procent.
Förbundspotten är på 0,5 procent medan jämställdhetspott saknas.
Ett indexvillkor träder i kraft om inflationen överstiger 3,1 procent räknat från
november 2002 till december 2003.
Vid behov uppgörs sysselsättningsprogram för den som hotas av uppsägning. Den som
varit minst 20 år i arbete får sin inkomstrelaterade arbetslöshetsdagpenning förhöjd
med fem euro under 150 dagar.
Arbetsturer på mindre än fyra timmar tillåts endast om arbetstagaren så önskar
eller annan motiverad orsak föreligger.
Förtroendemännens minimiersättning höjs till 48 euro i månaden och
arbetarskyddsfullmäktige får mera tid för sitt uppdrag. För bägge förtroendegruppers
del garanteras bibehållen yrkeskunskap och karriärmöjligheter. Arbetsgivaren bör
garantera dem tillgång till adb, e-post och Internet.
Den partiella vårdledigheten utvidgas att gälla under barnens hela första och andra
skolår.
Övervakningen av arbetsvillkoren för utländsk arbetskraft effektiveras.
Parterna kom också överens om att i högre grad gå in för kontinuerliga
förhandlingar.


FFC:s fullmäktige
Stabilitet och förutsägbarhet
viktiga
Enligt FFC:s
fullmäktige motsvarar resultatet av de inkomstpolitiska förhandlingarna i tillräcklig
grad de mål som ställdes upp vid fullmäktiges vårmöte: att sysselsättningen stöds,
köpkraften ökar och att kvaliteten i arbetslivet förbättras.
Det viktigaste är att ett inkomstpolitiskt avtal ger stabilitet och
förutsägbarhetdet osäkra ekonomiska läget, konstaterade fullmäktige vid sitt möte
på Kiljava den 22-23 november.
Fullmäktige lyfte bl.a. fram utbyggnaden av den partiella vårdledigheten, programmet
för kunskapslyft, den effektivare övervakningen av arbetsvillkor för utländsk
arbetskraft och förbättringar för förtroendemän och arbetarskyddsfullmäktige.
Kritik riktades mot arbetsgivarna för deras ogina attityd som omintetgjorde framsteg
bl.a. i fråga om resultat- och vinstlöner.
Fullmäktige uppmanade regeringen att omedelbart förverkliga de förslag om en skärt
övervakning av arbetsvillkoren för utländsk arbetskraft. Trafik- och
kommunikationsministeriets planer på ökad konkurrensutsättning och privatisering på
bekostnad av bl.a. trafiksäkerheten bör stoppas.
Fullmäktige uppmanade också väljarna att söka sig till valurnorna vid riksdagsvalet
i mars.