Finansministeriet tillsatte den 19.6.2001 en
skattekommitté med uppdraget att se över inkomst- och förmögenhetsbeskattningen och
behovet att utveckla företags- och kapitalbeskattningen i ljuset av den internationella
utvecklingen och en allt kraftigare skattekonkurrens.
FFC konstaterar i sitt utlåtande till Arvela-kommitténs betänkande att
möjligheterna att sänka skatter av flera skäl är mindre under den kommande än under
den pågående valperioden. Under de kommande åren måste man bereda sig på de ökade
kostnader som den åldrande befolkningen förorsakar. Intäkterna från skatter och
acciser på alkohol, tobak och bilar minskar, vilket drabbar den offentliga ekonomin. Det
begränsar möjligheterna att genomföra andra omfattande skattelättnader. FFC betonar
att beskattningen bör läggas på en optimal nivå som möjliggör en hållbar
finansiering av välfärdstjänster och socialskydd och stöder ekonomisk tillväxt,
sysselsättning och en stabil offentlig ekonomi.
Slopa självrisken på arbetsresor
Kommittén föreslår att skattegraden i den statliga inkomstbeskattningen ändras
under åren 20032007 så att den högsta marginalskattegraden blir 50 procent. FFC
anser att den stora skillnaden mellan marginalskatten på arbetsinkomst och skatten på
dividender bör minskas genom en reform av dividendbeskattningen. Inkomstskattelättnader
bör av sysselsättningsskäl införas på små och medelstora inkomster.
Utgifterna för förvärvande av arbetsinkomst borde beaktas till sitt fulla belopp,
anser FFC. Den höga självrisken i avdraget för arbetsresor strider mot detta och
därför är det motiverat att slopa den under valperioden. Kommunerna bör kompenseras
för den skatteförlust detta medför.
Den nominella bolagsskattegraden på 29 procent är bland de lägsta i EU. FFC anser
att bolagsbeskattningen väl kan fortsätta att vara 29 procent. Kapitalskatteprocenten
kunde t.o.m. höjas. Till exempel i Sverige ligger den på 30 procent.
Ändrad skatt på dividender
Nivån på totalbeskattningen av dividendinkomster är den lägsta i hela EU, då det
är fråga om dividend som är beskattningsbar kapitalinkomst. Också den dividendinkomst
som beskattas som inkomst är relativt lindrigt beskattad eftersom företagaren har
möjlighet att påverka sina skatter genom att styra sin dividendutdelning och
nettoförmögenhet. Den stora skillnaden mellan beskattningen på dividendinkomst och
marginalskatten på förvärvsinkomst har lett till att man allmänt strävar till att
förvandla förvärvsinkomster till dividendinkomst.
FFC anser att det är nödvändigt redan av rättviseskäl att ändra beskattningen av
dividender då statistiken visar att det är de synnerligen välsituerade som lyfter
dividendinkomst.
Inom EU är den dubbla beskattningen av dividender slopad bara i Finland och Grekland.
I Finland har den enkla beskattningen förverkligats genom full gottgörelse för
bolagsskatt och i Grekland genom skattefrihet på dividendinkomster. Flera problem är
förknippade med gottgörelsen av bolagsskatt och därför har man i andra EU-länder
antingen helt slopat det eller skurit ner kompensationen kraftigt.
Nej till skattestödda pensionsförsäkringar
Arvela-kommittén föreslår att beskattningen av frivilliga pensionsförsäkringar
flyttas från inkomstbeskattningen till kapitalbeskattningen och att det skattestödda
pensionssparandet utvidgas till att omfatta också investeringsfondsparande.
Om man vill förverkliga en neutral skattebehandling av frivilliga
pensionsförsäkringar och andra sparformer kan det ske genom att slopa det omotiverade
skattestödet av frivilliga pensionsförsäkringar, anser FFC. Då skulle det inte finnas
någon rätt att dra av skatt i det skede man investerar i en pensionsförsäkringsavgift.
Lyft pension skulle hänföras till kapitalbeskattningen bara till den del som gäller
avkastningen, till andra delar vore lyft pension skattefri inkomst.
FFC anser att skattebehandlingen av frivilliga pensionsförsäkringar borde beaktas i
den nya pensionslagstiftning som träder i kraft i början av 2005 och då
pensioneringsåldern kommer att variera mellan 63 och 68 år. Målet är att höja den
genomsnittliga pensioneringsåldern. En lösning innebär också det förslag FFC har
fört fram tidigare om att de frivilliga pensionsförsäkringsavgifterna vore avdragbara i
beskattningen bara i de fall att pensionen börjar betalas ut först när den försäkrade
har uppnått minimiåldern för den flexibla ålderspensionen, d.v.s. 63 år. Då skulle
den frivilliga pensionsförsäkringen komma till pass för att fylla de luckor som en
ofullständig arbetshistoria har fört med sig. I denna riktning går också kommitténs
betänkande, där föreslås en minimiålder på 62 år vilket samtidigt är den nedre
gränsen för förtida ålderspension.
Beskatta jord- och skogsbruksmark
FFC anser att förmögenhetsskatten bör bevaras också i fortsättningen, för
förmögenhetsbeskattningen främja ett effektivt utnyttjande av kapital och stöder den
ekonomiska tillväxten. Förmögenhetsskattens bas kunde utvidgas till att omfatta också
skattefria bankdepositioner, masskuldebrev och olika försäkringsformer.
Fastighetsskattens undre och övre gränser kunde höjas och fastighetsskattens bas
utvidgas till att omfatta jord- och skogsbruksmark, säger FFC i sitt utlåtande.