. vane.jpg (302 bytes)

ffc-nytt-pal.jpg (4434 bytes)

Skatten på dividender bör ändras

pune.gif (67 bytes)  Finansministeriet tillsatte den 19.6.2001 en skattekommitté med uppdraget att se över inkomst- och förmögenhetsbeskattningen och behovet att utveckla företags- och kapitalbeskattningen i ljuset av den internationella utvecklingen och en allt kraftigare skattekonkurrens.

FFC konstaterar i sitt utlåtande till Arvela-kommitténs betänkande att möjligheterna att sänka skatter av flera skäl är mindre under den kommande än under den pågående valperioden. Under de kommande åren måste man bereda sig på de ökade kostnader som den åldrande befolkningen förorsakar. Intäkterna från skatter och acciser på alkohol, tobak och bilar minskar, vilket drabbar den offentliga ekonomin. Det begränsar möjligheterna att genomföra andra omfattande skattelättnader. FFC betonar att beskattningen bör läggas på en optimal nivå som möjliggör en hållbar finansiering av välfärdstjänster och socialskydd och stöder ekonomisk tillväxt, sysselsättning och en stabil offentlig ekonomi.

Slopa självrisken på arbetsresor

Kommittén föreslår att skattegraden i den statliga inkomstbeskattningen ändras under åren 2003—2007 så att den högsta marginalskattegraden blir 50 procent. FFC anser att den stora skillnaden mellan marginalskatten på arbetsinkomst och skatten på dividender bör minskas genom en reform av dividendbeskattningen. Inkomstskattelättnader bör av sysselsättningsskäl införas på små och medelstora inkomster.

Utgifterna för förvärvande av arbetsinkomst borde beaktas till sitt fulla belopp, anser FFC. Den höga självrisken i avdraget för arbetsresor strider mot detta och därför är det motiverat att slopa den under valperioden. Kommunerna bör kompenseras för den skatteförlust detta medför.

Den nominella bolagsskattegraden på 29 procent är bland de lägsta i EU. FFC anser att bolagsbeskattningen väl kan fortsätta att vara 29 procent. Kapitalskatteprocenten kunde t.o.m. höjas. Till exempel i Sverige ligger den på 30 procent.

Ändrad skatt på dividender

Nivån på totalbeskattningen av dividendinkomster är den lägsta i hela EU, då det är fråga om dividend som är beskattningsbar kapitalinkomst. Också den dividendinkomst som beskattas som inkomst är relativt lindrigt beskattad eftersom företagaren har möjlighet att påverka sina skatter genom att styra sin dividendutdelning och nettoförmögenhet. Den stora skillnaden mellan beskattningen på dividendinkomst och marginalskatten på förvärvsinkomst har lett till att man allmänt strävar till att förvandla förvärvsinkomster till dividendinkomst.

FFC anser att det är nödvändigt redan av rättviseskäl att ändra beskattningen av dividender då statistiken visar att det är de synnerligen välsituerade som lyfter dividendinkomst.

Inom EU är den dubbla beskattningen av dividender slopad bara i Finland och Grekland. I Finland har den enkla beskattningen förverkligats genom full gottgörelse för bolagsskatt och i Grekland genom skattefrihet på dividendinkomster. Flera problem är förknippade med gottgörelsen av bolagsskatt och därför har man i andra EU-länder antingen helt slopat det eller skurit ner kompensationen kraftigt.

Nej till skattestödda pensionsförsäkringar

Arvela-kommittén föreslår att beskattningen av frivilliga pensionsförsäkringar flyttas från inkomstbeskattningen till kapitalbeskattningen och att det skattestödda pensionssparandet utvidgas till att omfatta också investeringsfondsparande.

Om man vill förverkliga en neutral skattebehandling av frivilliga pensionsförsäkringar och andra sparformer kan det ske genom att slopa det omotiverade skattestödet av frivilliga pensionsförsäkringar, anser FFC. Då skulle det inte finnas någon rätt att dra av skatt i det skede man investerar i en pensionsförsäkringsavgift. Lyft pension skulle hänföras till kapitalbeskattningen bara till den del som gäller avkastningen, till andra delar vore lyft pension skattefri inkomst.

FFC anser att skattebehandlingen av frivilliga pensionsförsäkringar borde beaktas i den nya pensionslagstiftning som träder i kraft i början av 2005 och då pensioneringsåldern kommer att variera mellan 63 och 68 år. Målet är att höja den genomsnittliga pensioneringsåldern. En lösning innebär också det förslag FFC har fört fram tidigare om att de frivilliga pensionsförsäkringsavgifterna vore avdragbara i beskattningen bara i de fall att pensionen börjar betalas ut först när den försäkrade har uppnått minimiåldern för den flexibla ålderspensionen, d.v.s. 63 år. Då skulle den frivilliga pensionsförsäkringen komma till pass för att fylla de luckor som en ofullständig arbetshistoria har fört med sig. I denna riktning går också kommitténs betänkande, där föreslås en minimiålder på 62 år vilket samtidigt är den nedre gränsen för förtida ålderspension.

Beskatta jord- och skogsbruksmark

FFC anser att förmögenhetsskatten bör bevaras också i fortsättningen, för förmögenhetsbeskattningen främja ett effektivt utnyttjande av kapital och stöder den ekonomiska tillväxten. Förmögenhetsskattens bas kunde utvidgas till att omfatta också skattefria bankdepositioner, masskuldebrev och olika försäkringsformer.

Fastighetsskattens undre och övre gränser kunde höjas och fastighetsskattens bas utvidgas till att omfatta jord- och skogsbruksmark, säger FFC i sitt utlåtande.

Löntagaren 7.3.2003 nr 2/03

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)