Två rödvita färjor samsas om Skatuddskajen i
Helsingfors. Kryssningsfartyget Cinderella ligger förtöjt akterom Stockholmsbåten
Gabriella. Snart kan färjorna samsas också om utrymmet i Stadsgården i Stockholm.
Viking Line har aviserat byte av rutt för Cinderella till MariehamnStockholm från
den första september.
Och mer än så. Rederiet vill byta den finska flaggan mot den svenska. Det som lockar
är det svenska statsstödet, flera hästlängder före det finska.
För fartygsförtroendeman Seija Multanen, försäljare i parfymen på M/S
Cinderella, kom beskedet den 13 januari inte direkt oväntat.
Nu kom det alltså, något vi fruktat då vi sett vad som händer inom
sjöfarten, säger hon.
Reaktionerna ombord blev häftiga, inte minst mot bakgrunden av att rederiet igen delar
ut en stor dividend, 1,35 euro per aktie.
Samarbetsförhandlingar pågår och de har satt munlås på förtroendemannen fram till
början av mars. Men de ombordanställda, 340 personer fördelade på två skift, vill ha
besked. Nu.
Vilken blir marschordningen? Vi är mönstrade per fartyg men många har jobbat
på andra av rederiets fartyg tidigare. Är det senioriteten som gäller, frågar
bartendern Marko Auvinen, förtroendeman för personalen i nattklubben och baren.
Timo Hentunen jobbar i buffén. Också han undrar, han började i rederiet redan
1980.
Guldgruvan till Sverige
Trion är bitter, det märks. Lagandan ombord har varit ypperlig och alla har lagt på
ett extra kol i arbetet för "sitt" fartyg.
Cinderella har varit Viking Lines guldgruva. Över hälften av vinsten har
tagits ur våra ryggar, säger Auvinen upprört.
Med viss underbemanning, inskjuter Hentunen. Extra personal har plockats
in under veckosluten men marginalen har varit noll, arbetslastningen maximal. Snurrar ett
hjul inte ramlar allt samman.
Osäkerheten inför framtiden är det allra värsta, säger Seija Multanen.
Nu i slutet av februari pekar det mesta på att Cinderella får en blågul flagga i
aktern i höst. Multanen ser en enda möjlighet att undvika detta, att staten griper de
möjligheter EU ger och går in för fullt stöd såsom grannländerna. Som i fråga om
bilskatten och alkoholskatten har Finland valt en annan väg.
Det är den vanliga jobbaren som lider då vi inte är jämlika med andra
länder, påpekar Multanen.
Också sjömännens familjer behöver sovel på brödet, påminner Auvinen.
Speciellt impopulär ombord är kommunikationsminister Kimmo Sasi. Att föreslå
att halva personalen ersätts med billigarbetskraft plockar definitivt inga poäng. Inte
heller den negativa inställningen till fullt statsstöd.
Bitterhet lyser klart igenom då lönerean för två år kommer på tal. Sjömännen
offrade pengar för att hålla sjöfarten vid liv, i hopp om nybyggen.
Andra fick löneförhöjningar, för oss gick det nedåt. Jag förlorade 10 000
euro på årsnivå och känner mig jävla besviken. Arbetstiden steg till 73,5 timme per
vecka, säger Hentunen.
Arbetsmotivationen har definitivt fått sig en knäck. I slutändan blir kunden lidande
om personalen inte mår bra. Och kunderna, ja, de är i snitt 2 000 per tur.
Två syndabockar
Få om någon ombord kan tänka sig svensk flagg. Av princip och också för att
sjömännen i Sverige får stå för resor både till och från fartygen, och det känns i
börsen. I Finland står rederiet för returen till fartyget.
Cinderellas besättning motsätter sig en utflaggning, till 100 procent. Rederiet har
nog pengar, det syns på dividenderna, understryker trion.
Först nu har det gått upp för folk att det är allvar. Det märks på allt,
humöret är på noll, säger Multanen.
Med en mun säger de tre att syndabockarna den här gången är två.
Arbetsgivaren Viking Line och staten. Ordningen må vara osagd.
När samarbetsförhandlingarna avslutats är det dags för facket, både FS-U och FFC,
att visa sin tyngd, påpekar de.
Tar sin Matts ur skolan
Matrosen John Bergholm, Borgå, har redan tagit sin Matts ur skolan. Ett pass
till ombord, fem veckor ledigt och så bär det i väg till en oljetanker. Finskflaggad.
Hans kollega Bengt Sundberg, Mariehamn, började på Viking Line 1991.
Driftsmanskapet är ett härdat släkte. Vi stressar inte så mycket men att
aldrig få lugn och ro känns inte bra. Det värsta är att ingen vet något, det finns
bara spekulationer, säger han.
Sundberg, 40, har tidigare jobbat fem år på svenska Slite, i tiden partrederi i
Viking Line. Sina 300 månader i sjötjänst som krävs för pension uppnår han då han
fyllt 56. I Finland. Sverige är pensionsåldern obönhörligen 65.
Ändå kan Sundberg tänka sig att svensk flagg igen. Han har flickvän och barn att
försörja.
Hon därhemma sade att huvudsaken är att man har jobb. Visst är det så. Och
vad händer om inte heller vår nya regering ger mera stöd?
Driftmanskap och befäl sammantaget är ålänningarna ombord ca 30. För dem blir det
inga dyra resor till och från jobbet då Cinderella ju framdeles anlöper Mariehamn.
Matroserna står i en grupp på bildäcket. Överstyrman Timo Merimaa väntar
på att få dirigera in de första fordonen. Beskedet om eventuell överflaggningen
överraskade honom inte, snarast var det fråga om när.
Nu kan vi bara vänta och se, säger han och lugnar sina "pojkar".
Matroser behöver inte gå arbetslösa i dag, åtminstone inte de som kan tänka sig att
gå på långfart.
Svenska stödet bekymrar
På ekonomisidan är situationen en annan. Arbetslöshetskassan kan gott bli nästa.
Folk är oroliga över hur de ska kunna försörja sin familj. Vägrar du jobba
under svensk flagg väntar dig kanske vikarieruljansen. Det är ingen dröm heller,
människor vill ha ett ordnat liv, trygghet, framförhållning, understryker Christer
Donner, FS-U:s huvudförtroendeman.
Han betecknar Viking Line som ett ekonomiskt välskött företag däremot har
personalpolitiken lämnat mycket övrigt att önska under de senaste åren. Nu har statens
njugga inställning satt rederiet i en knepig situation. Att konkurrentländerna skulle
sänka sitt sjöfartsstöd finns inga tecken på.
Situationen för personalen är ytterst bekymmersam då det svenska
stödsystemet fullt ut utnyttjar de möjligheter EU ger. Det går inte att ge konkurrenter
ekonomisk fördel, säger Donner.
Den mesta frakten går till sjöss, det är föga troligt att flyget tar över.
Färjorna är en bit i infrastrukturen. Att ta flyget från Åbo till Mariehamn gör ett
djupt ingrepp i plånboken med sina 168 euro.
Har vi råd att släppa sjöfarten? Fortsätter utflaggningen blir det en
förlust för den finska sjöfarten, för facket och också ett ekonomiskt avbräck för
kommunerna, understryker Donner.
Och Cinderella Askungen hon väntar fortfarande på sin prins. Väntar
hon förgäves?
INGEGERD EKSTRAND