SEKO, facket för service och kommunikation, står
det på dörren, några hus från LO-borgen i Stockholm. Uppe på tredje våningen sitter
vice ordförande Tomas Abrahamsson, före detta ordförande i SEKO Sjöfolk, i ett
blåvitt rum. Finskflaggat?
Vara hur det vara må. Klart är att SEKO helst ser att finska fartyg stannar under
finsk flagg. Abrahamsson tycker det vore hederligare att också Finland bet i det sura
äpplet och betalade fullt stöd, i stället för att nog sitta med i Bryssel och
godkänna EU:s stödregler men låta bli att utnyttja dem.
Dagens svenska stödsystem går tillbaka på TAP-avtalet för lastfartyg för att
säkerställa konkurrensneutralitet mellan fartyg under svensk flagg och
bekvämlighetsflagg samt fartyg i NIS och DIS, det norska respektive danska
internationella fartygsregistret.
För att få stöd till lastfartygen gick vi med på TAP tillfälligt
anställd personal på lastfartyg. Utländskt sjöfolk kunde tas ombord som medlemmar i
svenska sjöfacket, de fick samma lön som övriga ombord men endast då de var ombord,
berättar Abrahamsson.
I dag räknar SEKO in 400, befälsorganisationerna ca 300 dylika medlemmar.
Vi tog avtalet med föga lust men under 1997 hade över 10 procent av den
svenska handelsflottan flaggats ut. Vårt avtal ger dock våra filippinska och polska
medlemmar högre löner än i alla övriga avtal av den här typen.
Både SEKO och de svenska befälsförbunden säger dock bestämt nej till
blandbesättning på färjorna.
Svensk hemort fyller redarens fickor
Utan TAP-avtalet tvivlar Abrahamsson på att staten godkänt det nya stödsystemet
2001. I och med att EU avskaffade taxfreeförsäljningen och danskar och norrmän stödde
sin färjtrafik insåg det svenska sjöfacket att svenska färjor inte klarade
konkurrensen utan stöd. Efter hårda diskussioner lade den socialdemokratiska regeringen
fram ett förslag till stödpaket för färjor och lastfartyg hösten 2001 som alla
partier utom moderaterna godkände.
Redarna betalar in arbetsgivaravgifter men får omedelbart dem krediterade på
sitt skattekonto hos riksskatteverket. Redarna får även tillbaka den preliminärskatt
som de ombordanställda betalat in till sin hemort. Stödsystemet omfattar alla
svenskflaggade fartyg och gäller alla ombord, oberoende av hemort.
Kruxet är att personal bosatt utanför Sverige betalar endast 15 procent medan de med
hemort i Sverige betalar progressiv skatt från 20 procent uppåt. För redaren är det en
klar fördel med personal med svensk hemort, i stället för 15 procent får de kanske 30
procent tillbaka.
Men rensas de finska och svenska stöden bort är besättningskostnaderna rentav
lite högre under svensk flagg, i och med att Sverige har ca tio procent högre
arbetsgivaravgifter.
Får Cinderella svensk flagg täcks den med SEKO:s kollektivavtal liksom bl.a. de sex
svenskflaggade Siljafärjorna och Casino Express.
De svenska och finska färjekollektivavtalen är lite olika konstruerade men
skillnaderna är små. Det är på pensionssidan man kommer i kläm. Pensionsåldern här
är 65 år, punkt och slut, konstaterar Abrahamsson.
Social dumpning nästa hot
Sedan den första oktober 2001 har den svenska handelsflottan ökat med 280 000 ton
dödvikt och 26 nya fartyg kommit in. För i år är aviseras 20 nyregistreringar, de
flesta på lastsidan. Arbetslösheten bland sjöfolk har halverats men främst på
ekonomisidan går ca 700 utan jobb så folk finns för ytterligare några inflaggade
färjor. Sveriges försök att trygga sjömännens arbetsplatser ser ut att ha lyckats.
Tillsvidare.
Inget stöd i världen räcker till, om EU:s riktlinjer följs, för att
kompensera skillnaden den dag Estland med en besättningskostnad på ungefär 2025
procent av den svenska och den finska tar steget in i EU. Sverige och Finland står inför
en ytterligt kritiskt situation med risk för social dumpning. EU:s
utstationeringsdirektiv, att utlandsjobbare efter en viss tid ska nå landets avtalsnivå,
omfattar inte handelssjöfart, varnar Abrahamsson.
I stället för att strida om utflaggning borde svenska och finska redare och fackliga
organisationer diskutera situationen den dag de nya EU-länderna Estland, Lettland,
Litauen och Polen gör intrång i marknaden mellan Finland och Sverige, då de knappast
beviljas något undantag från taxfreeregeln, typ Åland
Vi är piskade att genom kollektivavtal försöka kämpa mot rederier som kan
tänkas dumpa marknaden. Därtill får vi in två av de värsta bekvämlighetsregistren i
EU, Cypern och Malta som leder statistiken över totalförlisningar. Vi är rädda för
att det sänker sjösäkerheten markant inom EU då de här redarna hyser vördnad varken
för miljön eller ombordanställdas hälsa och säkerhet.
INGEGERD EKSTRAND
Finlands
Sjömans-Union fördömer Viking Lines aviserade utflaggning av M/S Cinderella.
Vi har krävt att hotet dras tillbaka så alla medlemmars
arbetsplatser tryggas, framhåller ordföranden Simo Zitting.
Han betecknar statens agerande att köra ned näringen som huvudlöst, som ett utryck
för politisk kortsynthet. Följde staten EU:s rekommendation om stöd kunde utflaggningar
undvikas i stället för att som nu skapa en snedvriden konkurrens mellan EU-länderna.
Och varför ska staten springa efter redarnas pipa.
Vi vet nog alldeles bestämt vilka som ligger bakom pratet om dyrt sjöfolk! De
finländska kollektivavtalen är inte dyrare än de svenska, det är stödsystemet som ger
konkurrenterna en fördel. Harmoniseras de finländska och svenska systemen har Viking
Line ingen orsak att flagga ut, säger Zitting.
Zitting anser att Finland får skylla sig själv för den uppkomna situationen. När
Sverige gick in för en ny sjöfartspolitik, för att skapa en sjöfartsnation av ny
modell inför EU-utvidgningen och skydda sitt eget sjöfolk agerade Finland som en
motvallskäring.
Försöket att byta ut halva sjöfolket har väckt förvåning i Norden.
Andra näringar stöds
Zitting anser att de politiska beslutsfattarna gjorde en grov felbedömning då de
trodde att de genom att bara ge ett mindre stöd inte skulle fodra de bottenlösa fickorna
hos de åländska redarna. Han är förvånad över att minister Suvi-Anne Siimes
är en av dem som ivrigast motsatt sig ett fullt stöd.
Att som minister Sauli Niinistö påstå att staten inte kan gå in och
stöda en näring är struntprat! Här stöder staten för fullt lanbruk, kultur, metall,
varv och annat.
Zitting påpekar att allt därtill inte behöver kosta lika mycket.
Produkter prissätter sig själva. Ingen kan väl förneka att det finns en
skillnad mellan de estniska produkterna och dem som Silja och Viking saluför. En
"brand" är en konkurrensfaktor, saker måste också få kosta mera.
Tiotusentals jobb i farozonen
Zitting är lika frustrerad som förbundets medlemmar över dagsläget. Lönerean för
två år sedan byggde på att redarna skulle hålla sig till den finska flaggan och att
staten skulle ge sitt stöd. Stödet kom men var knappare än väntat.
Lönesänkningarna var varken förgäves eller unika. Eftergifter har gjorts
också tidigare bl.a. för småtonnaget och då parallellregistret infördes. Staten har
alltid funnits i bakgrunden med sina krav om motprestationer för ett stöd.
Zitting ser framåt, till tiden efter riksdagsvalet.
Jag hoppas att statsminister Lipponen, om han sitter också i nästa regering,
uppfyller sitt löfte inför FFC:s fullmäktige: att regeringen följer med situationen
till sjöss och griper till åtgärder för att bevaka finsk sjöfart under finsk flagg.
Utflaggningar i större skala riskerar leda till att tiotusentals finländare blir
arbetslösa, förutom sjöfolk också inom t.ex. varvsindustrin, bland underleverantörer
och olika producenter. Och försäkringsfolk, över hälften av åländska Alandias
omsättning utgörs av rederiernas obligatoriska olycksfallsförsäkringar.