
 Politikern
Åländsk kollaps
hotar
Ministern:
Inga planer höja sjöfartsstödet
Hela det åländska välståndet bygger på
sjöfarten. Och uttryckligen på sjöfart under finländsk flagg, med de regler som detta
förutsätter. Fortsatt utflaggning innebär en risk för att hela det åländska systemet
kollapsar, säger lagtingsledamot Barbro Sundback (sdp).
Försvinner arbetsplatser på färjorna är följder katastrofala, inte bara
för enskilda ålänningar utan för de åländska kommunerna som i snitt är små.
Sjömännens förhållandevis goda inkomster ger skatter som är avgörande för
kommunernas möjligheter att sköta skola och omsorg, påpekar Sundback och påminner om
Kökar som höll på att gå i konkurs då Viking Lines svenska partrederi Slite gick
omkull.
Flyttningsbenägenheten från Åland till Sverige är stor. Risk finns att sjömän
drar västerut också genom att rederierna har större ekonomisk nytta om deras anställda
bor i Sverige.
Dumt med olika system
Sverige slår uttryckligen vakt om de svenska sjömännen. Vad gör vi? Det är
dumt att Finland och Sverige inte har samma system, utbrister Sundback.
Hon är däremot inte beredd att kritiserar redarna för att de vill ha samma
konkurrensförutsättningar för Sverige.
Visst är sjöfartsnäringen lönsam och rederierna betalar ut allt större
dividender. Men vi kan inte tänka så att redarna ska bedriva sysselsättningspolitik
för Finlands regering. Åländska redarna tvingas välja Sverige om villkoren är bättre
där, även om de dragit sig in i det sista, säger hon.
Sundback fnyser att Ålandspolitikern Roger Janssons förslag om att upprätta
ett åländskt fartygsregister.
Nationalromantik! Innan ett dylikt register förverkligats om det
förverkligas har hela näringen gått under.
Ministern: 
Inga planer höja sjöfartsstödet
Staten har inga
planer på att höja stödet till passagerartrafiken. Principen är att inte stöda någon
industrigren då företagsstöd förvränger konkurrensen. Det framhåller
kommunikationsminister Kimmo Sasi.
Också varvsstödet har nu begränsats så att nya lyxfartyg inte omfattas.
Staten betalar fullt stöd inom tillåtna EU-ramar för lastfartyg, ca 17 000 euro per
anställ per år. Motsvarande summa för anställda på passagerarfartyg är endast 7 000
euro.
I princip kunde summan också här vara kring 17 000 euro. Men det är
svårt att öka stödet, vidhåller Sasi.
Vad trafiken på Estland på finländsk bog beträffar verkar kommunikationsministern
ha gett upp hoppet.
Också med stöd är detta omöjligt, med Estlands låga bemanningskostnader.
Blandbesättning är det enda alternativet.
Omplacera personalen
Enligt Sasi nåddes ett ganska tillfredsställande resultat då RG Line flaggade ut
Casino Express till Sverige. En stor del av de anställda kunde bli kvar och löner
betalas enligt svenska lönevillkor.
Jag tycker det finns relativt stor möjlighet att göra motsvarande för
Cinderella, så de finländska anställda kan behålla sina jobb,
Men merparten av Cinderellas personal bor på finländska fastlandet. De ser ingen
möjlighet att betala tur-och-returresorna till fartyget ur egen börs, som det svenska
avtalet kräver?
Kunde inte rederiet omplacera personal från Åbo-Helsingfors-linjen till
Cinderella på dess nya rutt, föreslår Sasi och efterlyser en flexibel attityd hos
rederiet.
Den enda ljusningen i sikte gäller tonnageskatten som i dag är ett tomt ord.
Kommunikationsministeriet intar en försiktigt positiv attityd till en ändring.
Däremot har finansministeriet hittills varit återhållsamt.
Löntagaren 7.3.2003 nr
2/03
|